Cel ce se teme nu e desavarsit in iubire

Cel ce se teme nu e desavarsit in iubire

Daca "cel ce se teme nu e desavarsit in iubire", cum "nu le lipseste nimic celor ce se tem de El"? Iar daca nu le lipseste nimic, sunt desavarsiti. Dar atunci cum nu e desavarsit cel ce se teme?

Raspuns

Ordinea cea buna a Sf. Scripturi, care urmeaza randuielii mantuitoare a duhului, deosebind treptele celor ce inainteaza de la invalmaseala din afara a patimilor spre unitatea divina, pe cei incepatori, care se afla la portile curtii dumnezeiesti a virtutilor, i-a numit tematori; pe cei ce au dobandit o deprindere masurata a ratiunilor si a chipurilor virtutii i-a numit inaintati; iar pe cei care au ajuns prin cunoastere la varful insusi al adevarului, care se face intrevazut prin virtuti, ii numeste desavarsiti.

Asadar nici cel ce se teme de Domnul, o data ce s-a intors cu totul de la petrecerea veche in stricaciunea patimilor si si-a inchinat din pricina temerii inima poruncilor dumnezeiesti, nu e lipsit de vreunul din bunurile care se cuvin incepatorilor, chiar daca n-a dobandit inca deprinderea nestramutata a virtutilor si nu s-a facut partas de intelepciunea ce graieste din cei intelepti. Dar nici inaintatul nu e lipsit de vreunul din bunurile ce apartin treptei sale, chiar daca nu a dobandit inca cunostinta lucrurilor dumnezeiesti care covarseste si pe cei desavarsiti.

Si iarasi putem socoti ca tematori pe cei ce se indeletnicesc barbateste cu intelepciunea lucratoare (filosofia practica) si nu si-au slobozit inca sufletul de frica si de gandul viitoarelor judecati dumnezeiesti. Acestora pe de o parte nu le lipseste nimic, cum zice fericitul David, o data ce lupta pentru adevar impotriva puterii dusmane.

Totusi, pe de alta parte, sunt lipsiti de vederile tainice de care se impartaseste mintea celor desavarsiti. Iar cei ce s-au invrednicit in chip tainic de cunoasterea contemplativa a lui Dumnezeu (teologia contemplativa) si si-au facut mintea curata de orice inchipuire materiala si toata si au facut-o chip al frumusetii dumnezeiesti prin imitarea aceleia, sa socotim ca sunt cei iubitori.

Nu le lipseste asadar, dupa fericitul David, nimic tematorilor intrucat sunt tematori, chiar daca nu are tematorul plinatatea si desavarsirea unirii mijlocite cu Cuvantul, asa cum o au cei ce-L iubesc pe Domnul. Caci fiecare se bucura de desavarsire "in randul cetei sale", dupa locul ce i-a fost randuit, macar ca unul este mai presus decat altul, dupa calitatea si marimea varstei duhovnicesti.

Dar odata ce stim ca temerea este indoita, dupa cuvintele: "Temeti-va mai mult de cel ce poate sa piarda si trupul si sufletul in gheena", si "Temerea Domnului" este curata, ramanand in veacul veacului", si "Mare si infricosat este peste toti cei ce stau in jurul Lui", trebuie sa ne punem intrebarea cum desfiinteaza iubirea temerea, daca aceasta tine in veacul veacului si cum mai ramane Dumnezeu infricosat in veacurile nesfarsite peste toti cei din jurul Lui? Desigur, pentru ca, dupa cum am spus, temerea fiind indoita, una este curata si alta necurata. Astfel temerea ce se naste din asteptarea pedepsei pentru greseli, avand drept pricina a nasterii sale pacatul, intrucat nu e curata nu va ramane pentru totdeauna, ci va disparea impreuna cu pacatul, prin pocainta. Dar temerea curata, care staruie intruna, chiar fara amintirea pacatelor, nu va inceta niciodata, fiindca este fiintiala. Ea tine oarecum de raportul lui Dumnezeu cu faptura, ca unul ce-si face vadita tuturor marirea Sa naturala care e mai presus de toata imparatia si puterea. Cel ce nu se teme asadar de Dumnezeu ca judecator, dar il venereaza pentru slava covarsitoare a puterii Sale nemarginite, cu drept cuvant nu are nici o lipsa, fiind desavarsit in iubire, ca unul ce iubeste pe Dumnezeu cu sfiala si cu evlavia care se cuvine. Acesta este cel ce a dobandit temerea care ramane in veacul veacului si nu va avea nici o lipsa niciodata.

Deci sunt de acord intre ei Proorocul si Evanghelistul, intrucat cel dintai zice ca nu sunt lipsiti de nimic aceia care se tem de Domnul cu temere curat, iar cel de al doilea, ca acela care se teme de El ca judecator, din pricina cunostintei sale intinate, nu este desavarsit in iubire.

In acest inteles este Dumnezeu infricosat si pentru toti ce ce stau in jurul Lui, ca unul ce face sa se amestece cu temere iubirea celor ce-L iubesc pe Ei si ajung in preajma Lui. Caci iubirea care e despartita de temere se schimba de cele mai multe ori in dispret, nefiind infranata de temere indrazneala care se naste in chip firesc din ea. Ce insemneaza in sfarsit "in jurul Lui", vom intelege in cele ce urmeaza.

Cel inconjurat are pe cei ce-L inconjoara si inainte si indarat si de-a dreapta si de-a stanga. Deoarece, prin urmare si Domnul are pe cei ce-L inconjoara, vom intelege pe cei dinapoi pe aceia care umbla fara greseala pe urmele Domnului Dumnezeu prin implinirea poruncilor, adica prin virtutea cu fapta; prin cei din stanga, pe aceia care au dobandit contemplatia naturala in duh, impreuna cu intelegerea cucernica a judecatilor. Caci zice despre intelepciune Cartea Proverbelor: "Iar in stanga ei bogatie si slava". Prin cei din dreapta vom intelege pe aceia care au primit cunostinta imateriala a celor inteligibile, libera de inchipuirile sensibile. Caci: "in dreapta ei, zice, anii vietii".

In sfarsit pe cei dinainte, pe aceia care s-au invrednicit, pentru caldura iubirii covarsitoare a mintii fata de frumusetea dumnezeiasca, de bucuria vederii fata catre fata.

Iar daca exista si vreun alt inteles mai mare si mai inalt al acestora, desigur ca il puteti singuri cuprinde atat voi cat si dumnezeiesti barbati asemeni voua.

Scolii

Temerea, zice, este de doua feluri: una curata si una necurata, deoarece si oamenii, unii sunt pacatosi, iar altii drepti. Dreptii pazesc in ei, prin curatia si neprihanirea constiintei temerea de Dumnezeu cea dintai, cinstindu-l pentru maretia covarsitoare a puterii Lui nesfarsite; iar pacatosii asteapta de la El, prin temerea a doua, pedepsele pentru greseli. Temerea curata ramane pururea si niciodata nu se sterge, dupa cuvantul: "Frica Domnului curata ramane in veacul veacului". Iar temerea necurata se stinge si trece, disparand prin pocainta. Drept aceea Apostolul spunand de cel ce se teme ca nu e desavarsit in iubire, are in vedere temerea care nu e curata, iar Proorocul spunand ca nu sunt lipsiti de nimic cei ce se tem de Domnul, are in vedere temerea curata.

Sfantul Maxim Marturisitorul

Pe aceeaşi temă

31 Martie 2023

Vizualizari: 7286

Voteaza:

Cel ce se teme nu e desavarsit in iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact