Sfanta Vineri

Sfanta Vineri


Sfanta Vineri

Divinitate duala din mitologia romaneasca - un personaj sau confuz, sau avand doua ipostaze, sau reprezentand de fapt doua personaje diametral opuse - unul benefic, altul malefic, confundate intre ele in traditia folclorica; totodata, se observa un transfer de trasaturi si atribute asupra Sfintei Vineri de la Sfanta Miercuri. Sfanta Vineri provine din cultul zeitei romane Venus (dupa acuz. Sanctam Venerem), raspandit in Dacia Romana; totusi, acest cult s-a pastrat, foarte vag, un adstrat de superstitie populara si de crestinism folcloric, modificat si acesta de influente slave din est si din sud, ducand la personajul dual cunoscut din folclorul mitologic romanesc. Ca divinitate nefasta, Sfanta Vineri e imaginata in chip de vaduva foarte batrana uscativa, rea si aducatoare de napasta, asemanatoare cu Joimarita si cu Martolea; se crede ca pedepseste mai ales pe femeile care torc, pun oalele pe foc sau canta vinerea, iar pe femeile lenese le preface in nevastuici; totusi, prezenta ei poate fi evitata prin intoarcerea oalelor cu gura in jos, intrucat ea ar avea putere magica numai asupra veselei taranesti in pozitie normala. Pedepsite pentru incalcarea interdictiei de a nu lucra vinerea, femeile sunt fierte in cazane, in mod paradoxal, impreuna cu pruncii lor.

Aceasta latura isi are sursa in stabilirea ca zi de reculegere a vinerii (ziua mortii pe cruce a lui Iisus Hristos) din cultul saptamanii prepascale a patimilor; dar confuzia principala a provenit dintr-un apocrif odinioara in circulatie, Legenda Sf. Vineri, in care sfanta insasi fusese supusa probei focului; aceasta legenda (figurand in Codex Sturdzanus), copiata de popa Grigore din Mahaciu, provenind insa din Mineiele grecesti ortodoxe, are la origine alt model: Sfanta Paraschiva - fecioara frumoasa rezistand seductiei imparatului Antioh (sau Antonius) si supusa martiriului, dar facand prozeliti pana atunci prin minuni si botez; din ordin imperial a fost fiarta 7 zile si 7 nopti in plumb topit si smoala si, nevatamata de supliciu, "facand cruce peste zmeu" si practicand exorcismul, e in fine decapitata. Totusi Sfanta Vineri ramane o divinitate justitiara, desi demonica, si in ipostaza ei nefasta.

In acest plan ea clasifica (mai ales in basme) stabilitatea de caracter si insusirile morale ale fetelor (testul clasic al lazii urate si mici cu giuvaeruri si al lazii frumoase cu serpi). Dar lada cu serpi din test provine din mitul antic grec al lui Admetos (zeita Artemis a umplut cu serpi camera lui nuptiala, ca pedeapsa pentru ca el uitase sa-i aduca sacrificiile cuvenite in ziua nuntii). Ca divinitate fasta, Sfanta Vineri este cea mai intransigenta dintre sfinte si cea mai importanta dintre personificarile zilelor saptamanii. Ea e tot uscativa si batrana, chiar cea mai batrana; ca divinitate pozitiva, imbracata in alb, e protectoare a femeilor si a calatorilor, a animalelor si a pasarilor, si este chiar si personaj oniric ce apare in visele femeilor pentru a le comunica retete de medicina populara (leacuri babesti). Si in ipostaza de divinitate fasta este evident rezultatul aceluiasi sincretism sinuos, in jurul unei linii descendente, fireste corupte, din amintirea confuza a cultului Venerei; mitul a absorbit, prin inductie, elemente de hagiografie crestina mai ales pentru varianta pozitiva.

In acest caz, Sfanta Vineri este patroana ocrotitoare a animalelor salbatice (reale si fabuloase), carora le da diferite insarcinari justitiare si poseda ea insasi, la curtile ei, o catea de paza cu trup de fier si dinti de otel (numita uneori Leica-Boldeica); variantele principale nu precizeaza pozitia in spatiu a resedintei (dar uneori se spune ca imparatia Sfanta Vineri este o uriasa pustietate). Circulatia folclorica mai noua prezinta totusi un singur mit, contopit din ambele variante si legat mai ales de tabuarea zilei de vineri.

Din cauza acestei contopiri tarzii, unii cercetatori au operat o reductie a personajului la un simplu portret epic; astfel G. Calinescu vorbeste de un "complex al Sfintei Vineri" prezentand "notele maniacale ale batranei: evlavia, curatenia excesiva si pasiunea pentru lighioni" (Estetica basmului), desi nu acesta este esentialul portretului ei mitic.

Exista corespondente partiale intre Sfanta Vineri si unele personaje din mitologia slava (Paraschiva-Vinerea), care continua, in perioada crestina, vechile atribute ale zeitei Mokosi din panteonul slavilor rasariteni, ca si Petka paleo-bulgara, de unde a patruns si in folclorul romanesc periferic Sfanta Petca.

Victor Kernbach

03 Iulie 2012

Vizualizari: 24413

Voteaza:

Sfanta Vineri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact