Epistola a II-a catre Corinteni

Epistola a II-a catre Corinteni

 

Epistola a II-a catre Corinteni

Autorul si autenticitatea

Epistola apartine Sfantului Apostol Pavel. Autenticitatea epistolei se probeaza in primul rand, prin faptul ca Sfantul Apostol Pavel isi scrie numele la inceputul epistolei (1,1) si prin faptul ca limba si stilul sunt asema­natoare cu ale celorlalte epistole pauline. In ea se arata personalitatea complexa a Apostolului, sentimentele adnci de revolta si durere, de mila si duiosie ce caracterizeaza profunzimea fiintei sale.

In al doilea rand, se probeaza cu scrierile Sfintilor Parinti. Clement Romanul si Policarp de Smir­na ca si Epistola catre Diognet si Teofil de Antiohia o citeaza.

Frag­mentul Muratori o enumera printre cartile canonice si vechile tra­duceri ale Sfintei Scripturi siriaca si latina, o cuprind. Sf. Irineu, Clement de Alexandria si Tertulian o numesc a doua epistola ca­tre Corinteni. Ea este citata de asemenea in lista canonica a Sfin­tilor Parinti Atanasie cel Mare, Chiril al Ierusalimului si Grigorie de Nazianz.

Timpul si locul - Epistola a fost scrisa probabil din Filipi, in anul 57, adica cu cateva luni mai tarziu decat prima.

Adresantii                                                                                   

Evenimentele descrise in prima Epistola catre Corinteni stau in stransa legatura cu cele descrise in Epistola a II-a catre Corinteni. Epistola a fost adresata in primul  rand credinciosilor din Corint (1,1), dar in acelasi timp si credinciosilor din  provincia Ahaia (1,1; 6,11). Acest lucru este usor de inteles daca avem in vedere faptul ca Apostolul se lauda in fata Macedonenilor cu sarguinta celor din Ahaia, iar nu numai cu aceea a Bisericii din Corint.

Motivele si   scopul 

Pentru ca Timotei plecase din Corint inainte de a sosi trimisii Hloei cu epistola Sfantului Apostol Pavel si, prin urmare, nu ducea informatii referitoare la efectul pe care l-a avut epistola asupra destinatarilor, Apostolul trimite la Corint pe Tit (II Cor. 12,18). Acesta, la intoarcere, trebuia sa intalneasca pe Apostol la Troia, in Asia Mica (II Cor. 2,12-13). Apostolul hotarase sa ramana la Efes pana la Cincizecimea anului 57 (I Cor. 16,8), iar de acolo urma sa vina la Corint, prin Troia si prin Macedonia. Trebuind, insa, sa plece din Efes inainte de termenul pe care si-l propusese, din cauza rascoalei organizate de argintarul Dimitrie (F.Ap. 19,23), Apostolul n-a mai aflat pe Tit in Troia (II Cor.6,6).

Tit avea vesti imbucuratoare: comunitatea pusese capat dezbinarilor; pedepsise pe incestuos, crestinii de aici duceau, in general, viata demna de numele lor. Aducea, insa, si unele vesti care intristau pe Apostol. El promisese, fie prin scisoarea care s-a pierdut, fie prin Timotei si Tit ca va veni curand la Corint, insa in urma tristetii pe care i-o provocasera dezbinarile, hotarase sa amane aceasta vizita si anume dupa ce va vizita mai intai Macedonia (I Cor. 16,5). Ori, iudaizantii, interpretand gresit hotararea Apostolului, il acuzau ca este timid si nestatornic (I Cor. 15-20); ca este mandru si se lauda ca este cineva (3,1; 4,5; 5,12; 10,2), ca vrea sa insele buna cuviinta a Corintenilor si ca renuntand la intretinerea sa de catre comunitate, organizeaza colecte in interes personal (6, 8; 7,2; 12,16-18).

De aceea, Apostolul vrea sa restabileasca, prin aceasta epistola, increderea Corintenilor in persoana sa; sa le spuna ca si-a schimbat planul de a-i vizita pentru a-i cruta (1, 23), pentru a nu veni la ei cu intristare (2,1); sa stimuleze strangerea de daruri pentru crestinii nevoiasi din Ierusalim si sa pregateasca atmosfera sufleteasca pentru vizita pe care voia sa le-o faca.

Deci scopul Epistolei este restabilirea autoritatii Apostolului in fata corintenilor, stimularea strangerii colectei pentru Biserica din Ierusalim si justificarea amanarii vizitei sale la Corint.

Cuprinsul - Epistola este alcatuita din 13 capitole si  se imparte in trei parti. Prima parte este prevazuta cu un prolog (cap. 1, 1-11) ce cuprinde adresa si salutarea (1,1-2) si rugaciunea de multumire adresata de Apostol lui Dumnezeu ca i-a scapat viata din primejdia de moarte care l-a amenintat in Asia (1, 3-11).

Partea I (cap. 1-7) este o parte apologetica de aparare a persoanei si autoritatii sale apostolice si a misiunii de Apostol, in general.

Partea a II-a (cap. 8-9) cuprinde un indemn de a strange o colecta de daruri pentru Biserica din Ierusalim.

Partea a III-a (cap. 10-13) este o parte polemica in care apostolul respinge criticile dusmanilor sai.

Importanta - Epistola a doua catre Corinteni este importanta pentru ca ne arata inceputurile si dezvoltarea credintei crestine in lumea pagana si cat de mult i-a trebuit Sfantu­lui Apostol Pavel sa lupte pentru a-i mentine pe acesti crestini incepatori in ascultarea lui Dumnezeu, sub autoritatea Apostolilor si pentru primirea traditiei crestine.

Ca idei dogmatice amintim: despre Sfanta Treime (13,13); judecata obsteasca (5, 10); Taina ungerii cu Sfiantul Mir prin mirungere (1, 21-22).

Idei morale: rasplata crestinului este marturia curata a constiintei sale (1, 12); in crestinism exista adevarata libertate; suferintele pentru credinta intaresc sufletul credinciosului (4,16); postul ca mijloc de intarire in credinta (5, 5); Dumnezeu rasplateste milostenia (9,7).

 

.

17 Octombrie 2006

Vizualizari: 8669

Voteaza:

Epistola a II-a catre Corinteni 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact