Cuvantul si imaginea

Cuvantul si imaginea


Cuvantul si imaginea


Evanghelia dupa Ioan incepe cu taina Fiului si o numeste Logos. A traduce acest nume prin Cuvant inseamna a reduce sensul infinit mai bogat al termenului grecesc. Versiunea latina a Sfintului Irineu a pastrat forma greceasca de Logos, aceasta fiind poate cea mal buna solutie, Origen arata ca anumite cuvinte "nu pot avea aceeasi rezonanta in alte limbi si ca e mai bine a le pastra netraduse decat sa le micsoram forta prin traducere", cum sunt cuvintele Amin, Aleluia, Osana. Martin Buber a atras atentia asupra faptului ca "limbajul biblic pastreaza caracterul de dialog al realitatii vii.

Corul care, in Psalmi, a facut aceasta rugaciune: " Prin dragostrea ta, mantuieste-ne!", asculta in liniste pentru a sti daca ruga a fost primita".

Liturghia isi insuseste acest limbaj dialogant, evocator, in timpul "liturghiei catehumenilor", care e cea a Cuvantului, pe altar se afla Evanghelia; in timpul "liturghiei celor credinciosi", ea face loc pe altar potirului. Cuvantul se implineste prin euharistie, se deschide Dumnezeului celui viu, se ofera ca hrana.

Cuvantul intra in Istorie; el nu numai vorbeste, dar si face Istoria si cheama oamenii la fapte care le exprima in mod vizibil spiritul. Timpul nu poate fi despartit de spatiu; orice cuvant creator se adreseaza auzului si vazului: "Ce era de la inceput, ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit si mainile noastre au pipait despre Cuvantul vietii, aceea va vestim. Pentru ca viata s-a aratat si am vazut-o." (I Ioan, 1, 1-2). Acest text constituie o aleasa marturie a caracterului vizual al Cuvantului. Alaturi de ordinea inteligibila se pune si cea vizuala; alaturi de cuvant - imaginea.

Se considera, de obicei, ca in elenism vazul predomina asupra auzului si ca la evrei primeaza acesta din urma. Israel este poporul cuvantului si al ascultatului. Insa teologul protestant G. Kittel arata ca in textele mesianice, acel Asculta, Israele!" face loc lui "Ridica ochii si vezi!", auzul cedeaza locul sau vazului. Domnul, schimbindu-se la fata, este insotit de Moise si Ilie, caci ei sunt intr-adevar marii vizionari ai Vechiului Testament.

"Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu" si Sfantul Stefan, in clipa martiriului sau, vede cerurile deschizandu-se. Apocalipsa din Evanghelii si cea a Sfantului Ioan vorbesc de vremea de pe urma, de eschaton; la acest nivel se simte neputinta cuvantului singur; de aceea el se sfarseste printr-o imensa si zguduitoare viziune a formelor si culorilor care vorbesc in felul lor specific, plastic. Dumnezeu raspunde nelinistii lui Iov printr-o bogata succesiune de imagini care-i reveleaza si in acelasi timp arunca un val asupra tainei sale, si Iov marturiseste: "Urechea mea a auzit vorbindu-se de tine, dar acum ochiul meu a vazut", in Biblie, cuvantul si imaginea dialogheaza, se cheama unul pe celalalt, exprima aspecte complementare ale aceleiasi unice Revelatii.

Semne vizibile puncteaza Istoria, ducandu-ne pana la curcubeu, imagine cereasca a legaturii de nezdruncinat dintre Dumnezeu si oameni. Altarele si sanctuarele prefigureaza Templul, lacasul teofanic, aducand marturie impotriva oricarei forme abstracte a cucerniciei. Prorocii sunt nelinistiti prin insasi curatia lor duhovniceasca; ei realizeaza departarea tragica, de nesuportat, dintre cer si pamant; Isaia slobozeste strigatul evreiesc: "Daca ai sfasia cerurile si te-ai pogori pe pamant!" .

Acest strigat exprima necesitatea dimensiunii spatiale, ea asteapta si atrage spre sine intruparea: "Amin, amin graiesc voua, de acum veti vedea cerul deschizindu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si pogorandu-se peste Fiul omului" (loan I, 52).

Cuvantul tinde spre "demonstratie", imaginea spre "sugestie". De-a lungul istorisirii sale, Vechiul Testament este o lupta impotriva idolilor, a falselor imagini si, deci, asteptarea adevaratei imagini. La sfarsit, Dumnezeu isi arata infatisarea sa omeneasca, Cuvantul devine obiect al contemplatiei: "Fericiti sunt ochii care vad ce vedeti voi!" (Luca X, 23). Iisus a vindecat surzii, a deschis si ochii orbilor.

Cele nevazute se arata in cele vazute. "Cel care m-a vazut, la vazut pe Tatal". De atunci, imaginea face parte din esenta crestinismului cu aceeasi valoare ca si cuvantul. Acesta, in culmea slavei sale, se ofera ca dumnezeiasca hrana: "Luati, mancati, acesta este trupul meu" si in ziua Rusaliilor totul este cuprins de limbi de foc.

Crucea nu exprima oare aceasta liniste a marelui Sabat? Singura icoana sa face intr-adevar sa se auda, am putea spune chiar sa se vada aceasta liniste. Semnificativ e faptul ca Simbolul credintei e intr-adevar un "simbol", el nu contine deloc cuvinte pur doctrinale, ci marturiseste tainele credintei schitand succesiunea momentelor mantuirii. El se preteaza admirabil transcriptiei iconografice. Icoanele sarbatorilor liturgice ne spun acest lucru prin imagini epifanice: prin cele vazute Cel Nevazut vine spre noi si ne primeste in prezenta Sa.

Liturghia e o reprezentare scenica a Bibliei, Cuvantul dat in spectacol liturgic: "Caci imi pare ca Dumnezeu pe noi apostolii ne-a aratat ca pe cei din urma oameni, ca pe niste osanditi la moarte, fiindca lumii ne-am facut priveliste, si ingerilor si oamenilor" (7 Cor. IV, 9). "El a sters, cu poruncile Evangheliei, zapisul cel despre noi, care era potrivnic noua (.) El a despuiat domniile si puterile si le-a dat in vileag, cu hotarare, biruind asupra lor prin cruce" (Col II, 14-15).

Liturghia si-a construit cadrul: Templul, ca podoaba arhitecturala, formele si culorile, poezia si cantul; ansamblul instrumentelor sale se adreseaza fiintei umane ca entitate. Prin inaltimea sa, momentul liturgic cere sobrietate, masura si gust artistic. De aceea, liturghia cereasca despre care vorbeste Apocalipsa lamureste si structureaza liturghia pamanteasca, oferindu-i tonalitatea de icoana a celor ceresti. Ea defineste arta sacra printr-un criteriu sigur participarea la misterul liturgic. Cazul paradoxal al autenticului filosof Sestov arata ca orice negatie a filosofiei constituie o fllosofie.

Refuzul imaginii este deja o anumita imagine, chip saracit de asteptarea care este retragere catre pre-iconografia Vechiului Testament. Singura problema reala este de a sti care imagini sunt indreptatite si corespund Revelatiei totale.

Paul Evdokimov

.
Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 4410

Voteaza:

Cuvantul si imaginea 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact