In ce consta comparatia dintre Biserica si trup

In ce consta comparatia dintre Biserica si trup

Dar, spun ei, în ce chip trupul este comparat cu Biserica, prin vreo asemănare? Oare Biserica a poftit împotriva lui Hristos, din moment ce acelaşi Apostol a zis: „Biserica este supusă lui Hristos"? (Efeseni 5, 24). Este limpede că Biserica este supusă lui Hristos, căci duhul de aceea pofteşte împotriva trupului, pentru ca Biserica să fie supusă lui Hristos întru toate; trupul însă pofteşte împotriva duhului pentru că Biserica nu a primit încă pacea desăvârşită care i-a fost promisă. Din acest motiv, Biserica este supusă lui Hristos, datorită chezăşiei mântuirii, trupul însă pofteşte împotriva duhului din cauza neputinţei bolii. Căci nu erau alţii decât mădulare ale Bisericii cei cărora le spunea acestea: „In Duhul să umblaţi şi să nu împliniţi pofta trupului. Căci trupul pofteşte împotriva duhului, iar duhul împotriva trupului; căci acestea se împotrivesc unul altuia, ca să nu faceţi cele pe care le voiţi" (Galateni 5, 16-17). Oricum, acestea erau spuse despre Biserică, în care, dacă ea nu ar fi supusă lui Hristos, duhul nu ar [putea] pofti împotriva trupului, înfrânându-l. De aceea, fără îndoială, [oamenii] puteau să nu împlinească poftele trupului, dar, din cauza trupului, care poftea împotriva duhului, nu puteau să facă ceea ce voiau, adică să scape tocmai de aceste pofte ale trupului".

Apoi, de ce să nu mărturisim că în oamenii cei duhovniceşti Biserica e supusă lui Hristos, iar în cei trupeşti pofteşte împotriva lui Hristos? Oare nu împotriva lui Hristos pofteau cei cărora le zicea: „S-a împărţit Hristos?" (I Corinteni 1, 15) şi „N-am putut să vă vorbesc ca celor duhovniceşti, ci ca celor trupeşti. Ca unor micuţi în Hristos, v-am dat să beţi lapte, nu bucate; căci încă nu puteaţi [mânca] şi nici acum nu puteţi încă, fiindcă sunteţi trupeşti. Căci de vreme ce este între voi pizmă şi duşmănie, oare nu sunteţi trupeşti?" (I Corinteni 3, 1-3). Impotriva cui pofteşte pizma şi duşmănia, dacă nu împotriva lui Hristos? Căci Hristos tămăduieşte aceste pofte trupeşti în ai Săi, şi nu doreşte [ca ele să existe] în vreun om. De aceea, câtă vreme Sfânta Biserică are încă astfel de mădulare, nu este fără de pată sau zbârcitură. La aceasta se adaugă şi acele păcate, pentru care se înalţă glasul zilnic al întregii Biserici, „iartă-ne nouă greşelile noastre"; de acestea nu ar trebui să-i socotim străini nici pe cei duhovniceşti, căci despre ele, nu cineva dintre cei trupeşti, şi nici chiar cineva dintre cei duhovniceşti, ci cel care se apleca pe pieptul Domnului şi pe care [Domnul] îl iubea"’ spune: „Dacă zicem că nu avem păcat, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este în noi" (1 Ioan 1, 8). In orice păcat însă, mai mult în cel mai mare, mai puţin în cel mai mic, se pofteşte împotriva dreptăţii. Şi despre Hristos este scris: „Care ni S-a făcut înţelepciune de la Dumnezeu şi dreptate şi sfinţire şi răscumpărare" (I Corinteni 1, 30).

Aşadar, în orice păcat, fără îndoială că se păcătuieşte împotriva lui Hristos; Cel Care vindecă toate neputinţele noastre însă, când va aduce Biserica la făgăduita vindecare a neputinţelor ei, atunci în niciunul dintre mădularele ei, oricât de neînsemnate, nu va fi nicio pată sau zbârcitură. Atunci nu va mai fi niciun chip în care trupul să poftească împotriva duhului şi, de asemenea, nu va mai fi nicio raţiune pentru care duhul să poftească împotriva trupului. Atunci va lua sfârşit toată această luptă, atunci ambele substanţe vor fi în deplină armonie: atunci nimic nu va mai fi trupesc până-ntr-atât încât chiar şi trupul va fi duhovnicesc. Ceea ce acum săvârşeşte cu trupul său cel care trăieşte în Hristos, când pofteşte împotriva poftei sale celei rele - pe care, pentru că trebuie tămăduită, o înfrânează, iar nefiind încă tămăduită, o păstrează - şi natura lui cea bună o hrăneşte şi o încălzeşte, pentru că „nimeni vreodată nu şi-a urât trupul", tot aceasta o săvârşeşte şi Hristos cu Biserica, pe cât se pot compara cele mai mici cu cele mai mari. Căci El îi pune stavilă prin mustrări, ca să nu se semeţească printr-o stare prelungită de nepedepsire, şi o înalţă prin mângâieri, ca să nu se prăbuşească sub o neputinţă împovărătoare. Din acest motiv şi Apostolul zice aceasta: „Căci dacă noi înşine ne-am judeca, nu am fi judecaţi, dar de vreme ce suntem judecaţi, suntem mustraţi de Domnul, ca să nu fim osândiţi împreună cu această lume" (I Corinteni 11, 31-32). Iar în Psalmi [se spune]: „După mulţimea durerilor mele din inima mea, mângâierile tale au bucurat sufletul meu" (Psalmi 93, 19). Aşadar, atunci trebuie să nădăj- duiască trupul nostru că va fi deplin tămăduit, fără vreo dezbinare, când [şi] Biserica lui Hristos va fi cu totul lipsită de orice grijă, fără nicio teamă.

Fericitul Augustin

Despre infranare, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Despre infranare"

 

Pe aceeaşi temă

11 Octombrie 2017

Vizualizari: 2418

Voteaza:

In ce consta comparatia dintre Biserica si trup 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact