Viata primilor oameni in Rai

Viata primilor oameni in Rai

Viaţa primilor oameni în Rai era ceva sublim, ceva unic. După Sfântul Ioan Gură de Aur, „primii oameni trăiau într-o fericire nemăsurată, fiindcă nu aveau nicio nevoie trupească,; trăiau pe pământ ca îngerii în ceruri, trăiau fără nicio suferinţă, deşi aveau trup materialnic [...]. Trăiau cu adevărat o viaţă fără necazuri, o viaţă, fără dureri, o stare îngerească [...], bucurându-se de cinstire înaltă din partea lui Dumnezeu, fără să fie cu nimic mai prejos decât îngerii". „Erau lipsiţi de necazuri, de griji, de dureri şi de alte nevoi ale traiului [...]. Nu aveau niciodată vreo întristare, vreo durere, vreun suspin."

Totodată, la porunca lui Dumnezeu, toată lumea materialnică i s-a supus omului (Facerea 1, 28). „După cum Dumnezeul tuturor are putere asupra tuturor făpturilor Sale, asupra celor văzute şi asupra celor nevăzute, fiind Creatorul a toate, la fel, zidindu-l şi pe acest animal raţional, omul, a vrut ca el să aibă putere peste toate cele văzute [...].
De aceea, l-a aşezat stăpân peste toate cele ce se văd", „peste cele necuvântătoare şi neînsufleţite".

Adam, căruia „mi-i lipsea nimic din bunătăţile dumnezeieşti", era, de asemenea, „plin de toată înţelepciunea şi deşteptăciunea", căci Dumnezeu îi dăruise „înţelepciune negrăită" şi totodată îl înzestrase cu „harisma prorociei".

Foarte elocvent este şi Sfântul Ioan Damaschin, care într-o remarcabilă lucrare de-a lui descrie viaţa fericită a omului din Rai şi, de asemenea - ceva foarte important şi vrednic de maximă atenţie - starea lui duhovnicească.

După cum omul, spune Sfântul Damaschin, este sensibil şi noetic, aşa şi Raiul era sensibil şi noetic. Aşadar, Adam, deşi trăia cu trupul în Raiul pământesc sensibil, în acest spaţiu preafrumos, totodată avea comuniune sufletească cu Dumnezeu.

„Sufletul lui era o casă care-L găzduia pe Dumnezeu, era înconjurat de harul lui Dumnezeu şi se desfăta în roadele preadulcii contemplări. Şi întrucât nu ajunsese încă la a fi «după asemănarea lui Dumnezeu», această contemplare în care se desfăta atunci era iluminarea minţii [...], rugăciunea minţii, adică pomenirea neîntreruptă a lui Dumnezeu."

După părerea aceluiaşi sfânt, „Dumnezeu l-a creat pe om lipsit de răutate, virtuos, lipsit de necazuri, fără griji, înzestrat cu toate bunătăţile". Avea toate aceste virtuţi, „deoarece consecinţa stării lui lăuntrice bune a fost şi renaşterea vieţii lui exterioare".

Adam era împăratul întregii creaţii, dar simultan era şi om ceresc. Nu numai că împărăţea, ci era şi împărăţit şi îndrumat de Dumnezeu. „Insuşirile îngereşti ale primului om şi învăţătura (Sfântului Damaschin) că era iniţiat în tainele făpturilor închipuite (adică ale îngerilor) şi împărăţit de Dumnezeu, precum şi învăţătura că, în vreme ce era pământesc, totodată era şi ceresc, arată starea lui duhovnicească. Mintea lui vedea harul lui Dumnezeu, adică avea rugăciunea minţii, şi în felul acesta îi urma pe îngerii care-L slăvesc neîncetat pe Dumnezeu."

Intr-adevăr, când Dumnezeu l-a creat pe Adam, i-a transmis acestuia „harul dumnezeiesc". Adică avea „harul de la Dumnezeu şi prin acest har avea comuniune adevărată cu Acela. Adam, aflat în Raiul sensibil, trăia şi Raiul noetic, adică se hrănea cu contemplarea lui Dumnezeu [...]. Iar aici este remarcat (de către Sfântul Damaschin) faptul că această contemplare a lui Dumnezeu era cea care-i dădea plăcere şi bucurie. Prin urmare, bucuria şi plăcerea erau prin excelenţă duhovniceşti, nu trupeşti. Cu alte cuvinte, mintea îi era neîncetat la Dumnezeu".

„Sufletul omului înainte de cădere trăia în starea lui firească [...]. Adam înainte de cădere se afla într-o stare binecuvântată, mintea lui era în iluminare, avea pomenirea neîncetată a lui Dumnezeu, era iniţiat în cele dumnezeieşti şi le contempla, era mger. Aceasta era starea firească a omului."

După părerea Avvei Dorotei, Adam „trăia în fericirea Raiului cu rugăciune, desfătându-se în contemplarea lui Dumnezeu, având toată cinstirea şi slava, dar şi simţurile sănătoase, şi rămânând «după fire»; tocmai cum a fost creat".

De asemenea, după Sfântul Atanasie cel Mare, Adam, datorită curăţiei sale sufleteşti de la început, avea posibilitatea să aibă neîncetat mintea îndreptată cu multă familiaritate şi îndrăzneală către Ziditorul lui şi să se desfete în contemplarea lui Dumnezeu.

Iar după Sfântul Vasile cel Mare, Adam era foarte fericit de toate cele pe care le trăia şi le vedea. De aceea, Il iubea foarte mult pe Creatorul lui, Care-i dăruise desfătarea în viaţa veşnică, Care-i dăduse putere asemenea îngerilor, cu care şi convieţuia, dar, mai presus de toate, care-l învrednicise să trăiască bucuria negrăită de a vorbi cu El şi de a fi „ascultătorul glasului lui Dumnezeu".

Primul om era părtaş al Treimii începătoare de viaţă. „Trăia avându-L pe Dumnezeu ca centru al vieţii. Pe toate le primea ca daruri ale lui Dumnezeu si pe toate I le întorcea lui Dumnezeu în dar. Adică avea loc un schimb de daruri. Aşa era viaţa primilor oameni, atâta vreme cât au rămas deschişi iubirii lui Dumnezeu. Intreaga lor viaţă era p mulţumire, o manifestare de recunoştinţă faţă de Tatăl ceresc. Era o viaţă de iubire. Tot ceea ce făcea omul era o expresie a iubirii lui Dumnezeu şi a semenului său."

Arhimandritul Vasilios Papadaki
Asceza ortodoxa, Egumenita

Cumpara cartea "Asceza ortodoxa"

07 Martie 2019

Vizualizari: 4207

Voteaza:

Viata primilor oameni in Rai 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact