Viata primilor oameni in Rai

Viata primilor oameni in Rai

Viaţa primilor oameni în Rai era ceva sublim, ceva unic. După Sfântul Ioan Gură de Aur, „primii oameni trăiau într-o fericire nemăsurată, fiindcă nu aveau nicio nevoie trupească,; trăiau pe pământ ca îngerii în ceruri, trăiau fără nicio suferinţă, deşi aveau trup materialnic [...]. Trăiau cu adevărat o viaţă fără necazuri, o viaţă, fără dureri, o stare îngerească [...], bucurându-se de cinstire înaltă din partea lui Dumnezeu, fără să fie cu nimic mai prejos decât îngerii". „Erau lipsiţi de necazuri, de griji, de dureri şi de alte nevoi ale traiului [...]. Nu aveau niciodată vreo întristare, vreo durere, vreun suspin."

Totodată, la porunca lui Dumnezeu, toată lumea materialnică i s-a supus omului (Facerea 1, 28). „După cum Dumnezeul tuturor are putere asupra tuturor făpturilor Sale, asupra celor văzute şi asupra celor nevăzute, fiind Creatorul a toate, la fel, zidindu-l şi pe acest animal raţional, omul, a vrut ca el să aibă putere peste toate cele văzute [...].
De aceea, l-a aşezat stăpân peste toate cele ce se văd", „peste cele necuvântătoare şi neînsufleţite".

Adam, căruia „mi-i lipsea nimic din bunătăţile dumnezeieşti", era, de asemenea, „plin de toată înţelepciunea şi deşteptăciunea", căci Dumnezeu îi dăruise „înţelepciune negrăită" şi totodată îl înzestrase cu „harisma prorociei".

Foarte elocvent este şi Sfântul Ioan Damaschin, care într-o remarcabilă lucrare de-a lui descrie viaţa fericită a omului din Rai şi, de asemenea - ceva foarte important şi vrednic de maximă atenţie - starea lui duhovnicească.

După cum omul, spune Sfântul Damaschin, este sensibil şi noetic, aşa şi Raiul era sensibil şi noetic. Aşadar, Adam, deşi trăia cu trupul în Raiul pământesc sensibil, în acest spaţiu preafrumos, totodată avea comuniune sufletească cu Dumnezeu.

„Sufletul lui era o casă care-L găzduia pe Dumnezeu, era înconjurat de harul lui Dumnezeu şi se desfăta în roadele preadulcii contemplări. Şi întrucât nu ajunsese încă la a fi «după asemănarea lui Dumnezeu», această contemplare în care se desfăta atunci era iluminarea minţii [...], rugăciunea minţii, adică pomenirea neîntreruptă a lui Dumnezeu."

După părerea aceluiaşi sfânt, „Dumnezeu l-a creat pe om lipsit de răutate, virtuos, lipsit de necazuri, fără griji, înzestrat cu toate bunătăţile". Avea toate aceste virtuţi, „deoarece consecinţa stării lui lăuntrice bune a fost şi renaşterea vieţii lui exterioare".

Adam era împăratul întregii creaţii, dar simultan era şi om ceresc. Nu numai că împărăţea, ci era şi împărăţit şi îndrumat de Dumnezeu. „Insuşirile îngereşti ale primului om şi învăţătura (Sfântului Damaschin) că era iniţiat în tainele făpturilor închipuite (adică ale îngerilor) şi împărăţit de Dumnezeu, precum şi învăţătura că, în vreme ce era pământesc, totodată era şi ceresc, arată starea lui duhovnicească. Mintea lui vedea harul lui Dumnezeu, adică avea rugăciunea minţii, şi în felul acesta îi urma pe îngerii care-L slăvesc neîncetat pe Dumnezeu."

Intr-adevăr, când Dumnezeu l-a creat pe Adam, i-a transmis acestuia „harul dumnezeiesc". Adică avea „harul de la Dumnezeu şi prin acest har avea comuniune adevărată cu Acela. Adam, aflat în Raiul sensibil, trăia şi Raiul noetic, adică se hrănea cu contemplarea lui Dumnezeu [...]. Iar aici este remarcat (de către Sfântul Damaschin) faptul că această contemplare a lui Dumnezeu era cea care-i dădea plăcere şi bucurie. Prin urmare, bucuria şi plăcerea erau prin excelenţă duhovniceşti, nu trupeşti. Cu alte cuvinte, mintea îi era neîncetat la Dumnezeu".

„Sufletul omului înainte de cădere trăia în starea lui firească [...]. Adam înainte de cădere se afla într-o stare binecuvântată, mintea lui era în iluminare, avea pomenirea neîncetată a lui Dumnezeu, era iniţiat în cele dumnezeieşti şi le contempla, era mger. Aceasta era starea firească a omului."

După părerea Avvei Dorotei, Adam „trăia în fericirea Raiului cu rugăciune, desfătându-se în contemplarea lui Dumnezeu, având toată cinstirea şi slava, dar şi simţurile sănătoase, şi rămânând «după fire»; tocmai cum a fost creat".

De asemenea, după Sfântul Atanasie cel Mare, Adam, datorită curăţiei sale sufleteşti de la început, avea posibilitatea să aibă neîncetat mintea îndreptată cu multă familiaritate şi îndrăzneală către Ziditorul lui şi să se desfete în contemplarea lui Dumnezeu.

Iar după Sfântul Vasile cel Mare, Adam era foarte fericit de toate cele pe care le trăia şi le vedea. De aceea, Il iubea foarte mult pe Creatorul lui, Care-i dăruise desfătarea în viaţa veşnică, Care-i dăduse putere asemenea îngerilor, cu care şi convieţuia, dar, mai presus de toate, care-l învrednicise să trăiască bucuria negrăită de a vorbi cu El şi de a fi „ascultătorul glasului lui Dumnezeu".

Primul om era părtaş al Treimii începătoare de viaţă. „Trăia avându-L pe Dumnezeu ca centru al vieţii. Pe toate le primea ca daruri ale lui Dumnezeu si pe toate I le întorcea lui Dumnezeu în dar. Adică avea loc un schimb de daruri. Aşa era viaţa primilor oameni, atâta vreme cât au rămas deschişi iubirii lui Dumnezeu. Intreaga lor viaţă era p mulţumire, o manifestare de recunoştinţă faţă de Tatăl ceresc. Era o viaţă de iubire. Tot ceea ce făcea omul era o expresie a iubirii lui Dumnezeu şi a semenului său."

Arhimandritul Vasilios Papadaki
Asceza ortodoxa, Egumenita

Cumpara cartea "Asceza ortodoxa"

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2019

Vizualizari: 4289

Voteaza:

Viata primilor oameni in Rai 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact