Euharistia ca Jertfa si Taina

Euharistia ca Jertfa si Taina

 Euharistia ca Jertfa si Taina  

Biserica Ortodoxa, ca si Biserica Romano-Catolica, dar deosebit de protestanti, invata ca Sfanta Euharistie este nu numai Taina, ci si Jertfa, si anume, Jertfa Trupului si Sangelui lui Iisus Hristos, in mod real, dar nesangeros, sub forma painii si vinului pentru ochii nostri trupesti (Mart.Ort. I, 107).

Jertfa euharistica este jertfa de pe Golgota, actualizata pe altare, avand elementele constitutive ale jertfei, al carei act consta din nimicirea ofrandei, prin ucidere, ardere sau prin prefacere : victima este Hristos, sub forma painii si a vinului; jertfitorul este tot Hristos, prin episcopul sau preotul slujitor, si Dumnezeu, Caruia se aduce Jertfa pen­tru pacatele oamenilor.

Caracterul de jertfa al Euharistiei il arata mai intai modul si cuvin­tele instituirii Euharistiei la Cina cea de Taina. Mantuitorul randuieste Euharistia sub doua forme, a painii si a vinului, despartite, indicand prin despartirea lor insasi despartirea tainica a trupului si sangelui, adica aspectul de jertfa al Euharistiei. Expresiile : "se frange", "se da" si "se varsa spre iertarea pacatelor", din cuvintele de instituire a Euharistiei rostite de Hristos insusi, arata, de asemenea, aspectul de jertfa al Euha­ristiei, caci frangerea trupului si varsarea sangelui pentru altii, spre ier­tarea pacatelor, este jertfa adevarata de ispasire, iar varsarea sangelui constituie fiinta jertfei.

Protestantii raman aproape toti numai la aspectul comemorativ sau anamnetic al Euharistiei, adica in Euharistie se prilejuieste amintirea Jertfei de pe Cruce a lui Hristos. Dar verbele se frange, se da si se varsa, la prezent, indica prezenta si realitatea Jertfei euharistice, adica a Jert­fei nesangeroase a lui Hristos in Euharistie.

La Cina cea de Taina, Euharistia este anticiparea tainica a jertfei de pe Golgota si a invierii. Ea este dovada ca Hristos a trait la Cina cea de Taina, in mod tainic, jertfirea si invierea Sa, asa cum le va trai apoi in Euharistia Bisericii, ca sa le imprime si in trupul si sangele nostru.

Asa cum au fost necesare jertfa de pe cruce si invierea Lui pentru instituirea Euharistiei, asa a fost necesara si Cina cea de Taina, cand apostolii si-au insusit in mod real moartea si invierea tainica a lui Hristos si ni le-au transmis si noua dupa aceea.

Cina cea de Taina ne-a facut cunoscut ca Domnul a instituit, pe baza mortii si invierii Sale, Euharistia, prin care sa ramana cu noi si sa vina in noi totdeauna ca Hristos cel jertfit si in­viat.

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 9278

Voteaza:

Euharistia ca Jertfa si Taina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact