Biserica Ortodoxa, ca si Biserica Romano-Catolica, dar deosebit de protestanti, invata ca Sfanta Euharistie este nu numai Taina, ci si Jertfa, si anume, Jertfa Trupului si Sangelui lui Iisus Hristos, in mod real, dar nesangeros, sub forma painii si vinului pentru ochii nostri trupesti (Mart.Ort. I, 107).
Jertfa euharistica este jertfa de pe Golgota, actualizata pe altare, avand elementele constitutive ale jertfei, al carei act consta din nimicirea ofrandei, prin ucidere, ardere sau prin prefacere : victima este Hristos, sub forma painii si a vinului; jertfitorul este tot Hristos, prin episcopul sau preotul slujitor, si Dumnezeu, Caruia se aduce Jertfa pentru pacatele oamenilor.
Caracterul de jertfa al Euharistiei il arata mai intai modul si cuvintele instituirii Euharistiei la Cina cea de Taina. Mantuitorul randuieste Euharistia sub doua forme, a painii si a vinului, despartite, indicand prin despartirea lor insasi despartirea tainica a trupului si sangelui, adica aspectul de jertfa al Euharistiei. Expresiile : "se frange", "se da" si "se varsa spre iertarea pacatelor", din cuvintele de instituire a Euharistiei rostite de Hristos insusi, arata, de asemenea, aspectul de jertfa al Euharistiei, caci frangerea trupului si varsarea sangelui pentru altii, spre iertarea pacatelor, este jertfa adevarata de ispasire, iar varsarea sangelui constituie fiinta jertfei.
Protestantii raman aproape toti numai la aspectul comemorativ sau anamnetic al Euharistiei, adica in Euharistie se prilejuieste amintirea Jertfei de pe Cruce a lui Hristos. Dar verbele se frange, se da si se varsa, la prezent, indica prezenta si realitatea Jertfei euharistice, adica a Jertfei nesangeroase a lui Hristos in Euharistie.
Asa cum au fost necesare jertfa de pe cruce si invierea Lui pentru instituirea Euharistiei, asa a fost necesara si Cina cea de Taina, cand apostolii si-au insusit in mod real moartea si invierea tainica a lui Hristos si ni le-au transmis si noua dupa aceea.
Cina cea de Taina ne-a facut cunoscut ca Domnul a instituit, pe baza mortii si invierii Sale, Euharistia, prin care sa ramana cu noi si sa vina in noi totdeauna ca Hristos cel jertfit si inviat.
-
Sfanta Euharistie- Taina Imparatiei si a unitatii Bisericii
Publicat in : Religie
-
Savarsitorul si impartasirea cu Sfanta Euharistie
Publicat in : Sfintele Taine
-
Sfanta Euharistie, valoarea pastorala si duhovniceasca
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.