Euharistia ca Jertfa si Taina

Euharistia ca Jertfa si Taina Mareste imaginea.

 Euharistia ca Jertfa si Taina  

Biserica Ortodoxa, ca si Biserica Romano-Catolica, dar deosebit de protestanti, invata ca Sfanta Euharistie este nu numai Taina, ci si Jertfa, si anume, Jertfa Trupului si Sangelui lui Iisus Hristos, in mod real, dar nesangeros, sub forma painii si vinului pentru ochii nostri trupesti (Mart.Ort. I, 107).

Jertfa euharistica este jertfa de pe Golgota, actualizata pe altare, avand elementele constitutive ale jertfei, al carei act consta din nimicirea ofrandei, prin ucidere, ardere sau prin prefacere : victima este Hristos, sub forma painii si a vinului; jertfitorul este tot Hristos, prin episcopul sau preotul slujitor, si Dumnezeu, Caruia se aduce Jertfa pen­tru pacatele oamenilor.

Caracterul de jertfa al Euharistiei il arata mai intai modul si cuvin­tele instituirii Euharistiei la Cina cea de Taina. Mantuitorul randuieste Euharistia sub doua forme, a painii si a vinului, despartite, indicand prin despartirea lor insasi despartirea tainica a trupului si sangelui, adica aspectul de jertfa al Euharistiei. Expresiile : "se frange", "se da" si "se varsa spre iertarea pacatelor", din cuvintele de instituire a Euharistiei rostite de Hristos insusi, arata, de asemenea, aspectul de jertfa al Euha­ristiei, caci frangerea trupului si varsarea sangelui pentru altii, spre ier­tarea pacatelor, este jertfa adevarata de ispasire, iar varsarea sangelui constituie fiinta jertfei.

Protestantii raman aproape toti numai la aspectul comemorativ sau anamnetic al Euharistiei, adica in Euharistie se prilejuieste amintirea Jertfei de pe Cruce a lui Hristos. Dar verbele se frange, se da si se varsa, la prezent, indica prezenta si realitatea Jertfei euharistice, adica a Jert­fei nesangeroase a lui Hristos in Euharistie.

La Cina cea de Taina, Euharistia este anticiparea tainica a jertfei de pe Golgota si a invierii. Ea este dovada ca Hristos a trait la Cina cea de Taina, in mod tainic, jertfirea si invierea Sa, asa cum le va trai apoi in Euharistia Bisericii, ca sa le imprime si in trupul si sangele nostru.

Asa cum au fost necesare jertfa de pe cruce si invierea Lui pentru instituirea Euharistiei, asa a fost necesara si Cina cea de Taina, cand apostolii si-au insusit in mod real moartea si invierea tainica a lui Hristos si ni le-au transmis si noua dupa aceea.

Cina cea de Taina ne-a facut cunoscut ca Domnul a instituit, pe baza mortii si invierii Sale, Euharistia, prin care sa ramana cu noi si sa vina in noi totdeauna ca Hristos cel jertfit si in­viat.

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 9132

Voteaza:

Euharistia ca Jertfa si Taina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE