Dogma invierii trupurilor la judecata universala

Dogma invierii trupurilor la judecata universala Mareste imaginea.

 

Dogma invierii trupurilor la judecata universala

 

Invatatura despre invierea trupurilor la judecata universala constituie una din pre­misele fericirii desavarsite a dreptilor, ca si a nefericirii complete a celor pacatosi. Ea inseamna restituirea integralitatii fiintei umane si, prin aceasta, restabilirea echilibrului dintre fapta si rasplata, prin reconstitui­rea subiectului rasplatirii la dimensiunile exacte ale subiectului faptelor. Cine a savarsit cele bune cu sufletul si cu trupul, in amandoua va primi rasplata, si invers, cine a savarsit cele rele cu sufletul si cu trupul, in amandoua va primi pedeapsa, ca nu cumva lipsind unul din aceste doua, masura rasplatii sa nu fie cumva sau nedreapta sau incompleta.

 

Sfanta Scriptura invata clar ca la sfarsit vor invia toti, cu trupul. In Vechiul Testament, Isaia si Daniil prooroceau acest adevar (Isaia XXVI, 19 , Daniil XX, 2-3) pe care Noul Testament l-a confirmat deplin (Ioan XI, 24 ,V, 24, 28, 29 ; VI, 39 ; Luca XXI, 35-36 ; I Cor. XV, 12-16) ;

 

Trupul inviat va fi exact acela care a fost pe pamant, dupa afirmatia lui Tertulian. Va avea exact aceeasi forma, numai ca trupul celor alesi va fi lipsit de defecte, iar la cei pacatosi isi va pastra uratenia, in­firmitatile si mizeria. Pamantul, zice Sfantul Efrem Sirul, va da corpul omenesc asa fel, dupa cum l-a primit, desi l-ar fi sfasiat fiarele, l-ar fi mancat pasarile, sau l-ar fi sfaramat pestii; nu vor lipsi chiar perii ca­pului.

 

Sfantul Grigore de Nisa consacra problemei modului cum vor invia trupurile descompuse, o parte din tratatul sau Despre suflet si inviere. In­vierea, zice el, va insemna intoarcerea, restituirea starii in care era Adam inainte de pacat. Deci, va fi exclus din corp tot ceea ce e consecinta pacatului, a mortii, a infirmitatilor, a bolilor, a slabiciunilor, a batranetii etc. Natura umana nu va inceta de a fi umana, dar ea va trece intr-o stare spirituala si nepatimitoare superioara.

 

Dar cum isi va gasi sufletul corpul, in masa comuna de materie ? Sfantul Grigore de Nisa raspunde ca sufletul sta oarecum in preajma corpului sau si la inviere isi va lua din el ceea ce ii va trebui. La aceeasi intrebare, Sfantul Ioan Gura de Aur crede ca trebuie sa raspundem mai simplu: unde intervine puterea si vointa lui Dumnezeu, nu mai incape nici un "cum". Raspunsul e de la sine inteles.

 

Trupurile vor invia pentru a fi solidare cu sufletele la fericire sau la nefericire in vesnicie. Vor invia, prin urmare, atat dreptii cat si pacatosii. Cei care vor fi gasiti in viata in ceasul judecatii, vor suferi aceeasi schim­bare pe care o vor suferi trupurile celor morti. Sfantul Efrem Sirul adauga parerea ca trupurile vor invia in stare de majorat dar parerea sa nu, s-a impus in Biserica.

Pe aceeaşi temă

10 Iulie 2012

Vizualizari: 5591

Voteaza:

Dogma invierii trupurilor la judecata universala 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Catalina Alexandra RadianPostat la 2013-02-15 07:13

    O sinteza atent si minutios aleasa, pentru a lamuri aceasta vesnica "necunoscuta"din scrierile sfinte. Cine este autorul? Multumesc,

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE