Prin stiinta, spre credinta

Prin stiinta, spre credinta

Dupa cum ne arata Isihie Sinaitul, cunostinta premerge credintei si este inferioara acesteia, pentru ca limitele ei sunt foarte stricte. Adevarata cunoastere a lui Dumnezeu si a lumii spirituale se realizeaza prin cunostinta duhovniceasca, efect al eliberarii de patimi si al lucrarii virtutilor. Doar aceasta este capabila sa aduca adevarata cunostinta duhovniceasca - prin vedere si spre unire cu realitatea cunoscuta. Progresul in virtute inseamna si adancirea cunoasterii, de aceea calea proprie de patrundere in cele duhovnicesti o constituie efortul ascetic.

Fiind o evidenta despre Dumnezeu, credinta, alaturi de nadejde si dragoste, constituie Sfanta Treime din noi. Aceasta prezenta dumnezeiasca din sufletul celui ce crede i se face sprijin si ajutor in lucrarea sa duhovniceasca. "Credinta - spune Sfantul Maxim Marturisitorul - mangaie si incurajeaza mintea razboita, intarindu-o cu nadejdea ajutorului. Iar nadejdea, punandu-ne sub ochi ajutorul in care credem, respingem navalirea vrajmasilor. in sfarsit, iubirea sleieste de putere atacul vrajmasilor impotriva mintii iubitoare de Dumnezeu, slabindu-l cu desavarsire, prin setea dupa Dumnezeu."

Aceasta Sfanta Treime interioara ne ajuta nu numai in razboiul cu cele exterioare si straine, ci si in cel interior, in eforturile noastre de urcus duhovnicesc. Credinta ne face sa meditam adanc la Dumnezeu, la rasplata sau pedeapsa pentru faptele noastre, ne face, spune Filotei Sinaitul, sa ne temem cu adevarat de Dumnezeu. Nadejdea, sarind peste frica de rob, uneste pe om cu dragostea de Dumnezeu, daca nadejdea nu se rusineaza. Iar dragostea il conduce pe nevoitor spre implinirea virtutilor.

Credinta constituie, asa cum ne invata Sfantul Maxim Marturistorul, imparatia lui Dumnezeu din sufletul celui ce crede in El. in timp ce credinta simpla este "imparatia lui Dumnezeu fara forma", imparatia lui Dumnezeu este credinta care "a primit in chip dumnezeiesc o forma", "credinta dezvoltata prin lucrare", in virtuti.

Potrivit Sfantului Maxim Marturisitorul, credinta este o legatura mai presus de fire, prin care, in chip tainic, nestiut si neinteles deplin si indemonstrabil prin metodele cunoasterii naturale, sufletul crestinului se uneste cu Dumnezeu, "intr-o unire mai presus de intelegere". Credinta este "o putere de legatura care infaptuieste unirea desavarsita, nemijlocita si mai presus de fire a celui ce crede, cu Dumnezeu, Cel crezut".

Definitiile pe care le dau Parintii duhovnicesti credintei arata, in mod esential, caracterul ei de putere unitiva, de lucrare launtrica prin care se realizeaza inaltarea omului la Dumnezeu si unirea sufletului cu Dumnezeu.

La Sfantul Grigorie Sinaitul, aflam o definitie a dreptei credinte, in raport cu invatatura crestina. Ea inseamna, astfel, "a vedea si a cunoaste intru curatie cele doua dogme ale credintei, adica Treimea si doimea: Treimea a o privi si a o cunoaste in chip neamestecat si netaiat, in unitate, iar doimea firilor lui Hristos, intr-un ipostas, adica a marturisi si a sti pe un singur Fiu si inainte de intrupare si dupa intrupare, dar dupa intrupare slavit in chip neamestecat in doua firi si in doua vointe, dumnezeiasca si omeneasca". In raport cu puterea omului de cunoastere, credinta este superioara acesteia atat prin continut, cat si prin metode. Credinta se vadeste a fi, astfel, o cunostinta si o stiinta "ce nu se poate dovedi" si, cu toate acestea, o evidenta si o certitudine, "ipostasul lucrurilor nadajduite".

Credinta reprezinta, in sufletul celui ce crede cu adevarat, o certitudine, iar necredinta - un pacat impotriva evidentelor duhovnicesti. intre credinta in Dumnezeu si adevar exista o legatura stransa. Credinta autentica - ne spune Sfantul Maxim - nu are in ea minciuna si slujeste adevarului. Certitudinea sau siguranta ei este o constanta la cei "cu viata inalta in suflet, pe masura virtutilor ce iau aminte la implinirea poruncilor Domnului". Ea biruie orice indoiala si fereste de orice inselare. Ea este o "cunostinta nemincinoasa", o "incredintare indestulatoare" si nu are nevoie de nici o dovedire, de nici o demonstratie sau argumentatie, ci de curatie si contemplatie.

In raport cu ostenelile ascetice ale nevoitorului, Sfantul Simeon Noul Teolog defineste credinta a fi "puterea care ne face sa murim pentru Hristos de dragul poruncii Lui si sa credem ca moartea aceasta este pricina vietii. Ea ne face sa socotim saracia ca bogatie, neinsemnatatea si umilirea, ca slava si cinste adevarata; iar cand nu avem nimic, sa credem ca stapanim toate (2 Cor. 6,10), mai bine-zis ca am dobandit bogatia cunostintei lui Hristos cea nepatrunsa (Efes. 3,8). Ea ne face sa privim cele ce se vad, ca tarana si fum. Credinta in Hristos ne da puterea nu numai sa dispretuim placerile vietii, ci si sa suportam si sa rabdam toata ispita care vine asupra noastra prin intristari, necazuri si nenorociri, pana ne va cerceta pe noi Domnul".

Spre deosebire de cunoastere, care are un caracter limitat, credinta "face pe cei credinciosi partasi de viata cea vesnica in Hristos insusi". Cel ce crede cu adevarat, nu numai ca justifica orice efort, fie el cat de aspru, in unirea cu Dumnezeu, dar nu pregeta sa-si ordoneze viata in asa fel incat sa ajunga la experierea tot mai deplina a existentei si lucrarii lui Dumnezeu in jurul si in launtrul nostru, la unirea cu El.

Cel ce crede in Dumnezeu, desi traieste aici si acum, traieste ca dincolo, cu certitudinea ca toate cele vazute si lumesti sunt doar umbra a celor viitoare. El nu se leaga de cele vremelnice, ci isi tinde intreaga sa osteneala spre cele vesnice si suprafiresti. Pentru cel ce crede, credinta lui este o problema de viata si de moarte, nu numai trecatoare, ci vesnice, de mantuire sau de osanda pentru totdeauna. Ratiunea fundamentala a existentei sale lumesti este de a fi o pregatire si un "raspuns bun" la intrebarea adresata lui de catre Dumnezeu, cu privire la viata sa vesnica. Pentru el, a exista inseamna a exista in dependenta de Dumnezeu si in legatura cu semenii; a se impartasi, prin credinta, de cele duhovnicesti si de a impartasi, la randul lui, credinta si dragoste.

Pentru cel credincios, Dumnezeu este certitudinea si realitatea cea mai concreta a existentei sale. El nu traieste din "probabilitatile" si imperfectiunile lumii acesteia, ci traieste din evidenta marelui adevar din inima sa si astfel, viata ii este una bogata. Cugetarea la Dumnezeu si indreptarea vietii sale spre unirea cu El i se face motiv si justificare a existentei sale, dar si aceasta, una care se impregneaza tot mai mult de insusiri si calitati duhovnicesti suprafiresti. Viata sa este, in ultimele ei ratiuni, un raspuns pe care el il da prin credinta, la dragostea suprema si la bunatatea covarsitoare a lui Dumnezeu fata de el si fata de lume.

Dintr-o astfel de perspectiva, credinta poate fi caraterizata ca fiind "temelia tuturor bunatatilor, usa tainelor lui Dumnezeu, biruinta necontenita a vrajmasilor, cea mai trebuincioasa dintre toate virtutile, aripa rugaciunii si salasluirea lui Dumnezeu in suflet". Ea este "descoperirea intelegerii", "aripa rugaciunii", "pricinuitoarea celor nadajduite", "maica celor ce se linistesc".

Preot Ioan C. Tesu

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3362

Voteaza:

Prin stiinta, spre credinta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact