Parohia: comunitate liturgica si misionara

Parohia: comunitate liturgica si misionara


Cuvantul Mantuitorului Iisus Hristos, "unde sunt doi sau trei adunati in numele Meu, acolo sunt si eu, in mijlocul lor" (Matei 18,20) descrie comunitatea de credinciosi ca un fruct al carui miez este Hristos. "Adunarea" in numele Lui inseamna, pe de o parte, ca El este originea acestui fruct, ca El aduna si face sa creasca in jurul sau un corp de oameni uniti prin si pentru credinta in Hristos, iar, pe de alta parte, prezenta Sa este reala si se manifesta intr-un mod propriu in acest context.

 

Sfantul Apostol Pavel scrie in Epistola catre Romani "imbratisati pe Priscila si Acvila, impreuna-lucratori cu mine (...) si Biserica din casa lor" (16, 3,5), asemenea in Epistola catre Coloseni: "imbratisati pe fratii din Laodiceea si pe Nimfas si Biserica din casa lui" si in multe alte locuri despre Biserici locale, intre care stabileste o relatie fraterna, de comuniune, ca si intre credinciosii adunati, individual, in numele Domnului. Mesajul apostolului este acelasi: " imbratisati-va unii pe altii cu sarutare sfanta. Va imbratiseaza pe voi toate Bisericile lui Hristos" (Romani 16,16). In Faptele Apostolilor citim despre semnele principale ale comunitatii crestine, numita "Biserica": adunarea in prima zi a saptamanii (Duminica) pentru "frangerea painii" si ascultarea propovaduirii apostolului lui Hristos, fie direct (FA 20,7), fie prin citirea epistolelor sale (Coloseni 4,16).

 

Pe aceste baze a luat fiinta parohia, comunitatea mica in care este exprimata comuniunea credinciosilor in Hristos, ca Biserica. Mitropolitul Emilianos Timiadis spunea: "Unitatea este poate insusirea de baza a parohiei, toate celelalte caracteristici avandu-si originea in ea. Unitatea parohiei decurge din unitatea dumnezeirii si oglindeste cel mai bine imaginea divina in unitatea ei. De asemenea, aceasta unitate semnifica unirea lui Dumnezeu cu umanitatea in activitatea sfintitoare si mantuitoare a lui Hristos" (Mitropolit Emilianos Timiadis, Preot, parohie, innoire. Notiuni si orientari pentru teologia si practica pastorala, Editura Sofia, Bucuresti, 2001, p. 65).

 

Parohia este, in primul rand, o comunitate liturgica, traind in jurul Sfintei Euharistii. "Liturghia nu este o activitate oarecare a Bisericii, una printre celelalte taine si ierurgii. Ea este mai mult decat manifestarea cultica a unei comunitati crestine: este structura de comuniune, de integrare si de crestere a trupului tainic al Domnului. Caracterul ei unic sta in aceea ca aici Hristos Se da total, prin unirea cuvantului si Tainei, adica a puterii cuvantului si puterii trupului Sau, prin prefacerea elementelor euharistice" (Pr. Prof. Dr. Ion Bria, Destinul Ortodoxiei, EIBMBOR, p.312).

 

Participarea la Sfanta Liturghie de duminica si din sarbatori este pentru membrii parohiei manifestarea constienta a legaturii lor nemijlocite cu Hristos, dar si a unitatii lor in Hristos, unii cu altii. Slujirea liturgica apartine fiecaruia dintre cei care participa, impreuna cu preotul lor, la savarsirea Sfintelor Taine, la aducerea jertfei de rugaciune si la primirea darurilor duhovnicesti revarsate de Dumnezeu asupra Bisericii, inchinandu-se pe ei insisi si unii pe altii lui Dumnezeu, membrii parohiei sunt partasi, in fiecare slujba, lucrarii mantuitoare a lui Hristos, iar prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului primesc, in jertfa unica a Mantuitorului, izbavirea de pacat si samanta invierii si vietii vesnice in trupurile lor.

 

Sfanta Euharistie este Taina centrala, in jurul careia vietuieste comunitatea credinciosilor, dar in legatura cu ea se afla toate celelalte Sfinte Taine, iar participarea credinciosilor la acestea, nu numai ca primitori directi, dar si ca adunare concelebranta este la fel de importanta. Pe buna dreptate Alexander Schmemann definea Euharistia ca "marea bucurie" din care s-au dezvoltat si au dobandit sens toate celelalte in crestinism. Semnificatia acestei bucurii trebuie sa fie redobandita de catre toti crestinii, dupa cuvantul "Intra intru bucuria Domnului tau " (Matei, 25, 21) si intru aceasta sa ramana si sa traiasca vesnic (Pr. Prof. Alexander Schmemann, Pentru viata lumii Sacramentele si Ortodoxia, trad. Pr. Prof. Aurel Jivi, E.LB.M.B.O.R., Bucuresti, 2001, p. 25).

 

Taina Sfantului Botez, impreuna cu Taina Mirungerii si Sfintei impartasanii administrate unui nou membru al Bisericii sunt o sarbatoare pentru cativa apropiati, dar aceasta inseamna ca au devenit, din nefericire, mai mult un eveniment privat, de familie. De asemenea la Taina Cununiei sunt prezenti de obicei numai invitatii, aceiasi care vor participa la festinul ce urmeaza dupa slujba bisericeasca. Aceasta situatie, desi generalizata, este anormala pentru viata spirituala a parohiei.

 

Botezarea unui nou membru al Bisericii este nu numai o nastere din nou pentru el, dar o sarbatoare pentru Biserica, reprezentata de parohie. Lipsa parohiei in jurul unui neofit este ca si cum mama ar lipsi simbolic - la nasterea propriului prunc. Aceasta nu diminueaza in nici un fel puterea Tainei si nici nu umbreste minunea imbracarii in Hristos a omului renascut „din apa si din Duh", dar slabeste constiinta de sine a parohiei si lasa sa se instaleze nepasarea intre membrii ei. Mai mult, se dezvolta in acest fel conceptia gresita ca participarea la viata bisericii este o problema privata a membrilor ei si in acest fel Sfintele Taine (ale Bisericii!) sunt intelese intr-un mod egoist, care lucreaza exact impotriva menirii lor, de a realiza comuniunea, atat a oamenilor cu Dumnezeu, cat si a oamenilor intre ei, prin integrarea lor in Trupul lui Hristos.

 

Accentul pus des in predica asupra Sfintelor Taine de initiere, mai multa importanta acordata anuntarii si pregatirii unui botez in parohie, o cateheza generoasa, duhovniceasca, asupra Sfintelor Taine, ar ajuta poate ca in jurul unui neofit parohia sa se stranga cu mai multa dragoste si sa priveasca mai responsabil viata sa in Hristos. Poate ca in acest fel in comunitatile in care traim vor ramane mai putini oameni nebotezati din cauza saraciei si marginalizarii, si mai multi copii vor ganguri in naosul bisericii, in loc sa vina doar pana la poarta pentru a cersi un banut sau o bucata de paine. In aceste vremuri, cand, din pacate, se mai nasc atat de putini copii, mai mult ca, niciodata parohia trebuie sa-si imbratiseze si sa-si stranga fiii la piept, purtand cu nadejde grija cresterii lor trupesti si sufletesti, denuntand in acest fel pacatele care ameninta viata.  

Ambrozie SINAITUL
Episcop-vicar patriarhal

 

Cronica Romanului - mai 2004

09 Iulie 2012

Vizualizari: 5342

Voteaza:

Parohia: comunitate liturgica si misionara 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact