Continut versus ambalaj sau imparatia este inauntrul vostru

Continut versus ambalaj sau imparatia este inauntrul vostru

Traim intr-o lume in care conteaza foarte mult aspectul exterior, adica ambalajul si mai putin continutul, o lume a ceea ce se vede, palpabila, frumoasa la exterior, placuta la gust, dar greu de digerat cand e vorba de continut (interior). Sigur, dintr-o perspectiva teologica, toata aceasta constructie artificiala are si un nume: `paradisul pamantesc`. Este o lume contradictorie, iar expresia `paradisul pamantesc` poarta si ea o doza de contradictie, la fel cum poarta si definitia lumii de mai sus (ambalaj vs continut), incercarea omului de a-si construi aici, pe pamant, un simulacru paradisiac este de fapt reflectarea lipsei unui micro-paradis interior, un paradis in care ar trebui sa salasluiasca insusi Hristos. Pe de alta parte, firescul nostalgic al paradisului interior - `imparatia lui Dumnezeu este inauntrul vostru` (Luca 17, 21) - este pervertit prin ingurgitarea unui tip de misticism ezoteric sau ocult, la moda astazi in lume, construit din acelasi material din care este facut ambalajul.
 
Bineinteles, aceasta modalitate de a `manca` lumea nu ne va duce niciodata spre imparatia lui Hristos, ci ne va indrepta privirea doar spre ambalajul acestei lumi, doar spre `obroc`, lumina oprind-o sa straluceasca.

A te hrani doar din ceea ce cade sub incidenta Indicului inseamna a perverti ordinea fireasca a lucrurilor, adica a-ti trage seva din cele ale lumii, nu din Dumnezeu, creatorul acesteia.
 
Pe de alta parte, indreptarea privirii spre continut nu inseamna a blama sau a trece la distrugerea lucrurilor care exista, a trupului, adica a ambalajului, ci la transfigurarea lui, printr-o viata asemenea sfintilor. Dar drumul catre o astfel de viata nu incepe decat printr-o inspectie a interiorului, introspectie. Din nefericire, este foarte greu sa vorbesti astazi de asa ceva, intr-o proximitate ce nu duce lipsa de mijloace care sa-ti consume timpul si sa-ti distraga atentia de la lucrurile cu adevarat importante. De aceea, fobia de introspectie este caracteristica omului post-modern, caci intoarcerea privirii spre interior nu-i confera o priveliste prea prietenoasa, ci, din contra, una inspaimantatoare. Paradoxul este ca interiorul nu va fi niciodata unul amabil, deoarece atmosfera de aici este mereu una de lupta, asa dupa cum ne spune insusi Hristos (`nu socotiti ca am venit sa aduc pace pe pamant; n-am venit sa aduc pace, ci sabie` Matei 10, 34). insa nu existenta luptei interioare trebuie sa ne dea fiori, ci, mai degraba, lipsa acesteia. Din pacate, absenta luptei este des intalnita in `continutul` multor contemporani, ea fiind de fapt un vid spiritual, un `frig metafizic` (termen folosit de Konrad Lorenz, in Cele opt pacate capitale ale omenirii civilizate), un fel de pace hranita din preaplinul autonomiei sale, dintr-o supraevaluare a ambalajului.
 
Tentatia unei raportari exterioare la lume nu este o conditie noua a omului contemporan, radacinile ei sunt de la caderea omului, insa `infrumusetarea` acesteia si modul de traire dupa `chipul` lui sunt, poate astazi, mult mai sofisticate, devenind din ce in ce mai opac, ceea ce permite ca drumul catre continut sa fie din ce in ce mai greu, uneori pana la uitarea existentei unui interior cu posibilitati indum-nezeitoare.
 
O astfel de evaluare unilaterala a ambalajului in detrimentul continutului face ca si relatiile in-terumane sa se masoare tot dupa frumusetea exterioara, totul desfasurandu-se la nivel superficial, patronat de sintagma `not to get emotionally involved` (a nu te implica emotional), iar dragostea, liantul esential al relatiilor umane, fiind golit de continutul sau profund, prostituandu-i sensul. Sau, in cel mai bun caz, dar tot superficializand relatiile dintre semeni, se promoveaza un fel de respect civic (necesar, de altfel) derivat din puterea legii si nu din dragostea dumnezeiasca.
 
Bineinteles, la aceasta problema, chiar daca va fi considerata ca anacronica, Biserica va avea o singura solutie: Hristos. Lumea, semenii si propria persoana trebuie privite dintr-un unghi diferit decat cel cu care ne-am obisnuit, adica cel din care vedem doar ambalajul.
Totul trebuie privit prin fereastra Duhului lui Hristos, a nemuririi, adica `neprivind noi la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad, fiindca cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice` (2 Corinteni 4, 18), dupa cum ne spune apostolul Pavel, cel care a inceput sa vada continutul, dupa ce a fost orbit pe drumul Damascului.

Ion Constantin NEDELCU

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 4193

Voteaza:

Continut versus ambalaj sau imparatia este inauntrul vostru 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact