Despre pretinsa descoperire a ramasitelor pamantesti ale Mantuitorului

Despre pretinsa descoperire a ramasitelor pamantesti ale Mantuitorului

Iluminismul contemporan sau

Despre pretinsa descoperire a ramasitelor pamantesti ale Mantuitorului

 

Pana la Renastere omul isi cerea scuze zilnic in fata lui Dumnezeu pentru existenta sa; dupa Renastere, Dumnezeu isi cere scuze zilnic in fata omului pentru ca exista. Sunt reflectiile filozofului Nae Ionescu, iubit profesor al elitei intelectuale romanesti a sec. al XX-lea (Petre Tutea, Emil Cioran, Nicolae Steinhardt).

 

Intoarcerea omului spre sine din drumul spre Dumnezeu isi are radacinile in mandria omului, izvorata din necredinta si nejustificata pretentie de (auto) indumnezeire nu prin participare harica, ci prin intelectul ce poate substitui, chiar depasi divinitatea. Cresterea omului cu valoare de constanta (la nivel de descoperire si inventie) elogiaza puterea omului autonom, facandu-l sa uite ca toate descoperirile sunt binecuvantari divine, licariri de intelepciune picurate de Dumnezeu in chipul Sau mundan. Masura, sistemul de referinta al omului nu trebuie sa fie tot omul, caci cresterea este oprita din fasa; raportarea se face la metafizic, la Dumnezeu. Nu se poate iesi dintr-o groapa adanca (lumea contingenta) prin propriile puteri ori prin metode sau intrajutorare reciproca, ci prin bunavointa Cuiva de deasupra, Dumnezeu. E principiul revelatiei si al invitatiei divine la ek-statis.

 

Or, dictonul iluminist "Omul e masura tuturor lucrurilor" reierarhizeaza raportul om-Dumnezeu. Nu Dumnezeu descopera, ci omul inventeaza. Pragmatismul propus omului rupe legatura religioasa, promovand deismul, ca maxima larghete a omului "binevoitor" cu existenta lui Dumnezeu. Dar nimic nu e nou! Motto-ul acesta a fost elaborat in perioada pre-socratica, de catre Protagoras.

 

Si iata ca, noul vechi apare: am descoperit ramasitele celui ce a fost Iisus, fiul lui Iosif. O noua descoperire rastoarna a "n"-a oara principiile crestinismului. Un mormant cu zece sarcofage descoperit in Talpiot (la S de Ierusalim-Israel) cuprinde cateva nume biblice: Isus, ludah, Mariamne, privite ca argumente favorabile asertiunii unei vieti obisnuite a Fiului lui Dumnezeu, sot si tata, muritor de rand. Toate acestea, cumulate cu alte cateva argumente sustinute ("Evanghelia lui Iuda", "Codul lui da Vinci") au nemasurata putere de a rasturna istoria, adevarul, credinta a un sfert din populatia pamantului. Contraargu-mentele, la o asa diafana sustinere, tin de minimul bun-simt, de genul: "Evanghelia lui Iuda" n-a fost a lui luda pentru ca el s-a sinucis; evangheliile au fost scrise la paisprezece ani de la inaltarea Domnului.

 

La nivel istoric, mormantul descoperit langa Ierusalim a odihnit in ultimii doua sute de ani multi adormiti, iar inscriptiile gasite au nume foarte comune in Israel. Mai mult, daca ar fi fost ingropata familia Domnului Iisus, osuarul lui Iosif, tatal, nu exista, lucru inexplicabil pentru autenticitatea mormantului unei familii intregi. Marturiile biblice atesta ca Iisus a fost ingropat intr-un mormant al lui Iosif din Arimateea (cf. Mt 27,60), loc devenit astazi Biserica invierii. Marturia o dau si dusmanii Mantuitorului, romanii si preotii templului din Ierusalim. Ei au platit dupa inviere pe pazitori sa minta ca trupul lui Hristos a fost furat, iar piatra nu facuse pesemne nici un zgomot cand ar fi fost mutata.

 

Pentru ca impietatea acestui om sa fie vadita, trupul Domnului Hristos (persoana cu stare financiara slaba, fara a se bucura de un mormant ca cel din Talpiot, accesibil celor cu venituri cel putin medii), nu a fost ingropat in sicriu, ci a fost infasurat in giulgiu (marturia mironositelor, a lui Iosif din Arimateea) si asezat intr-o stanca scobita, iar nu intr-un cosciug. Argumentele istorice se impletesc sublim cu cele biblice, relevand adevarul dumnezeirii Domnului Hristos.

 

Pentru a afla identitatea unei persoane, este nevoie de o portiune din ramasitele acesteia, pentru proba ADN. Praful de oase aflat in osuare nu poate arata nici macar daca o persoana e barbat sau femeie, cu atat mai mult este insuficient pentru stabilirea identitatii. Nici probele cu izotopul C14 nu au fost efectuate pentru ca osuarele (opt dintre ele) au fost imediat inchise. Cercetatorul autentic respecta probele stiintei dar se raporteaza dintotdeauna la transcendent, stiind ca stie prea putin ori nimic (Platon). Sentimentul limitarii deschide perspectiva cunoasterii prin smerenie.

 

Chiar daca astfel de "descoperiri" poate ca n-ar trebui luate in seama, socotim necesar ca ele sa fie probate, nu omise, pentru ca greselile sa nu capete constanta, stiind ca daca noi vom tacea, "pietrele vor striga" (Lc 19,40). Probabil ca din nestiinta, indemn demonic ori nebunia unui castig imediat, astfel de descoperiri sau "iluminari" sunt tot mai dese. Intr-adevar, se vorbeste ca religia, in general, e o marca ce se vinde bine. O buna strategie de marketing aduce foloase materiale, promovandu-se bine produsele (nu exista publicitate negativa). Precedentul cu descoperirile referitoare la luda inaintate de acelasi regizor i-a adus incasari substantiale, iar dupa ceva vreme, s-au dovedit in unanimitate false. Orice castig nemuncit este infierat de Biserica; dar cand un adevar e stalcit si folosit ca rampa spre culmi mercantile, pacatul devine strigator la cer, savarsindu-se impotriva Duhului Sfant, lucru de neiertat (cf. Mt 12,31).

 

Nadejdea este ca acest om si cei asemenea lui sa isi reoranduiasca prioritatile, multumind lui Dumnezeu pentru toate cele primite. Sa ne rugam lui Dumnezeu sa lumineze mintile si inimile tuturor, "neluandu-ne dupa basme mestesugite" (2 Ptr 2,16), ci "sa lucram in noi ceea ce este placut si bine in fata Lui, prin Iisus Hristos, Caruia fie slava in vecii vecilor. Amin!" (Evr 13,21).

 

preot Ovidiu DINCA

Sursa: Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 7285

Voteaza:

Despre pretinsa descoperire a ramasitelor pamantesti ale Mantuitorului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

trupul lui hristos

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact