Biserica uneste in sine tot ceea ce exista sau este destinata sa uneasca tot ceea ce exista : Dumnezeu si creatia. Sfantul apostol Pavel arata ca Biserica, este insusi Trupul lui Hristos (Efes., 1, 23; 5, 23), care are multe madulare : "Caci precum trupul unul este si are multe madulare, iar toate madularele trupului multe fiind, sunt un trup, asa si Hristos. Pentru ca intr-un Duh ne-am botezat noi toti, ca sa fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, si toti la un Duh ne-am adapat. Caci si trupul nu este un madular, ci multe" (I Cor., 12, 12-14).
Dar fiecare madular isi are cinstea si locul sau in trup, fara sa se substituie trupului intreg (I Cor., 12, 18) si nici altui madular, dupa cum nici trupul nu poate fi conceput fara madulare. Madularele isi au identitatea lor, dar nu in afara trupului, ci intrucit sunt madularele trupului. De-aceea, intre ele nu trebuie sa fie dezbinare pe motiv ca unele ar fi mai de cinste decat altele, ci "sa se ingrijeasca deopotriva unele de altele... Si daca un madular sufera, toate madularele sufera impreuna, si daca un madular este cinstit, toate madularele se bucura impreuna".
Ca trup al lui Hristos, Biserica nu este suma numerica a membrelor sau madularelor, ci ea este uniunea universala cu Hristos a ipostasurilor create pe care ea le zamisleste intr-o noua nastere (botezul), le intareste si pecetluieste cu Duhul lui Hristos (mirungerea) si le uneste cu Trupul si Sangele Lui (Euharistia).
Hristos si umanitatea sunt asa de uniti in Biserica, incat nici Hristos si nici umanitatea nu pot fi vazuti sau conceputi unul fara celalalt, sau altfel spus, unul cheama si implica pe celalalt. De aceea, Hristos este capul Bisericii, iar umanitatea, adica cei incorporati personal in Hristos, Biserica, ca trup al lui Hristos, extins peste veacuri.
Pozitia speciala a lui Hristos in Biserica consta esential in aceea de cap al Bisericii (Col., 1, 18), de factor care uneste pe credinciosi cu Sine ca pe un trup al Sau si in calitate de izvor de putere si model dupa care se orienteaza si de care se umplu si se imprima cei incorporati in El, facindu-se tot mai mult dupa chipul Lui.
Hristos a devenit capul Bisericii prin faptul ca ipostasul divin al Fiului si-a asumat chipul uman, intrand deci in relatia cu toate persoanele umane care ipostaziaza aceeasi fire umana, si fiind pentru toti Omul central care ii implica si care ii sustine. Iar aceasta calitate devine eficienta intrucat Hristos ne comunica in forma omeneasca puterea Sa dumnezeiasca prin Duhul Sfant. Sfantul apostol Pavel numeste in mod propriu si direct pe Hristos, Cap al Bisericii : "Hristos este capul trupului, al Bisericii" (Col., 1, 18, 24).
-
Botezul si unitatea crestina in lumina sfintelor canoane
Publicat in : Drept bisericesc
-
Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestina
Publicat in : Editoriale
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.