Black Friday - afacerismul cu fata umana

Black Friday - afacerismul cu fata umana

Romanii fura pana si startul la Black Friday. Goana dupa profit a comerciantilor, mai ales in vremuri de criza, nu poate fi stavilita cu nici un chip. Cu toate astea, campania planetara de promotii demonstreaza posibilitatea unui capitalism cu costuri mai scazute: un afacerism cu fata umana. In SUA, ultima vineri din noiembrie deschide sezonul de cumparaturi de Craciun. Ea urmeaza imediat Zilei Recunostintei, ceea ce este firesc, in logica consumista a vietii.

Cum poate fi exprimata mai bine recunostinta decat prin oferirea unui cadou? Asa ca ce si-au zis comerciantii americani: sa incepem sezonul cadourilor cu niste promotii. care, functie de mersul treburilor, pot continua pe toata perioada lunii decembrie. Si uite-asa, pana si Craciunul a intrat in logica consumismului. Cum insa conceptul de piata a cuprins toata planeta, iata ca si Black Friday se globalizeaza, ajungand si la noi. Multe s-au scris si se vor mai scrie despre promotii, cadouri, comercializarea sarbatorilor etc. Deocamdata, remarc doar cateva chestiuni, legate strict de Black Friday.

1. Orice campanie de promotii arata ca, in economia de piata, afacerismul poate fi mai uman. Mergand pe principiul adaos comercial mic + vanzari mari = profit imediat, capitalismul ne arata ca preturile reale de vanzare ale unor produse pot fi mai mici. Depinde insa de produs. De regula, am observat ca promotiile se fac pentru produse fata de care se doreste o lichidare de stoc sau, cel putin, un volum mare de vanzari la produse din zona de main-stream (calitate medie). In cazul produselor high-end (calitate de top) logica de piata este exact contrara, asa ca nu va asteptati sa apara in Black Friday: preturile sunt artificial ridicate chiar de la lansare, deoarece sunt destui doritori de astfel de produse.

2. Ca la orice promotie, succesul este proportional cu dorinta cumparatorilor. Este si motivul pentru care nu exista promotii tot timpul anului. Iar daca dorinta inca nu exista, ea trebuie stimulata. De ex.,in cazul Black Friday, nu se ofera din start o lista de promotii, ci ea se construieste functie de dorinta cumparatorilor. De aceea, mai toate magazinele on-line practica o tactica: doritorii de promotii se inscriu mai intai, dupa care vor urmari ce produse urmeaza a fi la promotie. pentru cumparator, pare ceva nesemnificativ, pentru comerciant este insa mana cereasca: are asigurat un studiu de piata gratuit, vanzand doar o promisiune, cea a reducerilor.

3. Black Friday va decide evolutia promotiilor pe toata durata lunii cadourilor. Sa nu uitam ca orice comerciant isi doreste profituri cat mai repede si cat mai mari, motiv pentru care se si pregateste pe masura. Iata un exemplu: cea mai mare comanda de Black Friday in Romania apartine emag.ro. 30.000 de telefoane la reducere, peste 50.000 tablete (stocul vandut intr-o luna), 15.000 de laptopuri, 3.000 de bormasini, 5.000 de jucarii, conform Iulian Stanciu directorul general eMag. daca insa asteptarile sunt inselate? Comerciantul nu poate ramane cu marfa in stoc asa ca mai incearca si dupa Black Friday.

4. Black Friday produce in unii cumparatori o mutatie financiara: isi doresc brusc sa devina comercianti. Cum romanul este inventiv, a gasit solutia. Cumpara la reducere in Black Friday si vinde dupa, ceva mai scump. Un exemplu vine tot de la Iulian Stanciu: cea mai mare comanda de anul trecut a fost de 10.000 euro. Ea a fost facuta de o persoana fizica care a cumparat mai multe produse. Este foarte posibil ca acestea sa fi fost revandute celor care sunt mai putin conectati la Black Friday.

5. Ca veni vorba (scrisul) de pasionati, un cuvant si despre inghesuielile pe care le vedem pe la stiri cand sunt promotii: ele denota doua mari probleme sociale. Una este consumismul, dorinta unora de a cumpara oricand, orice, doar pentru a fi la moda sau a avea. De regula, acestia dispun si de fonduri. Insa cea de-a doua problema se refera la cei ce nu dispun. Inghesuiala denota si saracie. Sunt destui cei care, spera la un produs mai ieftin, doar pentru simplul motiv ca nu dispun de resurse suficiente pentru a si-l procura la pret normal. Dar asta este una dintre cele mai mari provocari si, totodata, realizari ale capitalismului: sa faci bani din saracie.

6. Daca la americani, Black Friday are si o conotatie spirituala, fiind legata de Ziua Recunostintei si de moda oferirii cadourilor inainte de Craciun, la noi este doar un import de tehnica de marketing. Probabil de aceea nu este inca adoptata de multe magazine. Ar fi interesant de studiat legatura dintre spiritul sarbatorilor, cadouri si cumparaturile la promotii. Am impresia ca, la noi, tehnicile promotionale functioneaza mai mult si mai bine in preajma Craciunului si a Pastelui, noi neavand o Zi a Recunostintei. Inca. Pe final, sunt ferm convins ca atat comerciantii, cat si cumparatorii viseaza la un Black Friday permanentizat tot timpul anului. Din fericire, nu se poate.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 30 Iulie 2025

Pe aceeaşi temă

22 Noiembrie 2013

Vizualizari: 2022

Voteaza:

Black Friday - afacerismul cu fata umana 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

Black Friday capitalismul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact