Catastrofa universala a umanitatii

Catastrofa universala a umanitatii

De ce greseste omul? Care este cauza dezordinii umane? De unde apar relele dintre oameni? Un raspuns direct ar fi ca la baza tuturor relelor sta urmatoarea cauza, catastrofala la nivel universal: ruptura dintre minte si inima.

Pe calea Postului Mare, in Duminica a 2-a aducem cinstire Sfantului Grigorie Palama, aparator al rugaciunii neincetate. Unul din scopurile acesteia este unirea mintii cu inima sau, altfel spus, coborarea mintii in inima. Insa, daca vorbim despre aceasta, inseamna ca ele sunt despartite? Raspunsul este, din nefericire, da. Aceasta este, practic, starea firii umane, inca de la intrarea noastra in viata si ea se manifesta printr-o atractie facila spre rau, asa cum spuneam in interviul acordat Sinzianei Boaru (Ne nastem buni sau rai) Pentru a intelege mai clar despre ce este vorba, sa definim mai intai termenii. Spiritualitatea ortodoxa numeste minte puterea rationala si de intelegere/cunoastere a sufletului nostru. Inima este definitia data centrului vietii spirituale/sufletesti, care se manifesta prin puterea sentimentala la care (dupa anumiti sfinti) se adauga cea volitionala (vointa). In planul initial de "functionare” al omului, mintea si inima trebuiau sa fie asemenea unei familii: sot si sotie. Adica se completau fericit una pe alta, asemanator femeii si barbatului. Ba chiar putem face o asemanare: barbatul ar fi mintea (capul familiei, partea rationala) iar femeia ar fi inima (partea sentimentala). Si cam asa trebuiau sa mearga treburile intre ele, ca in sanul primei familii: mintea analiza lumea prin ratiune, conducand inima, iar inima analiza sentimental, oferind mintii calauzirea dragostei pentru desavarsirea omului.

Dezastrul a inceput in momentul in care inima s-a crezut minte si mintea, inima. Ca in orice ispita, minciuna, viclenind, a prezentat raul ca bine. Iar inima, socotind (zice Scriptura), nu a mai ascultat de minte, a crezut ca o poate suplini. Evident, s-a pacalit. Dupa care mintea greseste asemanator, crezand ca se poate lipsi de inima si ca poate afla dragostea prin ratiune. Acest prim divort fiintial poate fi oricand si un model arhetipal pentru divorturile reale. Uite asa, ajungem la haosul interior din om, care genereaza haosul exterior, social. Cand omul isi foloseste numai mintea devine rece, incapabil de gasi iubirea, afectiunea si se transforma intr-o suma de rationamente reci, asemenea unui robot. Cazul este tipic societatilor de tip industrial, tehnologizat, care folosesc din plin algoritmi, ecuatii, statistici si probabilitati. De cealalta parte, cand omul mizeaza mai mult pe inima, se ajunge repede la afectivitate exagerata sau devianta, gen fanatism, extremism, depresie, habotnicie sau pietism.

Este cazul societatilor de tip salbatic, unde fierbinteala sentimentelor intuneca ratiunea. Astfel, dezordinea din om provoaca stari patologice ale individului, dar si dezordinea din societate. Aceasta este, practic, cauza cresterii statistice a raului individual, manifestat prin diverse patologii la nivel psiho (depresii, sinucideri, deviatii psihiatrice), dar si a raului colectiv, manifestat prin relatii interumane degradate (certuri, divorturi, tensiuni pe diverse paliere ale societatii). Paroxismul se atinge atunci cand raul este luat drept bine, iar binele este considerat a fi rau. Solutia este, cred, lesne de inteles. Refacerea armoniei dintre minte si inima, cum ne invata si spiritualitatea crestina. Aceasta ne poate conferi darul discernamantului duhovnicesc, al sesizarii binelui si raului la adevaratele lor valori, chestiune esentiala pentru desavarsirea omului.

Pe langa mijloacele duhovnicesti puse la dispozitie aflam un indemn absolut necesar, veritabil medicament: sa-L mancam pe Dumnezeu! Asa cum El insusi de fapt a randuit. Dar sunt convins ca unii vor spune ca mi s-a defectat mintea si am luat-o razna, iar altii ca sunt bolnav la inima si devin prea habotnic.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 21 August 2025

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2013

Vizualizari: 1763

Voteaza:

Catastrofa universala a umanitatii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact