Chiar daca Hristos S-a inaltat, 'Hristos a inviat!'

Chiar daca Hristos S-a inaltat, 'Hristos a inviat!'

Recunosc ca nu sunt adeptul salutului 'Hristos S-a inaltat!', folosit dupa ziua Inaltarii. Aceasta nu pentru ca n-as crede ca Hristos chiar S-a inaltat sau pentru ca as dori sa minimizez in vreun fel importanta covarsitoare a Inaltarii. De altfel, insusi Domnul ne arata lamurit importanta ei ("Va este de folos ca sa ma duc Eu. Caci daca nu ma voi duce, Mangaietorul nu va veni la voi, iar daca Ma voi duce, Il voi trimite la voi" - Ioan 16, 7). Hristos se inalta de-a dreapta Tatalui, ducand firea umana in intimitatea Sfintei Treimi si prin aceasta deschizand drumul omului spre primirea Duhului Sfant.

Dar aici intervine, dupa parerea mea, o confuzie. Se spune ca ne salutam cu "Hristos S-a inaltat!" la fel cum se anuntau ucenicii intre ei despre acest eveniment, pana la Cincizecime, si la fel cum pana atunci ei, ca si noi, se salutasera cu "Hristos a inviat!". Dar pierdem din vedere un fapt important, si anume ca, avand in vedere ca noi astazi stim si ca Hristos a inviat, si ca S-a inaltat, si ca S-a pogorat Duhul Sfant, noi nu ne salutam cu salutarea pascala ca sa ne anuntam de vestea Invierii. Noi nu suntem chemati sa retraim acele evenimente ca si cum acum ar avea loc prima oara. In schimb, suntem chemati de Hristos sa ni le apropriem, sa le facem ale noastre prin trairea lor in Duhul Sfant, care pe toate cele trecute si viitoare le face prezente.

De ce, atunci, ne intrebam, ne salutam cu "Hristos a inviat"? Pentru ca Invierea este evenimentul fundamental al mantuirii noastre, este singurul lucru "nou sub soare", fara de care noi nu ne putem numi crestini. Pentru ca Budha n-a inviat, Mahomed n-a inviat, Moise n-a inviat. Dar Domnul Hristos a inviat si acest lucru schimba din temelii lumea, innoieste firea umana stricata prin caderea lui Adam, innoieste intregul univers si-i restabileste destinul de a subzista ca loc al manifestarii dumnezeiesti si a unirii dintre om si Dumnezeu. Mai mult decat atat, asa cum arata Sfantul Apostol Pavel, "daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica este şi credinta voastra ... daca Hristos n-a inviat, zadarnica este credinta voastra, sunteti inca in pacatele voastre" (1 Corinteni 15, 14-17).

Cand zicem "Hristos a inviat", auzim in urechi cuvintele aceluiasi Sfant Apostol, care ne explica ca Invierea este biruinta finala si totala asupra mortii: "Hristos, inviat din morti, nu mai moare. Moartea nu mai are stapanire asupra Lui" (Romani 6, 9). "Unde iti este, moarte, biruinta ta? Unde iti este, moarte, boldul tau?" (1 Corinteni 15, 55).

Dupa parerea mea, salutul "Hristos S-a inaltat" diminueaza aceasta unicitate pe care o are Invierea lui Hristos. Ne salutam cu Invierea pentru ca ne imbracam in ea, pentru ca prin Botez am fost si noi inviati cu Invierea lui Hristos, iar prin viata intru El o pastram intru vesnicie. Bucuria Invierii nu se aseamana cu nimic si ea este bucuria cu care tot Pavel ne sfatuia sa ne "bucuram pururea". Nu este deloc intamplator ca Sfantul Serafim de Sarov saluta tot timpul si pe toata lumea cu "Hristos a inviat" si asa ar trebui sa facem si noi. Invierea este noua noastra stare, noua noastra viata. Cand zicem "Hristos a inviat", marturisim nu doar ca Hristos S-a inviat pe Sine, ci ca ne-a inviat si pe noi.

Este doar parerea mea, nu are nicio insemnatate dogmatica sau liturgica, nu este nicio mustrare pentru nimeni, nici n-ar putea fi. Este doar un fel mai elaborat de a spune ca mi-as dori sa va salut pe toti, fratii mei intru credinta, cu "Hristos a Inviat!", iar nu cu alte formule precum "Hristos S-a nascut", "Pogoratu-S-a Duhul Sfant" sau "Hristos S-a Intrupat!", unde mi-e teama ca duce aceasta imitare a salutului pascal. Aceasta, repet, nu pentru ca acele evenimente nu sunt extrem de importante, ba chiar critice pentru istoria mantuirii noastre, ci pentru ca Invierea, mi se pare, este evenimentul care pe toate le covarseste, clipa de clipa, in sufletele noastre.

Paul Cocei

Despre autor

Paul Cocei Paul Cocei

Colaborator
115 articole postate
Publica din 29 Decembrie 2011

25 Mai 2017

Vizualizari: 6712

Voteaza:

Chiar daca Hristos S-a inaltat, 'Hristos a inviat!' 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact