Despre talent, inzestrare si har

Despre talent, inzestrare si har

Mi se pare că am mai spus-o, citându-l pe Cioran, că îl poţi înlocui pe Dumnezeu cu ştiinţa ta, cu talentul tău, cu harul tău. Că te poţi considera, asemenea lui Nietzsche, deasupra Lui. Că poţi şi tu crea din pământ un om după chipul şi asemănarea ta, că îi poţi da chiar şi suflare de viaţă, dar nu îl poţi înzestra cu talentul, cu harul cu care te-a înzestrat pe tine El.

Şi chiar dacă ai putea realiza acest lucru, nu ar ieşi decât un duplicat, “conform cu originalul”, cum sunt autentificate în ziua de azi unele acte la notar. Dar ceea ce sunt sigur că nu am mai spus/nu am întrebat niciodată este: ce ai face, ce te-ai face în situaţia în care Dumnezeu nu te-a înzestrat cu harul de a-L vedea, de a te considera egalul Lui, sau chiar superiorul Său?

Dacă îi dai odraslei tale voie să te tragă de păr, să-ţi dea o palmă sau să te trântească la pământ, asta nu înseamnă că va proceda la fel în cazul în care nu-i permiţi aceste lucruri. Desigur, te bucuri când copilul tău te trage de păr, îţi dă o palmă sau te trânteşte la pământ, dar asta numai atunci când îl consideri copilul tău.

Când el începe să se creadă egalul sau chiar superiorul tău, îl trânteşti tu la pământ. Cum a făcut Dumnezeu cu Nietzsche. Cioran a fost mai înţelept în această privinţă, atunci când a spus că e mult mai uşor să te crezi Dumnezeu, decât să fii Dumnezeu! De aici încolo, ca să revenim la literatură, talentul, în generaţiile actuale, se pare că nu mai intră în discuţie.

Ca să nu mai vorbim de har. Care este cu totul altceva. Atunci, nu se cuvine oare să ne întrebăm, dacă suntem înzestraţi cu talent, cu har, cine anume ne-a înzestrat? De ce trebuie, în numele modernităţii sau post-postmodernităţii, să ne batem joc, în cel mai vulgar mod, de propria noastră înzestrare?

Nu am înţeles şi nu voi înţelege niciodată această atitudine din partea celor înzestraţi cu har şi talent. E ca şi cum un luptător, înzestrat de la natură cu cele mai înalte calităţi, s-ar lupta cu însăşi Natura. Ce ar mai fi de spus pentru cei care au urechi de auzit şi minte să înţeleagă? Că Dumnezeu, numai El, are puterea de a ne îngădui rătăcirile şi numai El, care ne-a înzestrat cu talent şi har, poate să ni le retragă.

Iar eu, care am trecut prin episoade psihotice discordante, asemeni lui Nietzsche, asemeni lui Blaise Pascal, îi pot mulţumi acum pentru şansa de a reveni la realitate şi la realitatea de deasupra realităţii. Pentru că imaginaţia omului e atât de bogată încât uneori îl îndepărtează de sine şi chiar de Dumnezeu. În încercarea de a mă apropria de El, eu vă doresc tuturor multă sănătate şi înţelepciune!

Nicolae SILADE

Despre autor

Nicolae Silade Nicolae Silade

Colaborator
7 articole postate
Publica din 30 Aprilie 2014

Pe aceeaşi temă

08 Martie 2015

Vizualizari: 2035

Voteaza:

Despre talent, inzestrare si har 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact