Din cate parti vine ispita ?

Din cate parti vine ispita ?

Sfantul Meletie Marturisitorul arata cum crestinul este ispitit de diavol din opt parti, dupa cum urmeaza: de sus si de jos; din stanta si din dreapta; din fata si din spate; din launtru si din afara.

Din cate parti vine ispita ?

Ispita vine de sus, atunci cand ne silim la nevointe si virtuti peste puterile noastre proprii. In prefata cartii "Cuviosul Siluan Athonitul", Cuviosul Sofronie Saharov spune: "Cartea de fata, prin cuprinsul ei, este destinata unui cerc restrans de oameni, ale caror nazuinte se apleaca staruitor asupra nevointei crestine." Astfel, cand crestinul nu se cunoaste pe sine insusi, ci viseaza la nevointele si starile duhovnicesti ale altora, el risca sa fie cuprins de depresie, deznadejde sau necredinta. Exemple de ispite venite de sus: postirea pana la epuizarea trupului; sute de metanii; privegherile de toata noaptea etc.

Ispita vine de jos, atunci cand ne lenevim in lucrarea faptelor bune. Amanarea si slabirea vointei se fac pricina a nenumarate piedici si caderi. Se cuvine nici sa alergam spre cer, fara a pasi pe primele trepte ale scarii, dar nici sa privim spre pamant, in jos, intr-atat pana la a uita de Cer. Este nevoie de hotarare si barbatie, dar cu discernamant.

Ispita vine din stanga, atunci cand ne lasam prada patimilor trupesti. Lacomia pantecelui (la mancare), betia, desfranarea, mania, invidia, ura, razbunarea, zgarcenia si toate celelalte rautati trupesti sunt ispite venite din stanga. Se numesc astfel (de stanga) pentru ca ele vin direct de la diavol.

Ispita vine din dreapta, atunci cand ne lasam cuprinsi de patimi mai greu de observat, precum: mandria, parerea de sine, egoismul, slava desarta, osandirea altora, neascultarea, eresurile, increderea prea mare in mila lui Dumnezeu, indoiala sau necredinta, vedeniile etc. Toate ispitele care vin din dreapta izvorasc din mandria lui Lucifer.

Din fata vine ispita, atunci cand uitam sa ne punem nadejdea in Dumnezeu si ne incredem in propriile puteri privind grija zilei de maine. Frica de cele viitoare, grijile, planurile si neincrederea in oameni, toate sunt ispite care vin din fata, dintr-un timp in care nu suntem inca si care, in fapt, nu exista. In aceasta stare de ispita, omul cauta sa stranga averi pentru batranete si vremuri grele. Toate sunt in zadar, precum adesea se vede.

Din spate vine ispita, atunci cand ne aducem aminte de pacatele tineretii noastre si ale trecutului, insa nu in vederea pocaintei, ci intr-un mod inca patimas. De multe ori, o simpla amintire a unui pacat savarsit in trecut are putere sa ne biruiasca vointa si sa ne faca sa-l repetam. Ispitele de acest gen ne aduc in minte persoane care ne-au suparat si cuvinte de jignire pentru a ne face sa-i uram.

Din launtru vine ispita, atunci cand inima noastra se tulbura. In aceasta catogorie pot intra cam toate miscarile patimase de care suntem in stare, precum zice Domnul: "Din inima ies: ganduri rele, ucideri, adultere, desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase si hule" (Matei 15, 18-19); "Din prisosul inimii graieste gura" (Matei 12, 34). De aceea, se cuvine sa ne rugam: "Inima curata zideste intru mine, Dumnezeule, si Duh drept innoieste intru cele dinlauntru ale mele" (Psalm 50, 11).

Din afara vine ispita, atunci cand ne lasam biruiti de diavoli prin cele cinci simtiri, care sunt ferestre ale sufletului. Prin vedere, prin auzire, prin pipaire, prin mirosire, prin gustare etc. Domnul zice: "Oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea, in inima lui" (Matei 5, 28).

*

Sfantul Nicodim Aghioritul zice: "Noi, insa, suntem datori sa ne marturisim toate cugetele cele rele la duhovnic si sa alungam de la noi ispitele diavolului cu rugaciunea, cu postul, cu smerenia, cu pazirea mintii si cu citirea cartilor sfinte. Iar daca, totusi, sagetile ispitelor nu se departeaza de la noi este semn ca radacinile patimilor sunt vii in mintea si in inima noastra. Este semn ca inca nu ne-am spovedit curat gandurile si a odraslit pacatul in noi. In acest caz este nevoie de mai fierbinte rugaciune, cu lacrimi si post, pana nu pune pacatul stapanire pe noi."

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

01 Iulie 2016

Vizualizari: 5996

Voteaza:

Din cate parti vine ispita ? 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact