Discernamant, competente si confuzii

Discernamant, competente si confuzii


Discernamant, competente si confuzii

Refuzul rigorismului - in limbajul bisericesc rigorismul este denumit acrivie - este o constanta a vietii ortodoxe dar, nu de putine ori, este pervertit in autenticitatea sensului profund care il justifica. Refuzul rigorismului se intemeiaza si, totodata, marturiseste libertatea fiinte umane si intelepciunea pedagogica a cresterii si formarii duhovnicesti a acesteia. De aceea multe din canoanele bisericesti sunt orientative, nu obligatorii, recunoscand episcopului sau duhovnicului (in cazul epitimiilor) responsabilitatea aplicarii lor cu acrivie sau cu pogoramant.

Astazi, intr-o societate in care abia razbat valori care conduc la formarea unui bun caracter, sau cele care conduc la o mai puternica soliditate comunitara, si tot mai agresiv sunt promovate individualismul, consumismul, atomizarea, valori ortodoxe precum libertatea impreuna lucratoare cu responsabilitatea sunt tot mai greu intelese.

Sunt mai multe aspecte care au condus la aceasta situatie si nu toate se datoreaza secularizarii societatii. In fond, secularizarea insasi a unei societati crestine este o consecinta a neasumarii integrale a crestinismului. Ideologiile, presiunile mass-media, moduri de viata straine au efect acolo unde radacinile identitare nu sunt solide.

Unul dintre aceste aspecte este transferul acestui model de decizie al "pogoramantului" in domenii in care nu se justifica, iar practicarea lui nu denota asumarea raspunderii, ci iresponsabilitate sau lasitate. Consecinta acestui transfer este intotdeauna generatoarea unor fapte imorale.

Un alt aspect este ca, plecand de la competenta duhovniceasca incredintata si exercitata asupra vietii fiilor duhovnicesti, unii duhovnici exercita asupra acestora si o influenta in domenii in care nu au toti, sau intotdeauna, competenta. Aceasta situatie este cu atat mai greu de sesizat, cu cat ei par a avea aceasta competenta, fiind un domeniu al vietii bisericesti. Aceste situatii sunt, desigur, putine, dar cred ca este important sa oferim credinciosilor criterii de orientare, pentru a fi capabili sa sesizeze anomaliile.

Am sa ma opresc la un singur exemplu: indoctrinarea antiecumenica. Cu o destul de mare generalizare, miscarea ecumenica este perceputa in doua feluri diametral opuse. Una dintre perceptii, cea asumata de Bisericile participante prin reprezentantii lor, dar si de majoritatea credinciosilor, este aceea ca miscarea reprezinta o incercare de apropiere a Bisericilor prin dialog, printr-o mai buna cunoastere reciproca, in speranta refacerii unitatii crestine pentru care S-a rugat Mantuitorul si pe care o cerem si noi in rugaciunile sfintei Liturghii, unitate care se va realiza in Duhul Sfant. In aceasta perceptie participarea Bisericilor ortodoxe la miscarea ecumenica este o deschidere spre dialog si o marturisire a adevarului de credinta.

Cealalta perceptie este aceea ca ecumenismul este o miscare de creare a unei noi religii, sincretiste, care sa includa elementele minimale ale tuturor religiilor, astfel incat sa dobandeasca o larga acceptare si sa distruga Biserica adevarata, cea ortodoxa. Desigur, in aceasta perceptie, ecumenismul ar fi erezie.

Sunt duhovnici socotiti imbunatatiti care isi avertizeaza credinciosii, predica si scriu asupra acestei posibilitati a ecumenismului de a deveni erezie. Avertizarea este buna pentru a stimula cunoasterea propriei credinte si pentru a stimula discernamantul. Confuzia se creeaza atunci cand unii dintre ei declara deja ca miscarea ecumenica este erezie. Sub aceasta autoritate a marilor duhovnici incep speculatiile asupra ierarhilor sau teologilor care participa la intalnirile ecumenice - ei participand insa ca reprezentanti oficiali ai Bisericilor ortodoxe pe care le reprezinta (deci facand "ascultare" de Sfantul Sinod) -, se cere iesirea din miscarea ecumenica sub o voalata amenintare cu schisma sau se interzice dialogul cu "ereticii". Tot sub aceasta autoritate, persoane fara competenta teologica contesta documente oficiale semnate de mari teologi, specialisti recunoscuti in acel domeniu in care au reprezentat Bisericile ortodoxe, documente ulterior recunoscute de Sfantul Sinod.

De aceea trebuie afirmat raspicat: competenta de a declara, dupa indelungi cercetari teologice, o idee, conceptie sau miscare ca fiind eretica, este exclusiv competenta Sfantului Sinod, si nu a duhovnicilor. Confuzia competentelor creeaza si intretine dezorientarea, tulburarea, subminarea autoritatii. Ramanerea fiecaruia in competenta care i-a fost incredintata manifesta smerenie si adevarata imbunatatire duhovniceasca.

monahia Emilia Nistoroiu
Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

08 Mai 2012

Vizualizari: 3586

Voteaza:

Discernamant, competente si confuzii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

discernamantul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact