Divortul este conceput in zilele noastre drept solutie pentru rezolvarea problemelor din casatorie. Ori el este un esec, in fata caruia trebuie sa ne vedem invinsi si nu invingatori. Divortul a fost si ramane o anormalitate ingaduita de Dumnezeu pentru slabiciunea omeneasca.
Se pierde din vedere ca unirea care se realizeaza in Biserica prin Taina Casatoriei face ca cei doi sa devina un trup. E o unire sfanta, pentru ca ea se face in Hristos. Din acest motiv, cei doi sunt chemati sa creasca impreuna, niciodata departe unul de altul. Fiind un singur trup, fiecare trebuie sa depuna tot efortul in a se mantui impreuna.
Biserica Ortodoxa nu are o teologie a divortului. Ea nu pronunta divortul, insa il recunoaste din cauza slabiciunii omenesti. Din acest motiv accepta recasatorirea celor divortati de cel mult inca doua ori. John Meyendorff sustine ca limita la trei casatori este data prin "iconomie" si nu trebuie privita drept usa deschisa spre compromisuri nelimitate. Mentionam ca pentru a doua si a treia casatorie exista o randuiala liturgica ce nu este Taina, ci o ingaduinta si o binecuvantare.
Biserica Ortodoxa nu dezleaga unitatea dintre cei casatoriti din doua motive: pentru ca vorbim de unire intr-un singur trup, nu de o simpla legatura contractuala si pentru ca aceasta unitate este daruita de Dumnezeu si nu de oameni. Din acest motiv, sotii care au divortat si s-au impacat, nu mai primesc Taina Casatoriei. Ei sunt reprimiti si reintegrati in Trupul Bisericii prin Taina Pocaintei.
Ar trebui sa nu stam nepasatori fata de aceste divorturi si sa cerem lui Dumnezeu sa-si reverse peste cei cuprinsi de neintelegeri harul Sau. Noi ne bucuram cand auzim ca doua persoane casatorite au divortat, pe motiv ca s-a pus capat durerilor, suferintelor, necazurilor etc, aparute in viata lor. Dar acest lucru denota ca l-am exclus pe Dumnezeu din viata noastra.
De multe ori Dumnezeu lucreaza intr-un mod cu totul diferit de cel pe care ni-l inchipuim noi. Acolo unde nici nu banuim, alege Dumnezeu sa-si reverse imbelsugat harul Sau.
Intotdeauna Dumnezeu ne daruieste mai mult decat vedem. Sfantul Nicolae Velimirovici, explicand Pilda Fiului risipitor spune ca pe langa avere Dumnezeu i-a daruit fiului risipitor si "o farama de constiinta, un strop de intelegere; ceva din cele de care a vrut sa se desparta … Da, am sa i-o dau; si cand o fi la ananghie scanteia asta o sa-i lumineze calea inapoi la mine. Da, am sa i-o dau; si ea o sa-l salveze" Da!
Si spune mai departe ca in adanca intunecime in care a coborat Fiul risipitor, scanteia a licarit si in lumina de mult uitata a constiintei, a intelegerii, a vazut prapastia in care cazuse, rautatea celor cu care se amestecase si si-a venit in sine.
Sa ne rugam si Dumnezeu cunoscand adancul celor divortati ii va intoarce unul spre altul, asa cum l-a intors pe fiul risipitor la Sine. Iar de nu va se va putea ajunge la unirea de la inceput, prin rugaciune, se poate realiza o despartire cat mai putin dureroasa pentru toti.
Adrian Cocosila
-
Botezul si Cununia - Chemarea femeii
Publicat in : Morala -
Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica
Publicat in : Liturgica -
Cununia de aur, iubire si recunostinta
Publicat in : Nunta -
Cununia si sora ei, Calugaria
Publicat in : Liturgica -
Cununia - Nunta
Publicat in : Nunta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.