Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica

Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica

Cununia si calugaria sunt doua moduri de vietuire intru multe asemanatoare, incepand inca din vremea slujbei; o slujba se foloseste de multe elemente din cealalta. In randuiala Tainei Nuntii are loc simbolul muceniciei, iar in ritualul tunderii in monahism sunt randuite imagini ale Nuntii. In Cununie se moare vechii familii, iar in calugarie are loc logodirea cu Mirele Hristos.

Vietuirea crestina, oriunde s-ar duce, trece printr-o perioada de incercare, printr-o moarte si inviere, prin parasiri ale harului si mari bucurii, prin munca facuta in comun, iar pericolele sunt peste tot aceleasi. Oriunde si oricum ar trai, omul se afla pe sine incadrat intr-o obste: obstea monahala sau obstea familiei. In ambele se traieste in comun, se munceste in comun, se impart toate, se bucura si sufera impreuna, avand totul la un loc.

Tunderea in numele lui Hristos, pentru Hristos, este un lucru intalnit in ambele slujbe, dupa cum citim, ca ritualul intrarii in monahism se serveste de simbolismul conjugal si ritul vechi al casatoriei continea tunderea monahala, cu semnificatia daruirii celor doi Domnului.

Perioada de incercare si pregatire pentru intrarea pe cale nu lipseste in nici o parte. Este foarte cunoscuta perioada de incercare a fratelui, la intrarea in manastire. Tot asa si in casatorie, perioada de incercare a sotului/sotiei, nu lipseste. Este nevoie sa stim pe cine luam, sa stim daca acela isi doreste sa traiasca viata cea intru Hristos.

Indrumarea celor doi miri se face si dupa casatorie, de catre nasi si de catre parinti. Traditia veche concepea perioada logodnei ca pe un noviciat monastic si prescria noilor casatoriti ca dupa slujba Cununiei sa se retraga o perioada la o manastire pentru a se initia in sacerdotiul conjugal.

Atat calugaria, cat si casatoria, vorbesc despre o moarte si despre o inviere la o noua viata. Cel ce intra in manastire moare vechii lumi, oamenilor si tuturor celor ce l-au insotit pana in acel moment. Tot asa si in casatorie, cei ce intra mor vechii lor lumi, parintilor si randuielilor fiecaruia; ei intra intr-o noua randuiala, intr-o noua viata, viata in doi, spre zidirea comuna si spre mantuire, fiecare corectand ceea ce a vazut la vechea familie. Fagaduintele schimbate de catre logodnici ii introduc intr-un fel de stare monahala particulara, caci este si aici o moarte a trecutului in noi si nasterea la o viata noua.

Cel calugarit poarta lumanarea aprinsa o anumita perioada, spre adancirea in intelegerea sensurilor monahismului. Cei ce se cununau purtau cununia, adica coroana folosita in cadrul Sfintei Taine, timp de mai multe zile, spre indeplinirea aceluiasi scop: intelegerea mai buna a ceea ce inseamna rolul de parinte. Cununiile se purtau sapte zile, iar aceste sapte zile erau o initiere in asceza barbatului si un noviciat monahal.

Experienta parasirii harului cuprinde sufletul omului, oriunde ar vietui si orice mod de vietuire ar avea. Sunt multi care considera ca doar calugarii simt parasirea harului si se apropie cu mintea de deznadejde. Perioadele in care sufletul se afla la limita sunt necesare sufletului. Calugarul si mireanul se mantuiesc prin rabdarea neputintelor si a caderilor proprii. Un cuplu este ceva ce se zideste prin multe indepartari si intoarceri, prin pustiuri in care mai ramane doar credinta promisa, prin tandrete brusc reinnoita, prin iubire plina de umor, mereu mai statornica, mai plina de lepadare de sine.

Cele doua moduri de vietuire se implinesc reciproc, in ambele fiind sadite aceleasi randuieli: castitatea si nasterea. Nasterea si intreaga-intelepciune isi fac simtita prezenta in ambele obsti (manastirea si familia). Vocatia castitatii, proprie vietii monahale, se implineste duhovniceste si-n viata de familie; iar vocatia creatoare a nasterii se implineste duhovniceste si-n viata monahala.

Iesirea din manastire este totuna cu divortul. Mintea stricata a omului de rand vede un adevarat iad deschizandu-se cand aude de iesirea unui calugar din manastire, insa i se pare atat de firesc divortul vecinilor sau al unora oarecare. Ambele sunt caderi, ambele necesita pocainta. Indraznesc sa spun ca mai urat inaintea lui Dumnezeu este cel casatorit care divorteaza decat un calugar ce nu a mai rezistat ispitelor. In ambele se intra cu juramant.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 6677

Voteaza:

Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact