Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica

Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica

Cununia si calugaria sunt doua moduri de vietuire intru multe asemanatoare, incepand inca din vremea slujbei; o slujba se foloseste de multe elemente din cealalta. In randuiala Tainei Nuntii are loc simbolul muceniciei, iar in ritualul tunderii in monahism sunt randuite imagini ale Nuntii. In Cununie se moare vechii familii, iar in calugarie are loc logodirea cu Mirele Hristos.

Vietuirea crestina, oriunde s-ar duce, trece printr-o perioada de incercare, printr-o moarte si inviere, prin parasiri ale harului si mari bucurii, prin munca facuta in comun, iar pericolele sunt peste tot aceleasi. Oriunde si oricum ar trai, omul se afla pe sine incadrat intr-o obste: obstea monahala sau obstea familiei. In ambele se traieste in comun, se munceste in comun, se impart toate, se bucura si sufera impreuna, avand totul la un loc.

Tunderea in numele lui Hristos, pentru Hristos, este un lucru intalnit in ambele slujbe, dupa cum citim, ca ritualul intrarii in monahism se serveste de simbolismul conjugal si ritul vechi al casatoriei continea tunderea monahala, cu semnificatia daruirii celor doi Domnului.

Perioada de incercare si pregatire pentru intrarea pe cale nu lipseste in nici o parte. Este foarte cunoscuta perioada de incercare a fratelui, la intrarea in manastire. Tot asa si in casatorie, perioada de incercare a sotului/sotiei, nu lipseste. Este nevoie sa stim pe cine luam, sa stim daca acela isi doreste sa traiasca viata cea intru Hristos.

Indrumarea celor doi miri se face si dupa casatorie, de catre nasi si de catre parinti. Traditia veche concepea perioada logodnei ca pe un noviciat monastic si prescria noilor casatoriti ca dupa slujba Cununiei sa se retraga o perioada la o manastire pentru a se initia in sacerdotiul conjugal.

Atat calugaria, cat si casatoria, vorbesc despre o moarte si despre o inviere la o noua viata. Cel ce intra in manastire moare vechii lumi, oamenilor si tuturor celor ce l-au insotit pana in acel moment. Tot asa si in casatorie, cei ce intra mor vechii lor lumi, parintilor si randuielilor fiecaruia; ei intra intr-o noua randuiala, intr-o noua viata, viata in doi, spre zidirea comuna si spre mantuire, fiecare corectand ceea ce a vazut la vechea familie. Fagaduintele schimbate de catre logodnici ii introduc intr-un fel de stare monahala particulara, caci este si aici o moarte a trecutului in noi si nasterea la o viata noua.

Cel calugarit poarta lumanarea aprinsa o anumita perioada, spre adancirea in intelegerea sensurilor monahismului. Cei ce se cununau purtau cununia, adica coroana folosita in cadrul Sfintei Taine, timp de mai multe zile, spre indeplinirea aceluiasi scop: intelegerea mai buna a ceea ce inseamna rolul de parinte. Cununiile se purtau sapte zile, iar aceste sapte zile erau o initiere in asceza barbatului si un noviciat monahal.

Experienta parasirii harului cuprinde sufletul omului, oriunde ar vietui si orice mod de vietuire ar avea. Sunt multi care considera ca doar calugarii simt parasirea harului si se apropie cu mintea de deznadejde. Perioadele in care sufletul se afla la limita sunt necesare sufletului. Calugarul si mireanul se mantuiesc prin rabdarea neputintelor si a caderilor proprii. Un cuplu este ceva ce se zideste prin multe indepartari si intoarceri, prin pustiuri in care mai ramane doar credinta promisa, prin tandrete brusc reinnoita, prin iubire plina de umor, mereu mai statornica, mai plina de lepadare de sine.

Cele doua moduri de vietuire se implinesc reciproc, in ambele fiind sadite aceleasi randuieli: castitatea si nasterea. Nasterea si intreaga-intelepciune isi fac simtita prezenta in ambele obsti (manastirea si familia). Vocatia castitatii, proprie vietii monahale, se implineste duhovniceste si-n viata de familie; iar vocatia creatoare a nasterii se implineste duhovniceste si-n viata monahala.

Iesirea din manastire este totuna cu divortul. Mintea stricata a omului de rand vede un adevarat iad deschizandu-se cand aude de iesirea unui calugar din manastire, insa i se pare atat de firesc divortul vecinilor sau al unora oarecare. Ambele sunt caderi, ambele necesita pocainta. Indraznesc sa spun ca mai urat inaintea lui Dumnezeu este cel casatorit care divorteaza decat un calugar ce nu a mai rezistat ispitelor. In ambele se intra cu juramant.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 6759

Voteaza:

Cununia si Calugaria, asemanari in randuiala liturgica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact