Fara modele devii un nimeni

Fara modele devii un nimeni

Trăim într-o societate a spectacolului şi deriziunii: o societate care arată, pentru a batjocori. Imperativul „libertar” al epocii pretinde nuditatea fizică şi morală, dezvăluirea, demitizarea, pe scurt, demolarea oricărui mit, model, soclu. Importantă e ofensiva iconoclastă, esenţial apare doar „dreptul” la ireverenţă, agresivitate, contestaţie şi blasfemie. Evident că multă lume, cu o sensibilitate, cultură şi atitudine mai tradiţionale, respinge acest iureş devastator ca pe o anomalie.

De ce ar fi omul-care-dărâmă-orice mai liber decât omul „clasic”, supus autorităţii lumeşti sau divine? In supunerea acelui om există o doză de consimţământ lucid, aşadar de libertate a opţiunii. Acea lume, aparent dispărută, în fapt, refugiată în memoria colectivă, propunea o pluralitate de modele. Ea concepea omul întreg ca pe un individ scos din mulţime şi forjat sub auspiciile unei anumite exemplarităţi etice, intelectuale sau religioase. Ideea care a străbătut miile de ani ale civilizaţiei cunoscute a fost limpede ancorară în bumil simt al relaţiei maestru-ucenic. Platon a fost discipolul lui Socrate. Toţi creatorii de şcoală filozofică, de la Pythagora, pană la Plotin, de la Ammonius Sakkas până la Clement Alexandrinul, de la Democrit, la Seneca sau Marcus Aurelius, au fost focare de continuitate a gândului, relee transmiţătoare, nu simple borne într-o cronică abstractă a adevărului şi înţelepciunii. Chiar şi continuităţile inerţiale, atinse de spiritul manierist al decadenţei, prevesteau o ruptură care avea, la rândul ei, nevoie de fidelitatea generaţiilor următoare.

Cultura - aşa cum au înţeles-o geniile ei tutelare, principalii creatori, dar şi elitele intelectuale de pretutindeni şi de oricând - este magnifierea unei predanii, venerarea, cu toată claritatea necesara, a unui arhetip moştenit. Căci de dinaintea noastra (la fel de importanţi ca şi cei nenăscuţi încă) aveau principală sarcină prezervarea fidelă şi îmbogăţirea unui patrimoniu. Cea mai mare parte din orice cultură este un imens Comentariu: fie la textele sacre ale feluritelor revelaţii, fie la doctrina unor maeştri ai spiritului, unirii mistice, ştiinţelor, filozofiei, dreptului sau poemului cosmogonic. Importanţa exerciţiului de admiraţie a fost mereu subînţeleasă, dar şi predicată ca atare.

Chiar şi la scara locală a culturii româneşti, vibraţia inspiratoare a exemplarităţii canonice a funcţionat impecabil, până recent. Nu mă refer doar la influenţa modelelor culturale apusene, care face din Eminescu un schopenhauerian sau din Alexandru Dragomir un elev al lui Heidegger. In procesul ei de maturizare, după 1848, cultura românească a produs ca însăşi modele necesare Mitului Unionist, adevărate cărămizi in templul ideologic al construcţie! naţionale, dar şi surse de autoritate călăuzitoare pentru zeci, uneori sute de „urmaşi”. Ţin minte cultul părintelui Bartolomeu Valeriu Anania pentru marele său profesor de anatomie, de la Medicina clujeana, Victor Papilian. In anii 60, studenţii de Ia Filologia bucuresteana erau fie „călinescieni" , fie „vianişti". Nu trebuie, deşi cultura noastră e dominată de un discret accent umanistic, să ne imaginăm că specialiştii romani din sfera politehnică n-au avut, la rândul lor, mari profesori cărora le-au rămas în chipul cel mai fericit datori.

Intr-una dintre vorbele sale „proverbializate”, Andrei Pleşu remarca lipsa capacităţii de admiraţie ca pe cel mai trist posibil handicap al celui tânăr. Intr-adevăr, cum să porneşti în viaţă, cum să-ţi şlefuieşti inteligenţa, cum să ştii ce valori merită afirmate şi apărate dacă nu ai propria ta galerie de „oameni mari”, cărora visezi să le semeni? Chiar dacă filonul voltatrian al sarcasmului dizolvant s-a dezvoltat, cucerind imaginarul european, chiar dacă nihilismul şi voluntarismul lui Nietzsche şi-a găsit noi expresii în nominalismul structuralist, în semiotică si, câteodată, in fenomenologia modernă, nu putem spune că paradigma maestru-discipol a fost anihilată. Ea nu supravieţuieşte doar în şcoala traditională de toate gradele, concurată dramatic de lumea digitală, ci in structura însăsi a omului tânăr care, asemenea sugarului, caută sânul mamei si braţul protector al tatălui.

Departe de mine gândul de a subestima rostul demitizarilor periodice, in stilul celor savuros practicate de Lucian Boia. Admit că e bine să chestionezi totul, sa supui judecăţii tale critice (un mic pleonasm etimologic!) orice postulat, orice reprezentare, orice conţinut intelectual. Pe această libertate se întemeiază modernitatea, creaţia nouă, ba chiar şi dezbaterea democratică. Tot ce spun este că demolarea sistematică a tuturor modelelor (la care bătrâna Securitate comunistă a contribuit nociv, prin trusturile sale de mercenariat mediatic) expune noua generaţie românească la o labirintica ratacire. L a noi, nationalizarea partizana a valorilor clasice a dus la devalorizarea lor efectiva: tricolorul, Eminescu, costumul popular, marii scriitori din secolul XX nu mai pot fi (chiar dacă au fost) anexate de ciomagarii lui Voiculescu & co.

Trebuie sa reconstruim neutralitatea valorilor, supraconfesionalitatea lor ecumenica. Pentru asta, se cere sa reabilităm noţiunea insăsi ele model. Să pricepem (şi să le spunem altora) că fără admiraţia fertilă dinaintea oamenilor exemplari nu putem desena viitorul comun al acestei naţiuni europene. Nu de idolatrie e vorba, ci despre grădina in care plantăm iedera mai binelui nostru încă nerostit.

Teodor Baconschi

Cetatea sub asediu, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cetatea sub asediu"

 

Pe aceeaşi temă

09 Octombrie 2017

Vizualizari: 1111

Voteaza:

Fara modele devii un nimeni 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

modelul nevoia de modele

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact