Fara modele devii un nimeni

Fara modele devii un nimeni

Trăim într-o societate a spectacolului şi deriziunii: o societate care arată, pentru a batjocori. Imperativul „libertar” al epocii pretinde nuditatea fizică şi morală, dezvăluirea, demitizarea, pe scurt, demolarea oricărui mit, model, soclu. Importantă e ofensiva iconoclastă, esenţial apare doar „dreptul” la ireverenţă, agresivitate, contestaţie şi blasfemie. Evident că multă lume, cu o sensibilitate, cultură şi atitudine mai tradiţionale, respinge acest iureş devastator ca pe o anomalie.

De ce ar fi omul-care-dărâmă-orice mai liber decât omul „clasic”, supus autorităţii lumeşti sau divine? In supunerea acelui om există o doză de consimţământ lucid, aşadar de libertate a opţiunii. Acea lume, aparent dispărută, în fapt, refugiată în memoria colectivă, propunea o pluralitate de modele. Ea concepea omul întreg ca pe un individ scos din mulţime şi forjat sub auspiciile unei anumite exemplarităţi etice, intelectuale sau religioase. Ideea care a străbătut miile de ani ale civilizaţiei cunoscute a fost limpede ancorară în bumil simt al relaţiei maestru-ucenic. Platon a fost discipolul lui Socrate. Toţi creatorii de şcoală filozofică, de la Pythagora, pană la Plotin, de la Ammonius Sakkas până la Clement Alexandrinul, de la Democrit, la Seneca sau Marcus Aurelius, au fost focare de continuitate a gândului, relee transmiţătoare, nu simple borne într-o cronică abstractă a adevărului şi înţelepciunii. Chiar şi continuităţile inerţiale, atinse de spiritul manierist al decadenţei, prevesteau o ruptură care avea, la rândul ei, nevoie de fidelitatea generaţiilor următoare.

Cultura - aşa cum au înţeles-o geniile ei tutelare, principalii creatori, dar şi elitele intelectuale de pretutindeni şi de oricând - este magnifierea unei predanii, venerarea, cu toată claritatea necesara, a unui arhetip moştenit. Căci de dinaintea noastra (la fel de importanţi ca şi cei nenăscuţi încă) aveau principală sarcină prezervarea fidelă şi îmbogăţirea unui patrimoniu. Cea mai mare parte din orice cultură este un imens Comentariu: fie la textele sacre ale feluritelor revelaţii, fie la doctrina unor maeştri ai spiritului, unirii mistice, ştiinţelor, filozofiei, dreptului sau poemului cosmogonic. Importanţa exerciţiului de admiraţie a fost mereu subînţeleasă, dar şi predicată ca atare.

Chiar şi la scara locală a culturii româneşti, vibraţia inspiratoare a exemplarităţii canonice a funcţionat impecabil, până recent. Nu mă refer doar la influenţa modelelor culturale apusene, care face din Eminescu un schopenhauerian sau din Alexandru Dragomir un elev al lui Heidegger. In procesul ei de maturizare, după 1848, cultura românească a produs ca însăşi modele necesare Mitului Unionist, adevărate cărămizi in templul ideologic al construcţie! naţionale, dar şi surse de autoritate călăuzitoare pentru zeci, uneori sute de „urmaşi”. Ţin minte cultul părintelui Bartolomeu Valeriu Anania pentru marele său profesor de anatomie, de la Medicina clujeana, Victor Papilian. In anii 60, studenţii de Ia Filologia bucuresteana erau fie „călinescieni" , fie „vianişti". Nu trebuie, deşi cultura noastră e dominată de un discret accent umanistic, să ne imaginăm că specialiştii romani din sfera politehnică n-au avut, la rândul lor, mari profesori cărora le-au rămas în chipul cel mai fericit datori.

Intr-una dintre vorbele sale „proverbializate”, Andrei Pleşu remarca lipsa capacităţii de admiraţie ca pe cel mai trist posibil handicap al celui tânăr. Intr-adevăr, cum să porneşti în viaţă, cum să-ţi şlefuieşti inteligenţa, cum să ştii ce valori merită afirmate şi apărate dacă nu ai propria ta galerie de „oameni mari”, cărora visezi să le semeni? Chiar dacă filonul voltatrian al sarcasmului dizolvant s-a dezvoltat, cucerind imaginarul european, chiar dacă nihilismul şi voluntarismul lui Nietzsche şi-a găsit noi expresii în nominalismul structuralist, în semiotică si, câteodată, in fenomenologia modernă, nu putem spune că paradigma maestru-discipol a fost anihilată. Ea nu supravieţuieşte doar în şcoala traditională de toate gradele, concurată dramatic de lumea digitală, ci in structura însăsi a omului tânăr care, asemenea sugarului, caută sânul mamei si braţul protector al tatălui.

Departe de mine gândul de a subestima rostul demitizarilor periodice, in stilul celor savuros practicate de Lucian Boia. Admit că e bine să chestionezi totul, sa supui judecăţii tale critice (un mic pleonasm etimologic!) orice postulat, orice reprezentare, orice conţinut intelectual. Pe această libertate se întemeiază modernitatea, creaţia nouă, ba chiar şi dezbaterea democratică. Tot ce spun este că demolarea sistematică a tuturor modelelor (la care bătrâna Securitate comunistă a contribuit nociv, prin trusturile sale de mercenariat mediatic) expune noua generaţie românească la o labirintica ratacire. L a noi, nationalizarea partizana a valorilor clasice a dus la devalorizarea lor efectiva: tricolorul, Eminescu, costumul popular, marii scriitori din secolul XX nu mai pot fi (chiar dacă au fost) anexate de ciomagarii lui Voiculescu & co.

Trebuie sa reconstruim neutralitatea valorilor, supraconfesionalitatea lor ecumenica. Pentru asta, se cere sa reabilităm noţiunea insăsi ele model. Să pricepem (şi să le spunem altora) că fără admiraţia fertilă dinaintea oamenilor exemplari nu putem desena viitorul comun al acestei naţiuni europene. Nu de idolatrie e vorba, ci despre grădina in care plantăm iedera mai binelui nostru încă nerostit.

Teodor Baconschi

Cetatea sub asediu, Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cetatea sub asediu"

 

Pe aceeaşi temă

09 Octombrie 2017

Vizualizari: 1159

Voteaza:

Fara modele devii un nimeni 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

modelul nevoia de modele

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact