Foame de sens, nu de paine !

Foame de sens, nu de paine !

Cand cel imbuibat simte ca nu este satul, inseamna ca nu de paine ii este lui foame, ci de altceva, mult mai inalt si mult mai adanc, de "painea vietii" si de "apa cea vie", care vin decat de la Dumnezeu.

Pe cand se afla intr-un loc pustiu, predicand multimilor, Mantuitorul a hranit peste cinci mii de oameni cu doar cinci paini si doi pesti, aratand astfel puterea lui Dumnezeu si purtarea Sa de grija fata de oameni (Matei 14; Ioan 6). In aceasta situatie, trebuie avut in vedere ca Iisus Hristos i-a hranit pe cei care L-au urmat, mai intai prin cuvintele Sale, o zi intreaga vorbindu-le si tamaduindu-le sufletele, iar abia mai apoi prin painea cea minunata.

Minunea vizibila consta atat in saturarea miilor de oameni, cu numai cateva paini si cativa pesti, cat si in cele doisprezece cosuri cu firimituri stranse. Minunea nevazuta insa, mai mare decat prima, consta in tinerea miilor de oameni in pustie, prin oferirea unui alt gen de hrana. Locul fiind pustiu, oamenii puteau pleca spre casa, odata cu trecerea timpului, insa acestia au uitat de hrana cea trupeasca, saturandu-se numai cu cuvintele ce izvorau din gura lui Dumnezeu.

Foame de sens, nu de paine !

Si astazi, poporul sufera mai ales de o foame de sens, sufleteasca, decat de una trupeasca. Cand l-am intalnit pe parintele Irineu Curtescu, staretul de la Manastirea Ponor, acesta mi-a spus: "Lumea are nevoie de invatatura, mai mult ca oricand!"

Daca celui de langa tine ii dai paine, fara a-l hrani sufleteste, in cateva ore va infometa din nou, insa daca il hranesti sufleteste, el va avea putere in sine cat pentru mai multe zile. Probabil, la aceasta s-a referit Mantuitorul, cand a spus: "Nu numai cu paine va trai omul, ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4, 4).

Nu painea (hrana) este adevarata problema a lumii actuale, ci intunericul interior in care se misca. Foamea miilor de oameni care au mers dupa Mantuitorul era una de ordin spiritual, caci altfel n-ar fi mers dupa El, intr-un loc pustiu, unde nu aveau ce bunuri sa primeasca. Si pe atunci, in Tara Sfanta, viata era grea, putini fiind cei care si-ar fi permis sa intrerupa munca vreme de o zi intreaga.

An de an, oamenii se plang, fie ca a fost seceta, fie ca a plouat prea mult, iar painea cea de toate zilele este pusa in pericol. Adesea, asemenea griji conduc pana la deznadejde si conflict. Cu toate acestea, aproape o jumatate din populatia tarii este supraponderala. Deci, hrana trupeasca exista... si inca multa.

Nu painea este problema esentiala a Evangheliei, ci omul. Acesta din urma trebuie sa fie cu totul altceva decat a fost pana acum, anume robul pantecelui, abandonand cu totul nevoia de hrana a sufletului sau. Legat de aceasta problema, sfintii sunt categorici: sa nu hranim numai trupul, iar sufletul sa-l lasam infometat, caci avand un trup satul si un suflet infometat, nu ne putem simti impliniti si nu vom mosteni viata cea vesnica.

Dupa savarsirea minunii din pustie, a doua zi, unii oameni L-au cautat din nou pe Iisus, insa nu pentru hrana cea vie, ci pentru cea trupeasca, precum El insusi observa, zicand: "Ma cautati nu pentru ca ati vazut minuni, ci pentru ca ati mancat din paini si v-ati saturat. Lucrati nu pentru mancarea cea pieritoare, ci pentru mancarea ce ramane spre viata vesnica si pe care o va da voua Fiul Omului, caci pe El L-a pecetluit Dumnezeu-Tatal" (Ioan 6, 26-27).

Iisus Hristos nu a venit in lume pentru a rezolva problema economica a poporului evreu, precum nici pe cea politica. Tocmai acest lucru nu l-au inteles multi, nici in trecut, nici astazi, acuzand Biserica de faptul ca nu ofera paine si ca nu se implica serios in asistenta sociala, dupa modelul celor din occident.

Misiunea principala a Bisericii nu consta in a a satura multimile, chiar daca milostenia ocupa un loc de seama in viata acesteia, ci in a oferi sens (rost), intr-o lume fara sens, si hrana vie, intr-o lume infometata spiritual.

Greutati materiale au fost si vor fi cat timp va exista lumea, caci viata aceasta este un "canon", randuit omului in clipa caderii. Pentru aceasta, este lucru grav atunci cand Biserica nu mai ofera ceea ce este de datoria ei, anume sensul vietii si harul sfintitor, pentru ca ajunge sa se ocupe cu cele aflate in datoria altora.

Sfintele Taine si propovaduirea neincetata a Evangheliei lui Hristos constituie adevarata misiune a Bisericii. Impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului este hranirea cu "painea vietii" si cu "apa cea vie", despre care ne-a vorbit Mantuitorul, zicand: "Eu sunt painea vietii; cel ce vine la Mine nu va flamanzi, iar cel ce va crede in Mine nu va inseta niciodata" (Ioan 6, 35); "Cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va mai inseta in veac, caci apa pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de apa curgatoare, spre viata vesnica" (Ioan 4, 14).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

10 Octombrie 2012

Vizualizari: 6148

Voteaza:

4.00 / 5 din 7 voturi.

Comentarii (3)

  • bonas NiculaePostat la 2012-10-18 09:25

    Pacat ca alaturi de HRANA buna apare si hrana "mai buna" si cu mai mult mai multe atractii, dar care nu contine decat otravuri, otravuri din punct de vedere duhovnicesc.VIATA CEA VESNICA nu o putem agonisi decat in UNIRE CU HRISTOS,care este HRANA CEA VESNICA si fara a manca TRUPUL si a bea BANGELE, nu putem avea Viata in noi.Numai cel care predica CUVANTUL LUI DUMNEZEU,cel care asculta CUVANTUL LUI DUMNEZEU, si-l indeplineste,numai acela capata HRANA CEA ADUCATOARE de MANTUIRE, restul nimic altceva decat "pierdere de timp".Nicu.

  • Corina SerbanPostat la 2012-10-17 09:36

    Intr-adevar, nu de "piine" are nevoie cel care merge pe strada si vorbeste singur, asa cu hainele ponosite cu barba-i incilcita si batul sub brat, ci de orice milostenie, fie ea piine , fie un zimbet o vorba buna(personal am vazut ca un "ce mai faceti, cum va simtiti, aveti nevoie de ceva" face uneori mai mult; cit priveste copierea modelului occidental de implicare a bisericii in social, ar ramine o copie, nu un lucru crestinesc autentic. Suntem saraci, si intr-un fel si in altul, de invatati cu deschidere spre oameni e nevoie . acolo unde se inchide o scoala se deschide o inchisoare.

  • Marcu AdrianPostat la 2012-10-11 13:39

    Multumesc !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact