Incinerare

Incinerare

"Sa te lasi incinerat, cand Biserica osandeste acest lucru si cand nu-ti acorda, prin preotii ei legiuiti, asistenta si rugaciunile ei, echivaleaza cu o nesocotire a Bisericii si deci si a crestinismului".

(.) Un fost ministru si profesor universitar, Trancu-Iasi, murind, a lasat sa fie incinerat, fiind intovarasit la crematoriu de numerosi fosti si actuali ministri, de profesori universitari si de o mare multime de intelectuali si de studenti.

S-au tinut cu ocazia aceasta cuvantari, scotandu-se in relief personalitatea celui ce avea sa fie peste cateva minute mistuit de flacari, o companie de feciori romani, imbracati in haina militara pentru o alta misiune, cu mult mai sfanta, a dat onorul.

Cate suflete mai naive, impresionate de asemenea vorbe si de asemenea cinstiri, nu vor fi ramas cu hotararea sa urmeze si ele la moarte pilda unei asemenea "personalitati"? Si, mai ales, ce vor fi zis in sufletul lor atatia oameni din popor despre credinta domnilor nostri si ce concluzii vor fi tras pentru necesitatea lor de a mai crede?

Sa te lasi incinerat, cand Biserica osandeste acest lucru si cand nu-ti acorda, prin preotii ei legiuiti, asistenta si rugaciunile ei, echivaleaza cu o nesocotire a Bisericii si deci si a crestinismului.

Nici in Vechiul Testament, nici in cel Nou, nici in istoria crestinismului nu se practica si deci nu se aproba incinerarea.Ea nu se conciliaza cu consideratia ce-o da crestinismul trupului omenesc. Trupul este, in credinta crestina, chipul sufletului si este creat de Dumnezeu printr-un act de atentie deosebita. El nu este o inchisoare regretabila a sufletului, ci organul prin care acesta se manifesta, imprimand asupra lui pecetea caracterului sau. Trupul face atat de mult parte din fiinta omului, incat viata vesnica, cea deplina, va fi tot in trupul pe care l-am avut. Trupul acesta omenesc se bucura de atata cinstire in ochii lui Dumnezeu, incat Fiul Sau Si l-a facut trup propriu si sta cu el in vecii vecilor pe tronul dumnezeiesc.

Cum spune Berdiaev undeva, fata omeneasca indeosebi este asemenea unei taine, o minunata fuziune de materie si spiritualitate. Cand privesti in ochii omului, vezi intelesuri si sentimente, nu materie. Trupul este materie transfigurata si spiritualizata. Spiritul omenesc n-are alta posibilitate de a-si arata splendorile sale, puterile creatoare, decat prin trup. Numai prin trup ne imbogatim sufletul, chiar cu adevarul si cu harul dumnezeiesc, si numai prin trup comunicam altora ideile si sentimentele noastre.

Crestinismul nu dispretuieste trupul, nu-l schimonoseste si nu cauta sa-l omoare, ci se sileste sa-i descopere adevarata frumusete, facandu-l organ al nobletei spirituale, al harului si indumnezeirii.

Cu cata veneratie si duiosie inconjoara cei apropiati ai mortului trupul lui! Ce inaltime de suflet transpira din aceasta intimitate si curatenie de simtiri, in care se manifesta si mai departe legaturile intre cel plecat si cei ramasi!

S-ar putea obiecta: bine, intelegem toata valoarea trupului si toate cinstirile ce i se dau atata timp cat este sufletul in el Dar dupa ce este parasit de suflet, de ce sa-i mai dam vreo consideratie?

Pentru multe din motivele de ordin mai inalt religios pe care le-am amintit, dar si pentru urmatoarele:

Pe fata celui disparut raman imprimate caracterele sufletului si dupa ce a murit.Cand privesti la ea, nu poti sa nu ai impresia ca cel mort traieste, ca fata lui continui sa aiba un sens, sa exprime un caracter, un ansamblu de sentimente, aceleasi pe care le-a exprimat cat era viu. Cum sa arunc in foc aceste sensuri, cum sa ard o fata care continua sa-mi exprime ceea ce mi-a exprimat o viata intreaga? Cum sa dau focului o imagine scumpa, un vas in care a palpitat un suflet ce mi-a fost drag si respectat?

Pretuiesti o haina veche, un obiect de care te-ai servit odata tu sau cei apropiati; cum sa nu pretuiesti trupul care a cuprins tot sufletul si toata viata celui scump?

Nu este mai bine apoi pentru sufletul meu sa ramana cu impresia ca cel mort a plecat numai, decat sa-mi produc pe cale silita senzatia distrugerii lui? Nu corespunde mai bine credintei crestine aceasta impresie de plecare a celui raposat, decat senzatia dura de distrugere?

Cand este ars in fata mea si mi se da la urma un pumn de cenusa, mi-am produs tocmai aceasta senzatie de definitiva distrugere, pe cand, daca i-am acoperit fata cu giulgiul pamantului, raman in adancurile sufletului cu un sentiment ca numai cel mort a plecat intr-o alta lume, in care continua sa traiasca, ca numai el doarme; doarme in relatie cu noi, caci cu o fata interioara este intors spre o alta viata mai frumoasa.

Porunca dumnezeiasca de a nu ucide are apoi referinta si fata de trup. Nimic din ce este omul n-avem voie sa ucidem, ci sa lasam sa sfarseasca prin aceeasi voie dumnezeiasca - pe cale naturala - prin care s-a si creat. Precum n-avem voie sa ucidem sufletul, asa n-avem voie sa distrugem trupul, ci sa lasam legea naturala sa-si urmeze cursul ei dupa plecarea sufletului.

Arderea este actul in care se manifesta cel mai mare dispret al omului pentru ceva. Tocmai de aceea el nu arde nimic, decat doar maracinii. Mai arde lemne ca sa se incalzeasca, potrivit tot unei legi a firii. Deci o ardere cu un folos pozitiv. Dar pentru ce sa arzi trupul omenesc? Trebuie sa-l dispretuim atat de grozav? Sau aduce aceasta un folos intretinerii noastre? Sau este aceasta potrivit cu legea fireasca a vietii?

In arderea trupului se manifesta pur si simplu instinctul pacatos si absurd de a destrama credinta crestina. Ea arata o totala necredinta in Dumnezeu si in demnitatea omului, facut dupa chipul lui Dumnezeu. Ea descopera un suflet pustiu de orice credinta, gasind in cenusa si in praf simbolul cel mai nimerit al pustiului din el. Caci actele noastre au si functia de a simboliza credintele noastre. Cine respecta trupul, chiar mort, isi simbolizeaza prin aceasta credinta in vesnicia lui, iar cine lasa sa i se arda trupul arata ca nu crede in nimic.

Necredinta desigur ca este o chestiune care intereseaza Biserica. (.)

A fost si la capataiul lui Trancu-Iasi, ca la alti incinerati, un "preot" care a citit rugaciuni. Noi stim ca acel preot este depus de Sf. Sinod. Iar in baza legilor in vigoare statul trebuie sa opreasca un preot depus de a parodia slujbele bisericesti. Este o ocrotire si un ajutor minim care trebuie acordat Bisericii. Statul recunoaste manifestarea numai a anumitor culte. Carui cult apartine acel "preot"?

Incheind, ne exprimam credinta ferma ca de aici inainte nu se vor mai intampla cazuri ca acestea. (.) Suntem siguri ca intr-o buna zi, nu prea departata, vom citi in Monitorul Oficial decretul de desfiintare a crematoriului, cuptor de trupuri omenesti si loc de sfidare a credintei romanesti. Cine vrea sa se arda s-o faca acasa la el, cu usile zavorate. Sufletul poporului nostru n-are nevoie de asemenea spectacole.

(Fragment din: Pr. Dumitru Staniloae, "Incinerare", Telegraful Roman, an LXXXVIII, nr. 3, 14 ian.

1940, p.1)

.
Pe aceeaşi temă

15 Ianuarie 2013

Vizualizari: 3176

Voteaza:

Incinerare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact