Intre cunoastere si ignoranta

Intre cunoastere si ignoranta

Este evident că informaţia, sub orice forma, este în continuă creştere, influenţând dezvoltarea şi modul de gândire al societăţii mileniului III. Prin urmare, cu toţii ar trebui sa beneficiem de avantajele pe care aceasta le aduce, dar, în aceeaşi măsură, să ne permită şi dezvoltarea unui spirit critic, pentru a asimila doar ceea ce este de folos creşterii noastre culturale şi spirituale. Discernământul este, în acest context, propria noastră autocenzură, care ne fereşte de ceea ce este redundant, nociv sau imoral.

Aşadar, cunoaşterea este de dorit, ea nefiind în contradicţie cu învăţăturile Bisericii. Crearea unor discipline noi, în cadrul unor cursuri interdisciplinare opţionale, în cadrul facultăţilor de teologie din ţară, de tipul ştiinţă-religie, arată că Biserica îi pregăteşte pe actualii şi viitorii păstori de suflete, pentru a face faţa provocărilor lumii contemporane, după modelul moştenit de la Părinţii Bisericii care au căutat să fie actuali şi articulaţi paradigmei culturale şi sociale în care au activat.

In fapt, credem că nicio comunitate ortodoxă nu îşi doreşte să promoveze ignoranţa, prostia sau fundamentalismul. Este de dorit, ca păstor înzestrat cu responsabilitatea propovăduirii Evangheliei la toată făptura (Marcu 6,15), să ai, alături de tine, credincioşi bine pregătiţi, care să nu se „inflameze" atunci când ştiinţa descoperă şi propune noi teorii cu privire la cosmogeneză, antropologie, sociologie, psihologie, bioetică ş.a. întrucât, în repetate rânduri, s-a demonstrat că ştiinţa şi religia nu sunt antagonice, ci doar doua demersuri care pleacă de la premise diferite, ambele aflate în căutarea adevărului, cu propriile metode, nu credem că cineva ar cădea în păcatul ereziei dacă ar folosi, în propriul limbaj, terminologia şi sensul ultimelor descoperiri ştiinţifice, căutând să le armonizeze, fără a le contopi sau confunda, cu demersul teologic. Evident, vorbim aici despre persoanele care au o pregătire minimă în acest sens.

Intriga subiectului abordat s-a născut în urma apariţiei cu ceva timp în urmă a unui studiu sociologic. S-a demonstrat că, pe lângă existenţa credincioşilor autentici, dornici sa fie într-o continuă evoluţie şi care se dăruiesc Divinităţii şi slujirii aproapelui, mai exista, din nefericire, şi o categorie, într-o proporţie destul de mare, mai ales în mediul rural, numită subcultură sacral-magică. Spun din nefericire, pentru că, puţina experienţă pastorală, mi-a demonstrat că acest segment priveşte religia ca pe un mijloc, şi nu mod de viaţa, prin care poate atinge anumite ţeluri, în mare parte mundane, printr-o relaţie mercantilă cu Dumnezeu şi ceilalţi membri ai comunităţii. Prin tot ceea ce fac, din inerţie sau din teamă de judecata viitoare, demonstrează că accentul nu cade pe devenirea personală, pe verbul a fi, ci pe achiziţionarea de bunuri, între care includ şi mântuirea, pe care o privesc drept un obiect sau un premiu pentru virtuţile personale. Mai jos de atât, chiar şi printre oamenii „cu pretenţii", lumea este guvernată nu de un Dumnezeu iubitor şi iertător, ci de farmece, magie sau vrăjitorie, unde Binele este în continuă luptă cu Răul, ultimul văzut ca principiu şi egal cu divinitatea, într-o manieră gnostică, după modelul filmelor hollywoodiene. Superstiţia şi nu Credinţa este cea care le guvernează viaţa. Chiar şi ritualurile bisericii alunecă în plan secund, acestea nefiind decât mijloace văzute în lupta cu „făcăturile" duşmanilor.

De pilda, înmormântarea. Puţini conştientizează rolul de mijlocitor al Bisericii, precum şi aspectele sfinţitoare, dar şi didactice ale rugăciunilor rostite de preot. Mult mai importante pentru această categorie, sunt „regulile" absurde, care, nerespectate fiind, duc la întoarcerea din morţi a celui adormit. Bănuţul prins pe mâna decedatului, cana de apă aflată la fereastră (pusă în intenţia de a potoli setea mortului), numărul exact de pachete ce trebuie împărţite, plimbarea mortului etc, toate acestea, acum, în secolul XXI, apar oamenilor şcoliţi ca fiind rupte din perioada medievală, trezind suspiciunea sau ilaritatea. Şi pe bună dreptate!

O mare parte din vină pentru aceste obiceiuri o poartă cei care au abilitatea şi responsabilitatea de a fi învăţători şi îndrumători de credinţă, care tolerează sau chiar încurajează astfel de cutume. Probabil că, uneori, este mai facil să încurajezi ignoranţa. Persoanele îndoctrinate nu pun întrebări şi se mulţumesc să îngurgiteze tot ceea ce li se oferă, renunţând la căutare. Dar, pentru cei cu conştiinţă, o astfel de situaţie este inacceptabilă. Puterea şi măreţia Bisericii Ortodoxe nu stă doar în ierarhie, ci, mai ales, în calitatea credincioşilor care o compun, alături de păstorii lor. Cel puţin din această perspectivă, aşa poate fi înţeles mesajul transmis de Mântuitorul Hristos, invocat în motto, ce străbate veacurile prin paginile Sfintei Scripturi.

Preot Manuel RUSU

Sursa: BARAGANUL ORTODOX
 

.
Pe aceeaşi temă

27 Octombrie 2014

Vizualizari: 1413

Voteaza:

Intre cunoastere si ignoranta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cunoasterea ignoranta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact