Intre cunoastere si ignoranta

Intre cunoastere si ignoranta

Este evident că informaţia, sub orice forma, este în continuă creştere, influenţând dezvoltarea şi modul de gândire al societăţii mileniului III. Prin urmare, cu toţii ar trebui sa beneficiem de avantajele pe care aceasta le aduce, dar, în aceeaşi măsură, să ne permită şi dezvoltarea unui spirit critic, pentru a asimila doar ceea ce este de folos creşterii noastre culturale şi spirituale. Discernământul este, în acest context, propria noastră autocenzură, care ne fereşte de ceea ce este redundant, nociv sau imoral.

Aşadar, cunoaşterea este de dorit, ea nefiind în contradicţie cu învăţăturile Bisericii. Crearea unor discipline noi, în cadrul unor cursuri interdisciplinare opţionale, în cadrul facultăţilor de teologie din ţară, de tipul ştiinţă-religie, arată că Biserica îi pregăteşte pe actualii şi viitorii păstori de suflete, pentru a face faţa provocărilor lumii contemporane, după modelul moştenit de la Părinţii Bisericii care au căutat să fie actuali şi articulaţi paradigmei culturale şi sociale în care au activat.

In fapt, credem că nicio comunitate ortodoxă nu îşi doreşte să promoveze ignoranţa, prostia sau fundamentalismul. Este de dorit, ca păstor înzestrat cu responsabilitatea propovăduirii Evangheliei la toată făptura (Marcu 6,15), să ai, alături de tine, credincioşi bine pregătiţi, care să nu se „inflameze" atunci când ştiinţa descoperă şi propune noi teorii cu privire la cosmogeneză, antropologie, sociologie, psihologie, bioetică ş.a. întrucât, în repetate rânduri, s-a demonstrat că ştiinţa şi religia nu sunt antagonice, ci doar doua demersuri care pleacă de la premise diferite, ambele aflate în căutarea adevărului, cu propriile metode, nu credem că cineva ar cădea în păcatul ereziei dacă ar folosi, în propriul limbaj, terminologia şi sensul ultimelor descoperiri ştiinţifice, căutând să le armonizeze, fără a le contopi sau confunda, cu demersul teologic. Evident, vorbim aici despre persoanele care au o pregătire minimă în acest sens.

Intriga subiectului abordat s-a născut în urma apariţiei cu ceva timp în urmă a unui studiu sociologic. S-a demonstrat că, pe lângă existenţa credincioşilor autentici, dornici sa fie într-o continuă evoluţie şi care se dăruiesc Divinităţii şi slujirii aproapelui, mai exista, din nefericire, şi o categorie, într-o proporţie destul de mare, mai ales în mediul rural, numită subcultură sacral-magică. Spun din nefericire, pentru că, puţina experienţă pastorală, mi-a demonstrat că acest segment priveşte religia ca pe un mijloc, şi nu mod de viaţa, prin care poate atinge anumite ţeluri, în mare parte mundane, printr-o relaţie mercantilă cu Dumnezeu şi ceilalţi membri ai comunităţii. Prin tot ceea ce fac, din inerţie sau din teamă de judecata viitoare, demonstrează că accentul nu cade pe devenirea personală, pe verbul a fi, ci pe achiziţionarea de bunuri, între care includ şi mântuirea, pe care o privesc drept un obiect sau un premiu pentru virtuţile personale. Mai jos de atât, chiar şi printre oamenii „cu pretenţii", lumea este guvernată nu de un Dumnezeu iubitor şi iertător, ci de farmece, magie sau vrăjitorie, unde Binele este în continuă luptă cu Răul, ultimul văzut ca principiu şi egal cu divinitatea, într-o manieră gnostică, după modelul filmelor hollywoodiene. Superstiţia şi nu Credinţa este cea care le guvernează viaţa. Chiar şi ritualurile bisericii alunecă în plan secund, acestea nefiind decât mijloace văzute în lupta cu „făcăturile" duşmanilor.

De pilda, înmormântarea. Puţini conştientizează rolul de mijlocitor al Bisericii, precum şi aspectele sfinţitoare, dar şi didactice ale rugăciunilor rostite de preot. Mult mai importante pentru această categorie, sunt „regulile" absurde, care, nerespectate fiind, duc la întoarcerea din morţi a celui adormit. Bănuţul prins pe mâna decedatului, cana de apă aflată la fereastră (pusă în intenţia de a potoli setea mortului), numărul exact de pachete ce trebuie împărţite, plimbarea mortului etc, toate acestea, acum, în secolul XXI, apar oamenilor şcoliţi ca fiind rupte din perioada medievală, trezind suspiciunea sau ilaritatea. Şi pe bună dreptate!

O mare parte din vină pentru aceste obiceiuri o poartă cei care au abilitatea şi responsabilitatea de a fi învăţători şi îndrumători de credinţă, care tolerează sau chiar încurajează astfel de cutume. Probabil că, uneori, este mai facil să încurajezi ignoranţa. Persoanele îndoctrinate nu pun întrebări şi se mulţumesc să îngurgiteze tot ceea ce li se oferă, renunţând la căutare. Dar, pentru cei cu conştiinţă, o astfel de situaţie este inacceptabilă. Puterea şi măreţia Bisericii Ortodoxe nu stă doar în ierarhie, ci, mai ales, în calitatea credincioşilor care o compun, alături de păstorii lor. Cel puţin din această perspectivă, aşa poate fi înţeles mesajul transmis de Mântuitorul Hristos, invocat în motto, ce străbate veacurile prin paginile Sfintei Scripturi.

Preot Manuel RUSU

Sursa: BARAGANUL ORTODOX
 

.
Pe aceeaşi temă

27 Octombrie 2014

Vizualizari: 1372

Voteaza:

Intre cunoastere si ignoranta 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cunoasterea ignoranta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact