Laicul crestin nu este imoral sau ateu

Laicul crestin nu este imoral sau ateu

Papa Francisc trage clopotele pentru secular-umanisti. Ultima declaratie a fost un dus rece pentru lumea crestina secularizata. Pur si simplu, el a reiterat un adevar spiritual, spulberand iluziile ateilor care se folosesc de laicizare in sensul indiferentismului religios sau ateismului.

Afirmatia lui a fost scurta si la obiect "Laicii trebuie sa isi asume responsabilitatea de crestini”. Ea face parte dintr-o luare de pozitie la adresa indiferentismului si formalismului religios, mascate sub pasivitatea crestina.

Insa afirmatia zguduie din temelii greseala fundamentala de a socoti laicatul o trambulina pentru separatia Bisericii de Stat. Spuneam si alta data ca "Statul laic nu este un Stat ateu”. Din nefericire, ateii militanti se folosesc adeseori in lupta lor contra prezentei Bisericii in spatiul public de acest argument Statul este laic. Suna a ateism sau indiferentism religios. Uneori, mai rafinat, se spune "neutru” religios. Adica pasiv…exact la ce se refera Papa. Caci, in acest domeniu, neutru pur nu exista. In realitate, termenul laic desemneaza doar separatia intre cler si popor, poporul fiind laic (din grecescul "laos” = popor). Laicul este un crestin care nu apartine clerului, dar care apartine si el lui Hristos. Deviatia a aparut in lumea occidentala, urmare a viziunii eronate ca Biserica inseamna numai cler. In realitate, Biserica este alcatuita din cler si popor. Clerul fara popor nu face nici cat o ceapa degerata. Poporul fara cler este, practic, o oaie ratacita. Logica aceasta se poate aplica la fel de bine si Statului. Ce este, in fond Statul? Termenul desemneaza fie o tara (Statul Romania) fie aparatul administrativ al unei tari (Statul roman). Dar acest aparat este ales, democratic, de catre popor, motiv pentru care trebuie sa asculte de vointa poporului. Astfel, Statul este laic pentru ca apartine laos-ului, adica poporului. Eroarea apare la sustinerea teoriei ca Statul trebuie sa fie neutru din punct de vedere religios. Este adevarat, nu suntem intr-un stat teocratic, ci democratic. Dar daca poporul, ca si reprezentantii Statului, sunt majoritari (covarsitor) crestini, asta insemana ca Statul nu trebuie sa tina cont de morala crestina? Isi poate permite Statul sa ia decizii impotriva moralei poporului majoritar? De aceea, recentele discutii despre legalizarea unor imoralitati ar trebui intelese doar ca incercari de manipulare si convingere a opiniei publice, destul de pasiva in privinta trairii crestinismului. Ori, cand crestinismul devine formal, imoralitatea devine virtute, gainaria devine vedeta si chiar slujitorii bisericesti devin niste functionari, care stau cu un ochi la slanina (bani) si altul la faina (colaci).

Prin urmare, doar cei ce se autoexclud din vietuirea crestina (ateii sau indiferentii religios) sunt in stare sa spuna ca Biserica apartine numai clerului, iar Statul este laic.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

.

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 02 Octombrie 2025

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2279

Voteaza:

Laicul crestin nu este imoral sau ateu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact