Limba de lemn in Biserica

Limba de lemn in Biserica

Limba de lemn este o limba incremenita. Ea nu-l face pe om sa vibreze la auzul vorbelor. A fi de lemn inseamna a nu simti nimic, a fi insensibil. Asa se face, si nu trebuie sa ne ascundem sa afirmam, ca intalnim si in Biserica un limbaj uscat. Avem si aici de-a face cu persoane care au cules diverse formule pe care le reproduc mecanic. Nu e vorba ca nu mai gandesc, ci tristetea sta in faptul ca nu mai sunt vii pentru Dumnezeu. Astfel, niste morti au ajuns sa ne vorbeasca despre “Cel ce sunt” (Iesire, 3,14).

Cand cineva este lipsit de experienta, se margineste la cateva cuvinte si le considera a fi absolute. Insa, cand ajunge sa traiasca Cuvantul, atunci constientizeaza micimea cuvintelor. E ceva asemanator cu un om care traieste o vreme inchis in casa sa. El va crede ca aceasta casa este totul. In momentul in care va cunoaste orasul, tara, continentul, se va lamuri de micimea casei sale.

Mantuitorul spune: “Litera ucide, iar duhul face viu” (2 Cor 3, 6). Asadar imobilitatea mentala, neputinta de a scapa de “paralizia” lingvista este data de lipsa prezentei lui Dumnezeu din om. Uitam ca painea si vinul de pe masa Sfantului Altar sunt prefacute in Trupul si Sangele Domnului prin Duhul. Daca incetam sa-L mai invocam pe Sfantul Duh, pe masa altarului vom avea doar paine si vin.

Extinzand putin problematica, devine mai evidenta nevoia trairii lui Dumnezeu. Arie, desi a studiat mult, a ajuns sa afirme ca Fiul, a doua Persoana a Sfintei Treimi este creatura si nu Dumnezeu adevarat. De ce a ajuns la aceasta ratacire? Pentru ca nu avea experienta adevarului. Sfintii Parinti avand experienta adevarului sunt marturisitori. Marturisitorul nu are ceva nou de spus; el nu creeaza, nu inventeaza, nu produce. El vesteste umanitatii, ceea ce ne-a vestit Hristos. Si asa niciodata oamenii nu vor fi dezamagiti de cuvant. Caci nu mai intalnesc oameni care spun multe si nu lamuresc nimic.

„Limbajul de lemn - ca indepartare de metabolismul viu al Cuvantului - e, nici mai mult, nici mai putin decat emblema omului cazut, chipul vorbit al pacatului originar. Limbajul de lemn este la antipodul limbii care se aude in Paradis, este opusul a ceea ce anumite traditii numesc „limba pasarilor”... Cuvantul inviat - iata sfarsitul limbajului de lemn si al vietii de lemn la care ne-au condamnat stramosii”. (Andrei Plesu)

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 10943

Voteaza:

1.00 / 5 din 1 voturi.

Comentarii (3)

  • Emilia Stelian Postat la 2011-05-31 08:33

    Da, este adevarat, "experienta Adevarului", traiul in Duhul Sfant, duce la marturisirea Evangheliei lui Iisus Hristos. Din proprie experienta stiu ca la inceputul intoarcerii mele la Dumnezeu am avut si eu momente in care limba ce se vorbea in Sfanta Biserica era greoaie (de lemn cum ziceti). Acum insa, si-i multumesc lui Dumnezeu,ea este pentru mine o desfatare, intrucat cuvintele sfinte au o vibratie foarte inalta spirituala, care ma unesc prin Duhul Sfant cu Dumnezeu, savarsind astfel inchinarea in Duh si Adevar. Si, daca eu pot, toti putem sau "Indrazniti, Eu am cucerit lumea" dupa cum zice Domnul noatru Iisus Hristos. Gasiti mai multe pe emiliastelian.blogspot.com

  • Stefan DumitrescuPostat la 2010-08-22 23:42

    Teama de comunisti (de Securitate) - pentru cei mai in varsta, apoi delasarea si lipsa vietii cu adevarat duhovnicesti... Viata in capitalism ne face pe unii sa uitam de faptul ca nu-i putem invata pe altii pana nu ajungem noi insine la anumite stadii si etape ale vietii duhovnicesti. Ne e greu sa ne mai facem timp pentru ceea ce - de fapt - este esential in viata crestina... Ne e greu tuturor sa "lepadam grija cea lumeasca". De acolo vine si limbajul de lemn... Poate generatiile tinere vor remedia problema. Doamne-ajuta !

  • iulia georgianaPostat la 2010-05-17 18:30

    Dureros de adevarat!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact