Mediocrii

Mediocrii

Pentru latini, mediocritas era o virtute. Etimologic, mediocritatea era calitatea celui capabil de discernamant, adica in stare sa mentina dreapta masura in gandire si fapta. Doar ulterior, in limbile avand radacina in latina sau imprumutand din aceasta, mediocritatea se va traduce prin nesatisfacator, de mana a doua, acceptabil la limita. Un mediocru este, in asemenea inteles, cineva pe care nu te poti baza, a carui munca ridica semne de intrebare, faianta pusa de el cazand la scurt timp sau bujia schimbata la masina trebuind repusa. Cum ar fi spus Tutea, referindu-se mai cu seama la romani, mediocritatea este celalalt nume al aflarii in treaba ca metoda de lucru.

Nu doar persoanele luate in parte, ci inclusiv rezultatele mai multora la un loc pot fi mediocre: de la un vin prost prelucrat si pana la o cladire anapoda proiectata si construita in consecinta, de la un proiect de lege, lasand prea mult loc la interpretari, la performanta ineegala a echipei de fotbal. Pe scurt, ceea ce pentru cei vechi era evident o virtute, s-a transformat pentru cei moderni intr-un defect. Mai mult, mediocritatea nu doar descrie o situatie data, ci devine acuza. A spune despre cineva ca este mediocru poate insemna ca il acuzi, printre altele, de incompetenta, de slaba pregatire profesionala, chiar de sarlatanie sau minciuna, pretinzand calitati pe care, iata, nu le probeaza.

Si totusi. Sa ne intoarcem la sensul din vechime si sa recuperam acea mediocritate pozitiva din care, in fapt, am avea atata de invatat. Intrebat de studentii mei, care ar fi diferenta profunda, dincolo de parcursul istoric sau de cultura, dintre noi si altii, precum nemtii, am raspuns ca Germania, altfel decat Romania, are destui oameni care isi fac bine meseria. De la cel care lucreaza in fabrica de motoare Mercedes din Bad Canstatt si pana la proiectantul din uzinele Würth, de la pescarul din Marea Baltica la administratorul de hotel, de la instalator la tamplar, de la arhitect la fierar, de la producatorul de bere la macelar – in orice domeniu, complex sau simplu, se mentin standarde minime de calitate. Nu se coboara sub ele, ci efortul consta in ridicarea lor prin imbunatatiri, facilitati si resurse. Simplu spus, plus valoarea tehnica si umana din fiecare produs german explica succesul la export, cum am vazut in acesti ani de criza pentru alte economii, timp in care Guvernul federal si Land-urile au avut incasari istorice la buget. Inclusiv mediul academic profita de mediocritatea bine inteleasa: regulile muncii intelectuale nu sunt negociate si nici performanta ignorata. Abia doar masa critica a celor care manuiesc cinstit aparatul intelectual permite nasterea adevaratilor maestri capabili sa innoiasca orizontul de cunoastere si care nu sunt obligati, ca la noi, sa o ia mereu de la inceput.

In sensul deja stabilit, am putea spune ca Romania de azi are nevoie urgenta de mediocri. Adica de oameni care isi onoreaza locul la maxim, care fac ceea ce stiu mai bine, care duc la capat ceea ce incep, care investesc in lucrurile mintii si al mainilor lor un interes permanent, remunerat ca atare. Societatea noastra sufera de constatarea „merge si asa”, dublata de formula cinismului cotidian „ca la noi, la nimenea”. De aici ne vin doua atitudini contradictorii si complementare deopotriva. Pe de o parte, lipsa performantei generale este subliniata de nerecunoasterea celor care, totusi, sunt performanti in mod personal, „stricand” obiceiul locului. De unde placerea, unica printre popoare, de a murdari pe cei buni dintre noi, de a le gasi defecte. Pe de alta parte, la polul opus, tot lumea noastra romaneasca mai patimeste, in acelasi registru compensatoriu, din cauza excelentelor umflate. De pilda, un onest profesor chirurg care realizeaza transplanturi, la ordinea zilei in Occident, ajunge la noi sa fie ridicat pe un soclu ridicol de inalt in raport cu valoarea reala a muncii sale. La fel, un fost politruc este gratulat cu formule gen „mare carturar” sau „minte vizionara”. Iata de ce, una peste alta, intre prea putin si prea mult, avem nevoie de moderatie, de mediocritas.

Radu Preda

Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 20 August 2025

Pe aceeaşi temă

15 Martie 2013

Vizualizari: 2299

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Comentarii (3)

  • Marius TanasePostat la 2013-03-15 12:46

    Salut Radu, Interesant articol. Cred ca dorinta de a face un lucru de calitate, de a fi eficienti trebuie sa plece mai intai de la noi, si daca noi vom reusi sa facem acest lucru si vom ajunge sa fim exemple pentru ceilalti cu siguranta rezultatele se vor vedea. De cele mai multe ori avem tendinta sa dam vina pe ceilalti pentru neputinta noastra de a deveni mai buni. Sa speram ca intr-o buna zi se va schimba si mentalitatea romanului in ceea ce priveste eficienta si calitatea.

  • Stefan PopaPostat la 2013-03-15 12:41

    Neamţul nu mai e neamţ. Mai sunt şi excepţii. Am întâlnit un neamţ în Cluj-Napoca care era constructor. Dumnezeule, îţi mulţumesc că mi-ai trimis omul potrivit pentru a-mi face şi eu o casă, mi-am spus eu. Zis şi făcut. Am încheiat contractul şi neamţul s-a apucat de treabă. Când a fost gata casa m-am dus să o văd. Nemulţumit, l-am întrebat: domnule, dumneata eşti neamţ? Da. Dar trăiesc de 20 de ani în România. Ce s-a întâmplat, neamţul nostru a înlocuit deviza "lucrul bine făcut" cu formula magică românească "merge şi aşa". Şi uite că neamţul nu mai e neamţ.

  • Stefan PopaPostat la 2013-03-15 12:22

    Nemaţul e neamţ. Este perfect adevărat. Dar, trebuie să vedem de ce neamţul a ajuns la momentul echilibrului social-religios, încât nu de puţine ori conştiinţa civică coincide cu cea spirituală. Cum au reuşit acest lucru? Simplu, prin modificarea formei mesajului religios. Au venit reformatorii Bisericii Catolice care au spus: Fraţilor pentru a te mîntui nu e necesar să răstorni sau să muţi munţii din loc. Nu! Un lucru important este să trăieşti în armonie cu semenii tăi, adică să nu-i minţi, să nu-i furi, să nu le faci promisiuni deşarte etc. Apoi, cel mai important lucru este ca fie că lucrezi la confecţionarea unui simplu ac, la producerea unui scaun sau la o piesă pentru un automobil, avion sau submarin etc. lucrul care va ieşi din mâinile tale trebuie să fie ca pentru Dumnezeu, adică nu să placă oamenilor, ci dumnezeirii. Aşa au ajuns nemţii la mentalitatea "lucrului bine făcut", ca pentru Dumnezeu.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact