O teologie traita

O teologie traita

O teologie traita

Ce inseamna cuvantul "teologie" ?

In sensul sau cel mai vechi, cuvantul teologia desemneaza Scriptura. Chiar si atunci cand Dionisie Areopagitul vorbeste de "teologie mistica", el intelege inaltarea spiritelor noastre catre "culmile tainice ale Scripturilor". Pentru Origen si Sfantul Grigorie de Nyssa, Dumnezeu se ascunde in litera Scripturilor ca in spatele unui val.

Totusi, daca Scriptura, dupa Maxim Marturisitorul, contureaza Intruparea Cuvantului, doar intruparea deplina, Cuvantul facut trup ne da sensul profund al Cartilor Sfinte, pe care Hristos le "recapituleaza" si le implineste.

Doar in Biserica, Trup al lui Hristos, in "tainele" sale (sacramente), si mai ales in Euharistie, crestinul poate intelege "teologia" Scripturilor; altfel spus, in Traditie, aceasta primire a Adevarului in Duhul care cerceteaza tainele lui Dumnezeu si pe care le face manifeste in Biserica.

"Gnoza" ortodoxa, departe de a constitui o contaminare a Evangheliei de catre gnosticism, nu face decat sa continue "epignoza" pauliniana: o cunoastere a lui Hristos care este in acelasi timp comuniune personala si participare ontologica, dar si o cunoastere, in Hristos, a profunzimilor Scripturii si ale Universului - aceste doua trasaturi ale intruparii:

"Taina intruparii Verbului, scrie Maxim Marturisitorul, contine in sine semnificatia tuturor tainelor si simbolurilor Scripturii, precum si sensul ascuns al intregii creatii sensibile si inteligibile. Dar acela care cunoaste tainele Crucii si ale Mortii, cunoaste totodata si ratiunile esentiale ale tuturor lucrurilor. In sfarsit, acela care vede inca si mai departe si care este stiutor al Tainei Intruparii, acela cunoaste sfarsitul pentru care Dumnezeu a creat toate aceste lucruri dintru inceput." (P.G. 3, 90-1108 AB).

Mai profund inca, "gnoza" ortodoxa expliciteaza sensul verbului "a cunoaste" la Sfantul Ioan: pentru acesta intr-adevar "a cunoaste" inseamna a participa, in Hristos, la plinatatea iubirii Treimii.

Astfel, ajungem la celalalt sens al cuvantului teologie, acela al Sfintilor Parinti: este, in acelasi timp, transcendenta inaccesibila a Treimii si contemplarea Sa in slava pe care o raspandeste. Aici se strang toate sensurile cuvantului: prin aprofundarea euharistica a Scripturilor, prin participarea la viata dumnezeiasca.

Metamorfoza ontologiei

Intelectul uman, daca accepta sa moara in decaderea sa, este astfel iluminat de Duhul Sfant. Daca el renunta sa gandeasca Revelatia cu masura sa, el va gandi prin Revelatie intr-o maniera noua si creatoare.

Toata bogatia gandirii umane va fi reluata si retopita in creuzetul Duhului. Deoarece chipul lui Dumnezeu in om este intunecat dar nu distrus prin cadere, "dorinta dumnezeirii, necesitatea comunicarii cu Dumnezeu" (Filaret al Moscovei) fac din filosofie o imensa interogatie.

Parintii greci, mai ales cei capadocieni si Sfantul Dionisie, au transfigurat in lumina Revelatiei toate bogatiile elenismului, incepand de la Niceea, vocabularul ontologiei grecesti este introdus in gandirea ortodoxa. Dar ontologia este folosita astfel in mod "alegoric" (J. Danielou) pentru a exprima taina centrala a revelatiei crestine: aceea a persoanei.

"Distinctiile - identitati" (Vladimir Lossky) pun infiinta doua afirmatii care sunt egal si simultan adevarate pentru credinta, dar contradictorii pentru ratiune: Hristos este Dumnezeu adevarat si om adevarat, Dumnezeu este Unul si Trei - fiinta si energie.

Astfel crucificat, intelectul se deschide revelatiei Persoanei in care se inscrie ontologia. Bizantul mai ales, purificand traditia patristica, a elaborat o incomparabila teologie a comuniunii interpersonale. Esenta desemneaza aici misterul neobiectivabil al Celuilalt, energia - darul pe care persoana il face sa fie totuna cu insasi fiinta sa. Sensul alteritatii si dinamismul prezentei sfarsesc, in palamism, prin a transforma ontologia greaca.

Dogma - intelegere, experienta, slavire

In acest context putem intelege ce semnifica dogma pentru Ortodoxie. Este o definitie facuta cu cainta si care se situeaza in tripla perspectiva a intelegerii, a experientei si a "doxologiei" (= slavire liturgica).

Definirea intervine doar sub constrangerea pericolului, pentru a raspunde unei necesitati practice, precise, pentru a situa o experienta traita, stand in calea interpretarilor eronate. Definitia dogmatica este pur si simplu un boros, o "limita", conturul intelectual, cel mai adesea antinomic sau negativ al adevaratei slaviri si al unirii depline in Domnul.

"Conceptele creeaza idoli ai lui Dumnezeu, intelegerea singura surprinde ceva" (Sfantul Grigorie de Nyssa, P.G. 44-377 D), pe cineva mai degraba.

Antinomica sau negativa, dogma refuza cunoasterea lui Dumnezeu: ea ii permite lui Dumnezeu sa ne cunoasca, sa ne umple cu lumina Sa. Intelegem atunci ca aceasta cale negativa (apofatica), atat de caracteristica teologiei dogmatice a Orientului crestin, nu este mijlocul, ci mai degraba asteptarea si expresia acestei sesizari a intelectului prin har. Prin ea insasi, scrie Palama, "inaltarea prin negatie nu este decat o intelectie a ceea ce pare diferit de Dumnezeu. Dar cei care s-au unit cu aceasta lumina, o canta folosind imaginea acestei dezvaluiri totale: unirea mistica cu lumina ii invata ca aceasta lumina este, supraesential, transcendenta tuturor lucrurilor" (Triade, p. 50).

Dogma apare asadar ca principiu al unei experiente decisive, al unei evidente luminoase in Duhul Sfant. In consecinta, nu este nici o opozitie intre mistica si teologie: "Acela care se roaga cu adevarat este teolog".

Cunoasterea teologica este inseparabila de sfintenie, adica de o schimbare ontologica a celui care cunoaste. A cunoaste inseamna a fi, sau mai degraba a fi cu, a te intalni, adica a te metamorfoza in lumina unei prezente.

"A vorbi despre Dumnezeu este un lucru mare, dar este si mai mare lucru a te curata pentru Domnul" (Sfantul Grigorie din Nazianz, P.G. 36-188). "Schimbarea mintii" si "pocainta" se exprima prin acelasi termen: metanoia. "Orice cuvant contesta un alt cuvant" ii placea lui Palama sa spuna: doar "senzatia lui Dumnezeu", inseparabila de credinta, de pastrarea poruncilor sale si de "rugaciunea curata" situeaza omul in evidenta pe care dogma o sugereaza si al carei acces il pastreaza.

Acest aspect practic, experimental, al dogmei ortodoxe explica caracterul sau doxologic - euharistic in sensul deplin al cuvantului. Dogma nu este separata de Liturghie, ea e formulata asemeni unui cantec de lauda si se manifesta prin icoana.

Astfel dogma duce la linistea unirii ("cuvintele care nu se pot spune" intelese de Apostol) prin experienta liturgica pe care fiecare o interiorizeaza intr-o masura proprie.

"Crezul nu va apartine atata timp cat nu-l veti fi trait." (Filaret al Moscovei)

Olivier Clement

Pe aceeaşi temă

27 Aprilie 2012

Vizualizari: 3660

Voteaza:

O teologie traita 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact