Pana unde poate merge libertatea de expresie?

Pana unde poate merge libertatea de expresie?

Pana unde poate merge libertatea de expresie? Iata o intrebare care de-a lungul timpului a fost mereu pusa, in diferite contexte, dar care, in conditiile evenimentelor tragice din Franta, a revenit in forta in actualitate, impartind deja publicul in doua tabere, asa cum era, de altfel, de anticipat. S-ar putea ca libertatea de expresie sa fie un termen cu un inteles mai vast, de aceea poate ar trebui vorbit despre barierele exprimarii in spatiul public. Sau, mai bine zis, cat se poate merge sau unde ar fi granita dincolo de care ironia sau amuzamentul devin jigniri ori insulte. Putem spune orice despre oricine fara nicio opreliste, invocand libertatea cuvantului, valorile democratice, independenta jurnalistica? Parerea mea este ca nu, aceasta neinsemnand insa ca exista o minima justificare pentru actul barbar care s-a intamplat la sediul redactiei Charlie Hebdo. Unii sustin ca orice compromis, orice acceptare a cenzurii sau eventual a autocenzurii, ar conduce la o sarabanda a incalcarii altor drepturi ale omului, castigate cu greu de-a lungul ultimului secol, si care in prezent caracterizeaza lumea civilizata.

Este o ipoteza, insa ea trebuie gandita intr-o viziune mai larga, in sensul in care daca pentru toata lumea aceste drepturi sunt, cum se spune, litera de lege. Ceea ce nu cred avand in vedere diferentele clare dintre lumea occidentala si spatiul afro-asiatic, reflectate prin mentalitati, cultura, traditii si nu in ultimul rand, religie. Asadar, ca ne place sau nu, daca exista un segment care se ghideaza dupa alte principii decat cele existente in spatiul european, dar culmea, segment care a ajuns sa fie tot mai consistent in lumea occidentala cu care convietuieste fara a fi insa asimilat, ei bine, atunci cred ca ar trebui tinut cont de el. De ce? Pentru ca s-a dovedit inca odata daca era cazul ca religia, convingerile religioase, sunt chestiuni ultra-personale, intime, sensibile si delicate, care, pentru multi, prevaleaza in fata libertatii de exprimare. A bagateliza sau a ironiza permanent credinta cuiva este ca si cand i-ai repeta acelei persoane ca nu-ti place cum arata, cum se imbraca, cum se comporta. Poti face acest lucru fara a te astepta la o contrareactie la un moment dat? Desigur nu, iar in cazul de fata reactia a fost una de-a dreptul diabolica, la care nimeni nu se astepta. De aceea sunt de parere ca in mass-media trebuie sa existe un minim bun simt dincolo de care nu trebuie trecut si nu ar trebui ca cineva sa se joace cu sensibilitatile altora, in special cu credinta, in numele libertatii presei. Nu este acceptabil sa ridiculizezi religia, fie ca este mozaica, musulmana, crestina ori altceva. Pentru ca daca unii ajung sa relativizeze sau sa puna sub semnul intrebarii convingerile religioase ale altora, de ce atunci cealalta tabara nu ar pune sub semnul intrebarii drepturile omului sustinute de ceilalti?

Adi Ionescu

Photo: Reuters

.

Despre autor

Adi Ionescu Adi Ionescu

Colaborator
21 articole postate
Publica din 12 Mai 2011

Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2015

Vizualizari: 1725

Voteaza:

Pana unde poate merge libertatea de expresie? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

libertatea de expresie

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact