Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox

Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox

Capul Bisericii Romano-Catolice surprinde aproape saptamanal, prin declaratii. Intr-un amplu interviu acordat celei mai vechi reviste iezuite din Italia, Papa Francisc reafirma directia de apropiere dintre Bisericile separate de Marea Schisma, la 1054. Printre multe alte probleme abordate, Papa s-a referit la necesitatea schimbarii "metodologiei Sinodului”, adica a felului in care este construita sinodalitatea in Catolicism.

Unul din capitolele abordate in amplul interviu, publicat in revista La Civiltà Cattolica face referire la ierarhia Bisericii, la modul de organizare al acesteia si la ecumenicitate. Papa nu doreste desfiintarea primatului papal, facand in continuare o distinctie neta intre episcopat si Papa. Insa episcopul Romei crede ca Biserica Catolica trebuie sa isi reformeze viziunea asupra sinodalitatii si a aplicarii acesteia. Trebuie sa mergem impreuna: poporul, episcopii si Papa. Sinodalitatea trebuie traita la nivele diferite. Poate ca este timpul schimbarii metodologiei sinodului, pentru ca cea actuala imi pare statica. Aceasta ar putea avea si valoare ecumenica, in mod special cu fratii nostri ortodocsi. de la ei se poate invata mai ales colegialitatea episcopala si traditia sinodalitatii. Efortul de reflectie comun, privind la cum se guverna Biserica in primele secole, inainte de ruptura dintre Orient si Occident, va rodi la timpul sau. In relatiile ecumenice aceasta e important: nu doar a se cunoaste mai bine, ci si recunoasterea a ceea ce Sfantul Duh a semanat in altii ca dar pentru noi. Vreau sa urmez reflectia asupra modului cum se exercita primatul petrin, deja initiata in 2007 de Comisia Mixta, care a dus la semnarea Documentului de la Ravenna. Trebuie continuat pe acest drum.

Pentru cei neavizati, Documentul de la Ravenna este un document semnat de reprezentanti ai Bisericilor (Catolica si Ortodoxa), in 13 octombrie 2007, in care, urmare a dialogului ecumenic, se stabilesc principii comune cu privire la autoritatea, sinodalitatea, catolicitatea (universalitatea) Bisericii si primat. Conform acestui document, sinodalitatea si primatul se interdependente reciproc, primatul este o traditie canonica, intalnita la toate nivelurile Bisericii. Din partea BOR a participat o delegatie condusa de PS Petroniu Florea, actualmente Episcop de Salaj. Insa tema delicata a dialogului o constituie primatul papal, mai bine zis aplicarea principiului primus inter pares = primul intre egali) la episcopul Romei (Papa), pe care Ortodoxia nu-l recunoaste ca fiind superior ierarhic celorlalti episcopi, ci doar avand o intaietate onorifica intre ceilalti Patriarhi.

Ambele parti sunt de acord ca in vremea Bisericii nedespartite aceasta ordine canonica (taxis) era recunoscuta de toti. Mai sunt de acord ca Roma, Biserica care "prezideaza in iubire”, potrivit expresiei Sfantului Ignatie al Antiohiei (Catre Romani, prolog), ocupa primul loc in aceasta taxis si, prin urmare, episcopul Romei era protos‑ul intre patriarhi. Nu sunt de acord insa in ce priveste interpretarea dovezilor istorice din aceasta epoca cu privire la prerogativele episcopului Romei drept protos, o chestiune inteleasa in moduri diferite deja in primul mileniu. De altfel, in Ortodoxie, Patriarhul nu este decat Presedintele Sinodului, dar votul sau are aceiasi greutate cu al altui episcop. De cealalta parte, in Catolicism, Episcopul Romei are si autoritate ierarhica asupra celorlalti episcopi, deciziile sale fiind obligatorii pentru restul episcopatului. De altfel, documentul a provocat in Ortodoxie, cu doar doua zile inainte de semnare, o disputa interna legata de canonicitate, intre Patriarhia de Constantinopol si Patriarhia Rusa, marul discordiei fiind invitarea la discutiile de la Ravenna a Bisericii Ortodoxe Apostolice a Estoniei, pe care Patriarhia Rusa nu o recunoaste. Urmarea a fost ca delegatia rusa a plecat de la discutii. Prin urmare, documentul evita pronuntarea clara pe subiect, dar, in lumina celor recunoscute in ambele Biserici, propune noi discutii: Chestiunea rolului episcopului Romei in comuniunea tuturor Bisericilor ramane sa fie studiata mai in profunzime.

Care anume e functia specifica a episcopului "primului scaun” in ecleziologia de comuniune (koinonia) si in lumina a ceea ce s‑a spus in textul de fata despre sinodalitate si autoritate? Cum anume trebuie inteleasa si traita in lumina practicii ecleziale a primului mileniu invatatura despre primatul universal a Conciliilor Vatican I si II? Sunt intrebari cruciale pentru dialogul nostru si pentru sperantele restaurarii comuniunii depline intre noi. Prin urmare, semnatarii documentului afirma ca suntem convinsi ca declaratiile de mai sus despre comuniunea ecleziala, sinodalitate si autoritate reprezinta un progres pozitiv si semnificativ in dialogul nostru si ofera o baza ferma pentru discutarea viitoare a chestiunii primatului la nivelul universal al Bisericii. Suntem constienti ca raman sa fie clarificate multe chestiuni dificile, dar speram ca, sustinuti de rugaciunea lui Iisus: "Ca toti sa fie una…, pentru ca lumea sa creada ca Tu M‑ai trimis” (In 17, 21) si in ascultare de Duhul Sfant, sa putem construi pe baza acordului deja atins. Dupa ce, in urma cu cateva saptamani, Papa a avut un discurs admirativ la adresa Ortodoxiei, iata ca acum mai face un pas in aceasta directie. Ce urmeaza ?

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

23 Septembrie 2013

Vizualizari: 2015

Voteaza:

Papa Francisc doreste reformarea conducerii Bisericii Catolice dupa model ortodox 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact