Sfintenia in actualitate

Sfintenia in actualitate


"Fiti sfinti, caci Eu sunt sfant" (Levitic, 11, 44)

Mesajul fundamental al Bisericii a fost dintotdeauna acela al chemarii la sfintenie. Ea este definita ca `stare de curatenie sau puritate sufleteasca si trupeasca, opusa starii de pacat si de intinare. Sfintenia este un atribut al lui Dumnezeu cel in Treime din care El ii impartaseste si pe credinciosi` (preot loan Mircea, Dictionar al Noului Testament, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1995, p. 471).

Crestinii capata aceasta stare odata cu harul Tainei Botezului. Despre sfintenia crestinilor ne vorbeste intreaga traditie crestina, incepand cu Sfantul apostol Pavel care le spune efesenilor sa se imbrace `in omul cel nou [.] intru dreptate si intru sfintenia adevarului (4, 24), `aici sfintenia insemnand curatenia si pietatea fata de Dumnezeu` (preot loan Mircea, op. cit.). Sfinti sunt si ingerii, dar ca si omul, nu au sfintenia de la ei, ci prin impartasire de la Dumnezeu, caci Dumnezeu singur este in firea Sa Sfant si El impartaseste din sfintenia Sa si celor credinciosi si chiar lucrurilor si locurilor.
 
Astazi, noua ortodocsilor, parca ne este frica sa mai vorbim despre crestini in aceeasi termeni ca in primele veacuri. Am rezervat titlul de sfinti numai acelor crestini pe care i-am trecut in calendarele noastre. Dar a fi sfant nu presupune neaparat capacitatea de a face lucruri extraordinare, iesite din comun cum ar fi minunile, sau a detine alte harisme. Poate ca aceasta atitudine se datoreaza unei smerenii profunde sau poate fricii de asumare a statutului de ales al lui Dumnezeu.
 
De cele mai multe ori sfintenia este confundata cu starea de in-dumnezeire, de mantuire a omului in imparatia cea vesnica a lui Dumnezeu, insa nu se tine cont de faptul ca `imparatia lui Dumnezeu a venit peste voi` (Matei, 12, 28) si de faptul ca desavarsirea, sfintenia, este de fapt un proces fara o finalitate statica ce incepe inca din aceasta viata, deci cunoscand mai multe grade: `in casa Tatalui Meu sunt multe locasuri` (loan, 14, 2). Pe scara sfinteniei sunt mai multe trepte, gradul de sfintenie variind de la persoana la persoana, de la Dumnezeu la creatie.
 
Sfintenia poate fi dobandita inca din aceasta viata. O putem dobandi si cultiva. De aceea la Sfanta Liturghie cand preotul zice: `Sa luam aminte: Sfintele Sfintilor!` -care inseamna ca `Sfintele Daruri se dau numai celor sfinti, adica celor ce s-au pregatit in chip deosebit si sunt vrednici sa le primeasca` (preot prof. dr. Ene Braniste, Liturgica speciala, p. 364, Bucuresti, 1985) -, poporul raspunde cu smerenie ` Unul [e] Sfant, unul e Domn: lisus Hristos`, ceea ce inseamna ca credinciosii nu se simt vrednici sa se numeasca sau sa se socoteasca sfinti in adevaratul inteles al cuvantului, ci recunosc ca unul singur este cu adevarat si cu totul sfant, intre oameni: Domnul nostru lisus Hristos (cf. Ene Braniste, op. cit.).
 
Constienta de faptul ca doar Dumnezeu este Sfant, dar El transmite si creatiei Sale din sfintenia Sa, prin harul divin, Biserica a fixat rugaciuni de sfintire a obiectelor (crucea de la mormant, cladirea bisericii, obiecte de cult, etc), rugaciuni ce fac distinctie intre o simpla binecuvantare si o sfintire. Prin sfintirea obiectelor si a oamenilor (prin Taine - Botez, Hirotonie, Euharistie), acestia nu sunt doar inchinati, afierositi, pusi de o parte pentru Dumnezeu, ci sunt transformati, li se schimba statutul fiintial, in acestia se gaseste Dumnezeu, harul lui Dumnezeu, desigur, in grade diferite (de exemplu in Vechiul Testament: Sfanta si Sfanta Sfintelor). Afierosirea sau inchinarea obiectelor sau a oamenilor lui Dumnezeu este un efect secundar al prezentei harului, stiut fiind faptul ca starea de sfintenie, de sacralitate implica o ambivalenta -venerare si temere/tabu in acelasi timp.
 
Harul lui Dumnezeu care determina starea de sfintenie este transmisibil prin Sfintele Taine, pe de o parte, iar pe de alta parte, si intr-un cadru mai putin insti-tutionalizat, prin simpla intrare in contact cu cele sfinte: sfintirea anaforei prin atingerea de Sfantul Disc si de Sfantul Potir. (De aceea, nu folosim Sfinte Vase in care il avem in fiecare Liturghie pe Hristos, in servirea la mese si nu aruncam oriunde apa de la Botez sau pasca ce a ramas de la Paste, etc.)
 
Tinand cont de faptul ca noi cei de astazi nu suntem deosebiti cu nimic fata de crestinii primelor veacuri, ne putem numi si noi sfinti.
Problema care se ridica este insa a constientizarii starii noastre, a constientizarii faptului ca suntem rascumparati cu sange si ca prin harul pe care il avem in noi nu mai  putem vietui dupa trup.

preot Stefanita Barbu
Parohia Stefan-Voda, Calarasi

Baraganul Ortodox

.
Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 6626

Voteaza:

Sfintenia in actualitate 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfintenia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact