Spovedania Papei Francisc ataca infailibilitatea papala

Spovedania Papei Francisc ataca infailibilitatea papala

Vineri, Papa Francisc a surprins din nou intreaga lume prin gestul de a se spovedi in Biserica Sf. Petru de la Vatican. Evenimentul insa pune in discutie infailibilitatea papala. Intregul context al gestului Papei este unul de natura sa surprinda. In mod traditional, Papii veneau in dimineata din Vinerea Mare in Biserica Sf. Petru, pentru a asculta spovedania credinciosilor. Insa, Papa Francisc nu a mai asteptat pana atunci, ci a venit in Vinerea trecuta, cu trei saptamani inainte, la celebrarea penitentiala de deschidere a Festivalului iertarii. insasi predica rostita de Papa a fost structurata pe comandamentul crestin al pocaintei, al iertarii si al iubirii: "Cine dintre noi poate sa spuna ca nu este pacatos? Nimeni”. Dar ce a urmat dupa predica a luat pe toti prin surprindere. Probabil, dorind sa exemplifice ca nici Papa nu este lipsit de ispite si greseli, Papa Francisc a mers pe neasteptate si s-a spovedit in fata unui preot, inainte de a merge spre confesionalul pregatit pentru el, unde urma sa asculte marturisirile celorlalti. Sunt convins insa ca gestul nu va ramane fara urmari in cercurile teologice.

Caci, daca un papa merge si se spovedeste, se naste o intrebare: Cum ramane cu infaibilitatea papala? De altfel, pana la Conciliul I Vatican, infailibilitatea papala a fost in Biserica Romano-Catolica un permanent punct de discutie, care a aparut ca un efect al primatului papal. Astfel, dupa Marea Schisma, primatul onorific al Sf. Petru intre ceilalti Apostoli a devenit, in Romano-Catolicism un primat de facto, in care Papa este numit „Vicar al lui Hristos” si detine in Biserica „puterea deplina, suprema si universala, pe care o poate exercita totdeauna in mod liber. Ordinul episcopilor este, de asemenea, impreuna cu capul sau, pontiful roman, si niciodata fara acest cap, subiectul supremei si deplinei puteri asupra intregii Biserici, putere care nu poate fi exercitata decat cu consimtamantul pontifului roman.” (Conciliul Vatican II; „Lumen Gentum” - Constitutia dogmatica despre Biserica, pct 22). Urmarea imediata a acestei decizii a fost ca Papa era vazut ca o persoana infailibila. Conciliul Vatican I va decreta, in 18 iulie 1870, ca deciziile Papei nu pot fi contestate de nimeni, el detinand puterea absoluta, suprema si deplina asupra intregii Biserici. Interesant este ca, desi Papa are prerogative absolute, aceasta decizie a fost votata si de membrii Colegiului Episcopilor.

Este ca si cum Episcopii au decis ca Papa este mai presus de ei. Apoi, Conciliul Vatican II va nuanta decizia, in sensul in care "definitiile pontifului roman sunt ireformabile prin natura lor si nu in virtutea consimtamantului Bisericii, deoarece ele au fost proclamate cu asistenta Duhului Sfant, care i-a fost fagaduita lui in persoana sfantului Petru, si ca, prin urmare, ele nu au nevoie de nicio alta aprobare si nu admit niciun apel la o alta instanta. Intr-adevar, atunci pontiful roman nu se pronunta ca persoana particulara, ci expune si apara invatatura credintei catolice ca invatator suprem al Bisericii universale, invatator in care rezida intr-un mod deosebit carisma infailibilitatii Bisericii insesi” (Conciliul Vatican II; "Lumen Gentum” - Constitutia dogmatica despre Biserica, pct 25).

Asadar, se face o distinctie intre postura Papei, ca persoana particulara si cea de invatator infailibil al Bisericii. Ori gestul Papei Francisc nu face decat sa adanceasca aceasta distinctie, pana intr-acolo incat se poate naste intrebarea: "Poate Papa sa si greseasca, dar sa fie si infailibil in acelasi timp?” Un posibil raspuns am gasit pe Internet, pe un site de apologetica romano-catolica, ce spune asa: "...infailibilitatea se aplica doar la proclamari solemne, oficiale privind probleme de credinta sau morala, si nu la decizii disciplinare sau chiar comentarii neoficiale privind credinta sau morala. Opiniile teologice particulare ale unui Papa nu sunt infailibile, doar ceea ce el defineste solemn se considera invatatura infailibila” (O credinta fara dubii, profamilia.ro). Lucrurile par mai clare, dar se si complica mai mult, pentru ca nu este clar ce delimiteaza opinia particulara a Papei de proclamarile pe probleme de credinta sau morala.

Cine poate spune cat cantareste opinia personala a Papei in decizia lui solemna? Poate Papa sa se "autoconcedieze” din postura de papa, pentru a a avea opinii personale? Ce se intampla cand acestea intra in conflict cu postura papala? Dar nici asa lucrurile nu sunt pe deplin lamurite, pentru ca, in fapt, infailibilitatea papala pune sub semnul intrebarii existenta Colegiului Episcopilor. Daca acest Colegiu nu poate decide fara Papa, dar Papa poate decide fara Colegiu, te intrebi ce rost mai are episcopatul? Ca sa nu mai spun de faptul ca, la o eventuala neintelegere intre Conciliu si Papa, este evident ca Papa isi va putea impune punctul de vedere fara drept de apel. Iata cum, un gest public al Papei Francisc va pune jar in discutiile teologice din Biserica Catolica, mai ales in tabara celor ce nu sustin infailibilitatea papala. Dar noi, romanii, cred ca suntem obisnuiti cu aceasta stare de lucruri. La noi, aproape toti sefii se cred infailibili.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

31 Martie 2014

Vizualizari: 2634

Voteaza:

Spovedania Papei Francisc ataca infailibilitatea papala 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact