Spovedeste pacatul mai inainte de a-l savarsi !

Spovedeste pacatul mai inainte de a-l savarsi !

Aparent, nu ai ce spovedi, cat timp nu ai savarsit inca pacatul. Nu trebuie sa uitam, insa, ca cele mai multe pacate se petrec mai inainte in gand, cu mintea, iar abia mai apoi, cu cuvantul si cu fapta. Spre exemplu, la aceasta s-a referit Mantuitorul Iisus Hristos, cand ne-a spus ca "oricine se uita la femeie, poftind-o, a si savarsit adulter cu ea, in inima lui" (Matei 5, 28).

In sine, gandul patimas este un inceput al pacatului, un fel de plan initial de savarsire a pacatului. Descoscoperirea tuturor gandurilor si a pornirilor patimase, in Taina Spovedaniei, este o premisa de baza a vietii duhovnicesti. Este ca si cum am spovedi toate acele pacate care ne asteapta peste zi, inca nesavarsite, dar deja incepute. Astfel, pentru a nu cadea in pacat, momentul cuprins intre "deja inceput" si "inca neimplinit" este momentul ideal pentru a merge la duhovnic, spre Spovedanie.

Un duhovnic, catre Constantin Noica

"A venit la mine un tanar si mi-a cerut sa-i fac iertat un pacat. Atunci, l-am intrebat:
- Ce-ai facut?
- Mi-am dat seama ca voi pacatui. Simt ca, in imprejurarile acestea care ma asteapta astazi, chiar nu pot sa nu pacatuiesc. Am venit s-o spun si sa cer iertare.

- Dar cum sa ti-o dau?
- Daca as veni sa-ti spun: "Sunt slab, am pacatuit!", mi-ai da-o, cu siguranta. De ce nu mi-o dai si cand iti spun: "Sunt slab, nu pot sa nu pacatuiesc"? E mai grava asteptarea decat fapta?

- Poate ca e mai grava, fiindca e urzire a raului.
- Dar toti cei ce urzesc raul si nu au parte de el sunt mai vinovati decat cei care-l savarsesc?

- Sunt, in orice caz, si ei vinovati.
- Exista atunci doua pacate: urzirea raului si savarsirea lui. Vin sa-l spovedesc pe cel dintai.

- Nu, nu sunt doua, e acelasi pacat, dar nu poti sa spovedesti ce e in curs de savarsire.
- Dar e ceva care s-a savarsit, caci am luat decizia pacatului. De ce mi se cere sa ajung si la implinirea lui? ..."

In situatia data, imi pare ca este vorba mai mult de o speculatie rationala asupra pacatului, iar nu despre o neputinta reala, precum nici de o pocainta sincera. Cu toate acestea, merita cugetat asupra intamplarii. Asteptarea nu este mai grava decat fapta, atata timp cat exista dorinta si o oarecare rezistenta interioara de a nu cadea. Mai mult, se poate ca cei care planifica raul si nu il mai pot savarsi sa fie mai vinovati decat cei care il savarsesc, insa fara a-l planifica, ci din ispita sau inselare. In sfarsit, nu se poate spovedi un pacat nesavarsit, ci doar tendinta spre acesta, inclinarea inimii spre o fapta, precum si gandurile patimase ce stau in legatura cu pacatul respectiv.

Spovedeste pacatul mai inainte de a-l savarsi !

Spovedirea pornirilor catre un anumit pacat, inca nesavarsit, este cel putin ciudata, cat timp nu credem in puterea si realitatea gandurilor. Este nevoie de smerenie pentru a putea sa ne asumam si ceea ce inca nu am savarsit, cu fapta, dar suntem in stare sa facem, avand toata dispozitia interioara spre aceasta.

Zilnic, sa-I spunem lui Dumnezeu pacatele spre care inclinam si pe care credem ca le vom savarsi, caci nimic nu se intampla fara voia Sa, nici macar pacatele. Masura pacatelor lumii este ingaduita de Dumnezeu. Nu in sensul ca El si le doreste, ci in sensul ca El le ingaduie, in virtutea libertatii noastre si, adesea, pentru ridicarea noastra ulterioara, prin pocainta.

Cei mai multi oameni, atunci cand pacatuiesc, nu vor sa auda de Dumnezeu, prezenta Acestuia fiind una incomoda si de nedorit intr-un asemenea moment. Pentru crestini, insa, prezenta lui Dumnezeu este o binecuvantare, ea trebuind sa fie constientizata in toata vremea, atat inainte de savarsirea pacatului, cat si dupa aceea. Astfel, putem vorbi de o parere de rau inca dinainte de a savarsi un anumit pacat, parere de rau ce echivaleaza cu un fel de Spovedanie, facuta direct catre Dumnezeu.

Aceasta anuntare a lui Dumnezeu asupra unui pacat iminent, facuta printr-o parere de rau anterioara savarsirii pacatului, poate schimba cursul lucrurilor, caci El are puterea de a randui lucrurile in asa fel incat pacatul sa nu mai poata avea loc. Pentru aceasta, o marturisire smerita, de genul "Doamne, voi pacatui, nu pot rezista, ajuta-ma sa nu cad!", este tot ce asteapta Dumnezeu de la noi, in momentul in care ne cuprinde ispita.

Dumnezeu este aproape de noi tot timpul, pentru a ne oferi ajutorul Sau. Pentru aceasta, mai ales inainte de ispitele puternice, nu trebuie sa uitam ca "cele ce sunt cu neputinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu" (Luca 18, 27). De multe ori, solutiile alese de El sunt care mai de care mai inedite, mai uimitoare si mai minunate.

Ceea ce tine de noi, in pragul savarsirii unui pacat, este sa-L anuntam imediat pe Dumnezeu asupra celor pe care urmeaza sa le facem, cu smerenie, cu parere de rau si cu nadejdea izbavirii de pacat. Daca vom birui ispita, vom avea parte de bucuria de a fi scapat de implinirea gandului patimas, spre slava lui Dumnezeu. Daca nu vom rezista ispitei, aceasta se va datora slabanogirii noastre sufletesti, pentru a ne fi prilej de smerenie si de pocainta.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5381

Voteaza:

Spovedeste pacatul mai inainte de a-l savarsi ! 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-10-10 14:35

    Multumesc din suflet pentru articolul acesta frumos si plin de invatatura.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact