Strainul de acasa

Strainul de acasa

Deoarece barbatul este "cap al femeii" (Efeseni 5, 23), tatal trebuie sa fie un fel de temelie a familiei, un izvor de autoritate si siguranta, un model de statornicie in dreapta credinta si de jertfelnicie. Cu toate acestea, uneori, barbatul ajunge precum un strain care, in loc sa-si odihneasca familia, mai mult o intristeaza.

Femeile sunt mai legate de familie decat barbatii, atat prin anumite treburi casnice, cat si prin atasarea lor puternica fata de copii. La randul lor, barbatii petrec mult mai mult timp in fata televizorului decat femeile.

Astazi, cand banul a declasat orice valoare morala, televizorul a ajuns sa "propovaduiasca" mai ales mandria si setea de putere, tehnica si confortul, consumul si imbuibarea, sexualitatea si desfranarea, violenta si consumul inconstient. Avand sufletul intoxicat cu acest material video, care naste iluzii bolnavicioase, barbatul ajunge mai usor decat femeia sa se simta strain in propria casa, sa pretinda celor de langa el lucruri anormale, nefiresti sau exagerate, cautand in ei acea perfectiune existenta decat in filme si reclame mincinoasele.

Strainul de acasa

Taina Cununiei este o slujba care-i uneste pe cei doi miri, pe barbat si pe femeie, "intr-un singur trup", precum Dumnezeu a hotarat inca dintru inceput. Cat timp barbatul si femeia formeaza un singur trup, nu se poate vorbi de separarea vietii si s activitatii acestora: nasterea de prunci, precum si cresterea si educatia copiilor, este, in egala masura, lucrarea ambilor parinti; de asemenea, treburile casnice si datoriile sociale sunt o datorie impartita in mod egal intre cei doi. In chip firesc, aceste lucruri incep sa difere in functie de timpul liber al fiecaruia, precum si de darurile individuale, primite de la Dumnezeu.

Mai inainte, barbatul muncea si isi intretinea singur familia, iar femeia se ocupa cu treburile casnice si de cresterea copiilor, insa astazi, cand barbatul nu isi mai poate sustine material familia, iar femeia are un serviciu deopotriva de solicitant cu cel al barbatului, daca nu chiar mai greu, purtarea de grija fata de casa si de copii se afla asezata, in egala masura, pe umerii amandurora.

Spre a avea o familie cat mai sanatoasa, ambii parinti trebuie sa stea cu adevarat in familie. Trebuie luat aminte: a sta acasa nu este totuna cu a sta in familie, deoarece timpul petrecut acasa poate fi canalizat, in intregime sau in mare parte, in activitati straine de familie, precum privitul la televizor, vorbitul la telefon, statul pe internet etc. Ajuns acasa, fiecare mebru al familiei trebuie sa stea in familie, iar nu sa caute sa fuga imediat in afara acesteia.

Precum aminteam la inceput, mai ales barbatul este cel care se uita mai mult la televizor. Pentru aceasta, pentru a evita o marginalizare, tatal trebuie sa fie cat mai prezent in viata sotiei si a copiilor. Tatal trebuie sa fie si el foarte atent la copii, precum sotia lui, pentru ca acestia sa simta ca au langa ei un tata, iar nu un musafir sau un strain. Astfel, tatal trebuie sa se joace mult cu copiii sai, aceasta activitate fiind deosebit de importanta pentru o dezvoltare sanatoasa a acestora, intarindu-le increderea in parinti si dragostea reciproca.

Cand barbatul se sustrage atat cresterii copiilor, cat si treburilor casnice, el incepe sa rupa acel "un trup" tainic, format impreuna cu sotia. De asemenea, facand aceasta, el paseste usor spre un punct, mai apropiat sau mai indepartat, in care va cadea prada plictiselii, depresiei si violentei. Acest lucru se explica atat prin faptul ca el devine un strain pentru familia sa, cat si pentru faptul ca, in afara unei vieti crestine, manifestata si prin grija purtata familiei si munca prestata in folosul celor de aproape, sufletul omului moarte, putin cate putin.

"In momentul in care nu asezi pe cel de langa tine in inima, te plictisesti repede de el si alergi sa ai o viata straina, cu ceva ce nu e al tau. Astfel, mori sufleteste, dar faci si din tine un mormant, iar celalalt nu poate avea viata in mormant. Multe familii sunt destramate, chiar si stand impreuna, din cauza nelocuirii unuia in inima celuilalt. Multi suntem doar oaspeti, unul in altul, iar nu locuitori permanenti, de unde ne si vine intristarea, durerea si suferinta." (Oaspetele din casatorie)

In cele din urma, "strainul de acasa" va deveni izvor de neliniste, scotand din sine ceea ce a adunat: tristete, depresie, batjocura, manie, ura, invidie, desfranare etc. In acest stadiu, numai Dumnezeu ii mai poate lumina mintea si incalzi inima, din partea celorlalti fiind nevoie de multa rugaciune, de indelunga-rabdare si chiar de mila.

Doar traind cu credinta, cu nadejde si cu dragoste de Dumnezeu, ne vom raporta corect si la cei de langa noi. De asemenea, este nevoie de multa atentie duhovniceasca (trezvie), rugaciune si intelepciune, pentru ca unele mici obiceiuri, aparent nevinovate, ale noastre sau ale celor de langa noi, sa nu ajunga patimi crancene si caderi greu de remediat, care ne pot instraina si rupe familia.

Fericiti sunt cei care nu au in casa nici un strain !

Ferici sunt si cei care, traind langa un strain, se roaga pentru el, il rabda si-l iubesc !

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

03 Octombrie 2012

Vizualizari: 6665

Voteaza:

Strainul de acasa 5.00 / 5 din 6 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-06-09 17:22

    Super articol... si adevarat din pacate.

  • Marcu AdrianPostat la 2012-09-21 10:30

    Mii de multumiri pt. articol.

  • Stefania Camelia CenacPostat la 2012-09-19 22:03

    Va multumesc ! Credinta si rugaciunea sunt cele care te ridica cand strainul de acasa nu tine cont decat de orgoliul sau...sufletul fiind inexistent pentru el.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact