Taina suferintei

Taina suferintei

Suferinţa este taina lui Dumnezeu. Doar asumând-o în Iisus Hristos putem să o înţelegem ca pedagogie divină, cu sens mântuitor.

Suferința rămâne străină firii omului şi vocaţiei sale de a fi fericit. După cuvântul Sf. Apostol Pavel, durerea este acel „înger al satanei” (II Co. 12, 7) îngăduit de Dumnezeu, care să ne bată peste obraz și să ne aducă mereu aminte că fără Dumnezeu nu putem face nimic.

În același timp, suferinţa este o „rememorare” continuă a identităţii de om, starea ce ne menţine în tensiunea căutării de sine. Ea ne arată ruptura din lăuntrul nostru şi ne aşează pe marginea „abisului” ce ne desparte de Dumnezeu. Câţi dintre noi vom avea curajul să ne aruncăm în brațe Lui, cu credinţă tare?

Atâta timp cât omul n-a coborât în adâncul fiinţei sale pentru a-L întâlni pe Hristos, nu poate trece de la durere la bucurie. Aceasta presupune o „lucrare transfiguratoare”, care înseamnă trecerea prin moarte spre înviere.

Domnul Iisus Hristos, înviat şi înălţat de-a dreapta Tatălui, rămâne Mielul junghiat, într-o stare de jertfă neîncetată. De aceea, suferinţa adevărată este identică cu jertfa de sine. Mântuitorul nostru potenţează şi dă valoare durerii, prin puterea Sfintei Cruci, anulând nonsensul suferinţei şi dăruind omului posibilitatea de a o depăşi prin înviere.

Sfânta Euharistie, ca Jertfă nesângeroasă, este cea care transformă suferinţa în bucurie şi ne dă puterea de a ne jertfi, la rândul nostru, pentru aproapele.

Dar nu oricine suferă se şi jertfeşte. Sacrificiul implică actul kenotic al lepădării de sine şi lăsare în voia lui Dumnezeu. Doar în Hristos, suferinţa şi jertfa se sfinţesc, devenind deopotrivă răstignire de sine şi act de iubire.

Prin Învierea Sa, nu doar suferinţa, dar şi orice rău, a fost învins definitiv: „Cine ne va despărţi pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Precum este scris: Pentru Tine suntem omorâţi toată ziua, socotiţi am fost ca nişte oi de junghiere. Dar în toate acestea suntem biruitori, prin Acela Care ne-a iubit. Căci sunt încredinţat că nici moartea, nici viaţa, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici puterile, nici înălţimile, nici adâncul şi nici o altă faptă nu va putea să ne despartă pe noi de dragostea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru” (Rm. 8, 35-39).

Numai asumând suferinţa, în mod conştient, ne împărtăşim de Hristos, care se află, în chip tainic, ascuns în ea. În acest fel, împărtăşindu-ne de patimile Sale, prin cele ale noastre, putem face experienţa supremei cunoaşteri, ca bucurie mai presus de orice, chiar în mijlocul condiţiei noastre tragice (Alphonse Goettmann, „Bucuria-Faţa lui Dumnezeu în om”, Edit. Herald, Bucureşti, 2010, p. 36). Datorită Domnului Iisus, nu există ispită care să nu fie îndreptată spre bine, pentru că în „inima suferinţei” ne întâlnim cu Mântuitorul nostru.

Suferinţa este îndemnul lui Dumnezeu de a ne sfinţi viaţa, cea care ne deschide calea spre bucuria veşnică. Modelul sfinţeniei absolute este şi rămâne Hristos, iar cei care L-au primit în sufletele lor ca Împărat biruitor, au simţit cu adevărat că iubirea e mai tare decât suferinţa şi moartea.

Astfel, nu mai este nici un obstacol în calea fericirii, care devine posibilă în orice timp şi în orice loc, după cuvântul Sf. Apostol Pavel: „Mulţumind totdeauna pentru toate întru numele Domnului nostru Iisus Hristos, lui Dumnezeu Tatăl” (Efes. 5, 20).

Mântuitorul vrea să ne conducă până în acel punct unde verticala crucii se întâlneşte cu orizontala existenţei noastre, acolo unde, fără a putea exprima în cuvinte, durerea şi bucuria se unesc prin tainică „nuntire” în Hristos.

Atunci, prin puterea iubirii, are loc „contopirea contrariilor”, orice suferință devenind, prin „transfigurare duhovnicească”, prilej de neînțeleasă bucurie.

Doar iubirea hristică învinge tot, întrucât Iisus asumă deopotrivă, până la capăt, atât suferinţa cât şi moartea, prin iubire. Aceasta este de fapt experienţa înnoitoare la care Mântuitorul ne cheamă pe fiecare dintre noi: „Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie” (Mt. 16, 24).

Creştinul nu poate scăpa de condiţia sa umană, marcată de păcat şi de moarte, dar întruparea izbăvitoare a lui Iisus în istoria umanităţii i-a smuls răului puterea de destin implacabil.

De aceea, bucuria pe care ne-o vesteşte Evanghelia lui Hristos nu mai depinde de nimeni şi de nimic. Ea este semnul omului înnoit în duh care înaintează cu credință și nădejde tare, chiar şi aflându-se în mijlocul suferinţei, suferință care nu îndepărtează bucuria, ci o întărește.

Mântuitorul ni se oferă întreg și total în comuniunea crucii Sale. Astfel intrând, prin răstignire, în intimitatea Sa înălţătoare, suferinţa ce se rosteşte în tăcere, mărturisește că suntem ai Domnului: „Eu port în trupul meu semnele Domnului Iisus” (Gal. 6, 17).

Cel care urmează lui Hristos, pe calea jertfei de sine, devine o „făptură nouă”, a cărui bucurie izvorăşte din credinţa în Învierea Domnului. În acest fel, primind cu iubire tot ceea ce ni se întâmplă în viaţă, asemenea Mântuitorului pe cruce, facem să coboare bucuria în mijlocul suferinţei.

Această bucurie nu este o încercare de a evada din tragicul existenţei noastre, ci asumare totală a durerii întregii lumi.

Bucuria şi suferinţa coexistă în fiecare om, la fel ca lumina şi întunericul. Important este să lăsăm bucuria să triumfe, bucurie pe care Hristos a câştigat-o pentru noi. În acest fel, suferinţa se transformă neîncetat în fericire netrecătoare, iar moartea în viaţă veşnică.

Nimic din durerea omului nu se compară cu „moartea sufletească”, adică de a trăi şi totuşi de a nu fi „viu”. Aceasta este marea dramă a omului, de a se despărți de Dumnezeu prin păcat, alegând astfel suferința și „veșnicia” morții.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Martie 2018

Vizualizari: 1024

Voteaza:

Taina suferintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact