
Traditie si dezvoltare in teologia ortodoxa
Tendinta de adaptare a definitiilor dogmatice, a documentelor teologice si a practicilor cultice si pastorale traditionale la contextul vietii bisericesti actuale se face din ce in ce mai prezenta in toate confesiunile crestine.
Problema dezvoltarii (care implica innoirea si adaptarea) pe plan teologic nu se poate pune decat in raport cu traditia, pentru ca dezvoltarea nu este altceva decat actualizarea sau aducerea in prezent in forme pline de sens, comunicarea si interpretarea adecvata timpului, a ceea ce s-a primit si s-a transmis in Biserica de la inceput. De aceea, rezolvarea acestei probleme depinde de insasi conceptia despre traditie.
Traditia constituie o structura fundamentala si indispensabila Bisericii Ortodoxe, deoarece in ea si prin ea se pastreaza marturia unica, autentica si originara a Revelatiei lui Iisus Hristos. Intemeiata de Iisus Hristos in scopul de a impartasi lumii, acum si aici, harul si adevarul Sau, Biserica Ortodoxa se afla intr-o succesiune cu originea ei apostolica, intr-o legatura necesara cu sursele revelate ale credintei, si astfel ea este legata in mod organic de traditia si istoria ei. Sub raportul continutului ei revelat, Traditia este "credinta data sfintilor, o data pentru totdeauna" (Iuda I, 3) si de aceea ea ramane o norma obligatorie si permanenta pentru marturisirea si viata Bisericii noastre. Ea s-a constituit in forma definitiva in timpul "martorilor" alesi ai lui Iisus Hristos, Sfintii Apostoli (Fapte I, 8 ; III, 15), care au incredintat-o apoi Bisericii spre pastrare si transmitere mai departe. Una din sarcinile principale ale conducatorilor Bisericii crestine a fost aceea de a pastra neschimbat si de a transmite corect "depozitul" apostolic originar (II Tim. I, 13; IV, 1-5). Asadar, Traditia este pentru Biserica Ortodoxa un factor de identitate si unitate si de aceea fidelitatea fata de credinta de la inceput ramane un principiu fundamental in istoria si viata actuala a Bisericii noastre.
Traditia este, pe de alta parte, un factor de continuitate, de innoire si de diversitate in Biserica Ortodoxa. Prin faptul ca aceasta Biserica este "prelungirea lui Hristos" in timp, ea este angajata intr-o traditie continua, deschisa adaptarii si dezvoltarii in cursul istoriei. Traditia este insasi viata Bisericii Ortodoxe, in Duhul Sfant, de aceea aceasta Biserica are in traditie nu numai un punct de referinta cu originea ei, ci si un principiu de actualitate si de inaintare in timp. Revelatia" data "o data pentru totdeauna" ramane mereu actuala. Biserica Ortodoxa este o Biserica a traditiei, fara sa fie invechita, si este o Biserica a prezentului, fara sa fie tributara unui anumit context istoric.
Prin urmare, traditia nu este un criteriu negativ, in virtutea caruia ar trebui respins tot ceea ce apare in viata Bisericii, ca element de dezvoltare si creatie. Fidelitatea fata de trecut nu inseamna ca Biserica traieste din simpla conservare sau repetare a trecutului.
Exista unele tendinte care dau notiunii de traditie sensuri unilaterale, eronate. Una ar fi aceea care transforma traditia in traditionalism, reducand viata crestina la o repetare legalista si exterioara a trecutului. Biserica n-ar avea deci simtul istoriei, al timpului prezent si viitor si de aceea ar tine pe credinciosii sai atasati intr-un mod pasiv de institutiile traditionale.
Alta ar fi aceea care transforma traditia in profetism, sustinand ca traditia n-are nici o valoare pentru prezent, intrucat acesta este cornplet diferit de trecut. E o tendinta care refuza istoria Bisericii, pretinzand eliminarea tuturor institutiilor bisericesti si transformarea Bisericii intr-o comunitate exclusiv eshatologica, harismatica.
Una a favorizat conservatismul social, neincrederea fata de istorie si lume, cealalta a dat nastere spiritului de contestare, de neacomodare cu nici un sistem, de aversiune fata de institutionalism.
Dintre tendintele unilaterale privind raportul dintre traditie si adaptare cele mai conturate sunt fundamentalismul si traditionalismul.
Confesiunile si sectele "fundamentaliste", reluand intr-un mod radical teoria "sola Scriptura", sustin ca Biblia este singura sursa a adevarului crestin, supremul canon al Revelatiei, in asa fel incat ea ar face inutile Traditia si autoritatea Bisericii. Daca Biblia este de origine divina, Traditia este de origine istorica si trebuie considerata ca o anexa secundara a Bibliei. Ceea ce este mai important de subliniat aici este faptul ca aceasta tendinta fundamentalista neaga o evolutie in istoria Bisericii, sau o dezvoltare a credintei, a organizarii si vietii bisericesti. Si fiindca nu admit o dezvoltare in interpretarea Bibliei, miscarile fundamentaliste cer o reintoarcere la perioada apostolica, o revenire la formele initiale ale credintei si organizarii Bisericii. Credinta lor se reduce astfel la o colectie de texte scripturistice, sau la cateva consideratii mai importante asupra Bibliei.
Sfanta Scriptura insa nu da temei pentru o astfel de conceptie ; dimpotriva, ea constituie un argument pentru traditie, ea insasi provenind din Traditia divino-apostolica, pe care o contine si in care exista. Sfanta Scriptura e o marturie inspirata care trimite la traditie si nu este singura forma a cuvantului lui Dumnezeu propovaduit si transmis de Sfintii Apostoli. De altfel, astazi se recunoaste tot mai mult faptul ca Sfanta Scriptura trebuie inteleasa intr-un mediu de interpretare dat de Traditie si ca Biblia nu poate fi separata de Biserica, in mediul careia s-a alcatuit si s-a interpretat.
Traditionalismul cere repetarea credintei de la inceput in litera ei, institutionalizarea formelor anterioare ale vietii bisericesti.
Desigur ca fidelitatea fata de Traditia apostolica, pastrarea integrala in timp a Revelatiei, constituie un factor de dentitate si continuitate pentru Biserica. Insa, in virtutea marturiilor Traditiei, Sfanta Scriptura este recunoscuta drept cuvantul lui Dumnezeu Traditia reprezinta mijloacele si procesul in care Biserica face cunoscut faptul integral al descoperirii lui Dumnezeu in Iisus Hristos. In Traditie, Biserica Ortodoxa pastreaza si transmite integral si intact mesajul Revelatiei propovaduit de Apostoli.
Dar in procesul de transmitere sau de comunicare, constitutiv traditiei, are loc nu numai simpla propovaduire a cuvantului lui Dumnezeu (Fapte III, 18; II, 32; XIII, 32-33), ci si interpretarea acestuia. Interpretarea cuvantului este o necesitate care tine de insusi actul propovaduirii, deoarece credinta se naste si se intretine numai prin asimilarea personala a cuvantului lui Dumnezeu cel viu.
Prin urmare, pentru credinciosul ortodox, a trai in traditie, nu inseamna numai a trai in istoria Bisericii, a transmite integral si intact credinta de la inceput, ci si a fi contemporan cu realitatile credintei, a fi in comuniune vie cu credinta, printr-un proces de identificare. Traditia crestina nu poate dura decat daca Biserica se identifica cu ea, numai daca o intelege ca o forta vie in prezent, nu ca o colectie de texte din trecut.
-
Sfanta Traditie sau Sfanta Predanie
Publicat in : Dogma -
Traditie, Scriptura, Biserica
Publicat in : Revelatia -
Parintele Ioanichie de vorba cu Parintele Cleopa
Publicat in : Interviuri -
Manastirea Toplita
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.