Traditie, Scriptura, Biserica

Traditie, Scriptura, Biserica

 

Traditie, Scriptura, Biserica

 

Adevarurile revelate si predate spre pastrare si marturisire Bisericii, care nu au fost fixate in Sfintele Scripturi, constituie Sfanta Traditie in intelesul cel mai strict al cuvantului. Sfanta Traditie, in intelesul ei mai larg, ca organ al intregii revelatii divine, se extinde si asupra celor con­tinute in Sfanta Scriptura. Pentru ca atat Sfanta Scriptura cat si Sfanta Traditie sunt caile autentice de pastrare si de transmitere a revelatiei supranaturale, amandoua au in Bi­serica Ortodoxa aceeasi autoritate.

 

Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie au aceeasi autoritate dumnezeiasca, insa, Sfanta Scriptura se deosebeste in mod special de toate celelalte insemnari scrise sau nescrise, privitoare la adevarurile revelate de Dumnezeu si transmise de Biserica, deoarece numai ea este scrisa sub inspiratia Du­hului Sfant. "Pentru ca niciodata proorocia nu s-a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant" (II Petru, 1, 21), si : "Cercetand in care si in ce fel de vreme le arata Duhul lui Hristos, Care era intru ei, cand le marturisea de mai inainte despre patimile lui Hristos si despre maririle cele de dupa ele, lor le-a fost descoperit ca nu pentru ei insisi, ci pentru voi, slujeau ei aceste lucruri, care acum vi s-au vestit prin cei ce, intru Duhul Sfant trimis din cer, v-au propovaduit Evanghelia, spre care si in­gerii doresc sa priveasca" (I Petru, 1, 11-12). Iata aci doua lucruri expri­mate : mai intii ca proorocia s-a facut prin Duhul lui Hristos, adica prin Duhul Sfant; si al doilea, ca si cei chemati a predica cuvantul lui Dum­nezeu au puterea Duhului Sfant. Asadar, nu oricine are puterea si inves­tirea, deci autoritatea de a predica cuvantul lui Dumnezeu.

 

"Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu - spune sfantul apos­tol Pavel - si de folos spre invatatura, spre mustrare, spre indreptare, spre inteleptirea cea intru dreptate, astfel ca omul lui Dumnezeu sa fie desavarsit, bine pregatit pentru orice lucru bun" (II Tim., 3, 16 si 17).

 

 Cuprinzand aceeasi Revelatie dumnezeiasca, intre Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie este o legatura foarte stransa. Cele spuse si cuprinse in Sfanta Scriptura sunt confirmate si explicate in Sfanta Traditie, iar cele spuse incomplet, vag, implicit, virtual, sau cele ce se indica de departe si cu putine cuvinte, adeseori se intregesc isi se explica pe larg in Sfanta Traditie. Sfantul apostol Pavel subliniaza tesalonicenilor atat obligativitatea Scripturii cat si a Traditiei : "Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati invatat, fie prin cuvant, fie prin epistola noastra" (II Tes., 2, 15).

 

Fara marturia Sfintei Traditii, Sfanta Scriptura ar ajunge sa fie insuficient sau chiar rau inteleasa, in locurile in care ea se exprima prea scurt sau prea sumar. Sfantul apostol Petru insusi ne atrage atentia ca "in toate epistolele sfantului apostol Pavel sunt unele lucruri cu anevoie de inteles pe care cei nestiutori si neintariti le rastal­macesc, ca si pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare" (II Petru, 3, 16).

 

Traditia nu este ceva static, inchis, ci ceva dinamic, o putere vie, "neintrerupta si inepuizabila", este memoria vie a Bisericii. Tradi­tia este lucrarea Duhului Sfant in Biserica si, prin Biserica, in lume. Aceasta constituie caracterul dinamic al Traditiei, pe langa cel statornic, care consta din credinta apostolica, aceeasi in toate tim­purile si locurile.

 

Totodata nu putem vorbi despre Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie independent de Biserica. Biserica este aceea care ne-a dat Sfanta Scriptura cu ajutorul Sfintei Traditii, fixand deci canonul cartilor Sfintei Scripturi in primele decenii ale secolului al IV-lea. In afara Bise­ricii, Sfanta Scriptura poate fi o simpla colectie de carti, o scriere obisnuita.  

 

Insa, nu trebuie sa uitam ca Biserica sta pe temelia Scripturii, se reinnoieste pe baza Sfintei Scripturi si se articu­leaza in revelatia divina supranaturala prin Scriptura, pe care o intelege si o aplica in contextul cel larg al Sfintei Traditii.

 

In legatura cu Sfanta Traditie, este necesar sa facem cateva precizari: in inteles restrans, Traditia ca forma a Revelatiei dumnezeiesti cu­prinde adevarurile de credinta predate de Mantuitorul, propovaduite de sfintii apostoli, dar nescrise de ei, ci transmise in Biserica pe cale orala. Ca forma de transmitere deci a Revelatiei dumnezeiesti, Sfanta Traditie se numeste Traditia apostolica, fiindca continutul ei il formeaza intreaga invatatura a apostolilor, primita de ei prin viu grai de la Hristos insusi in timpul celor trei ani si jumatate de activitate publica a Lui.

 

Cartile Noului Testament contin si constituie Traditia apostolica, dar nu o epuizeaza, caci multe altele a savarsit Hristos care s-au transmis mai departe numai pe cale orala, in Biserica (Matei, 28, 20 , Ioan, 20, 30 - 31 ; 21, 25). Traditia sfanta (dumnezeiasca, apostolica), are doua aspecte : unul statornic in care Biserica recunoaste fondul Traditiei apostolice, preluate de ea ; altul dinamic in care Biserica a preluat si dezvoltat, dupa nevoile ei launtrice si exterioare, pe cel dintai.

 

Continutul Sfintei Traditii, adica al Traditiei apostolice, a fost fixat de Biserica in opt izvoare si anume :

1)   Simbolurile de credinta ;

3)  Definitiile dogmatice ale celor 7 sinoade ecumenice si ale celor 9 sinoade particulare (aprobate de sinodul VI Trulan) ;

4)  Marturisirile de credinta ale martirilor ;

5)  Definitiile dogmatice impotriva ereziilor ;

6)   Scrierile Sfintilor Parinti;

7)  Cartile de slujba;

8)  Marturiile istorice si arheologice, referitoare la credinta crestina

apostolica.

 

Transmiterea Sfintei Traditii se face prin Biserica, unul dintre mo­durile ei de manifestare si actualizare fiind viata liturgica bisericeasca. Intre trairea liturgica si trairea dogmatica este o unitate organica. Cu­noasterea adevarului dumnezeiesc revelat are loc cu ajutorul harului dumnezeiesc, impartasit credinciosilor, in cadrul lucrarii liturgice a Bi­sericii, prin cuvant si Sfintele Taine. Toate imnele liturgice contin texte din Sfanta Scriptura si toate actele liturgice simbolizeaza momente im­portante din istoria mantuirii.

 

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 8776

Voteaza:

Traditie, Scriptura, Biserica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact