Traditie, Scriptura, Biserica

Traditie, Scriptura, Biserica

 

Traditie, Scriptura, Biserica

 

Adevarurile revelate si predate spre pastrare si marturisire Bisericii, care nu au fost fixate in Sfintele Scripturi, constituie Sfanta Traditie in intelesul cel mai strict al cuvantului. Sfanta Traditie, in intelesul ei mai larg, ca organ al intregii revelatii divine, se extinde si asupra celor con­tinute in Sfanta Scriptura. Pentru ca atat Sfanta Scriptura cat si Sfanta Traditie sunt caile autentice de pastrare si de transmitere a revelatiei supranaturale, amandoua au in Bi­serica Ortodoxa aceeasi autoritate.

 

Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie au aceeasi autoritate dumnezeiasca, insa, Sfanta Scriptura se deosebeste in mod special de toate celelalte insemnari scrise sau nescrise, privitoare la adevarurile revelate de Dumnezeu si transmise de Biserica, deoarece numai ea este scrisa sub inspiratia Du­hului Sfant. "Pentru ca niciodata proorocia nu s-a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant" (II Petru, 1, 21), si : "Cercetand in care si in ce fel de vreme le arata Duhul lui Hristos, Care era intru ei, cand le marturisea de mai inainte despre patimile lui Hristos si despre maririle cele de dupa ele, lor le-a fost descoperit ca nu pentru ei insisi, ci pentru voi, slujeau ei aceste lucruri, care acum vi s-au vestit prin cei ce, intru Duhul Sfant trimis din cer, v-au propovaduit Evanghelia, spre care si in­gerii doresc sa priveasca" (I Petru, 1, 11-12). Iata aci doua lucruri expri­mate : mai intii ca proorocia s-a facut prin Duhul lui Hristos, adica prin Duhul Sfant; si al doilea, ca si cei chemati a predica cuvantul lui Dum­nezeu au puterea Duhului Sfant. Asadar, nu oricine are puterea si inves­tirea, deci autoritatea de a predica cuvantul lui Dumnezeu.

 

"Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu - spune sfantul apos­tol Pavel - si de folos spre invatatura, spre mustrare, spre indreptare, spre inteleptirea cea intru dreptate, astfel ca omul lui Dumnezeu sa fie desavarsit, bine pregatit pentru orice lucru bun" (II Tim., 3, 16 si 17).

 

 Cuprinzand aceeasi Revelatie dumnezeiasca, intre Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie este o legatura foarte stransa. Cele spuse si cuprinse in Sfanta Scriptura sunt confirmate si explicate in Sfanta Traditie, iar cele spuse incomplet, vag, implicit, virtual, sau cele ce se indica de departe si cu putine cuvinte, adeseori se intregesc isi se explica pe larg in Sfanta Traditie. Sfantul apostol Pavel subliniaza tesalonicenilor atat obligativitatea Scripturii cat si a Traditiei : "Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati invatat, fie prin cuvant, fie prin epistola noastra" (II Tes., 2, 15).

 

Fara marturia Sfintei Traditii, Sfanta Scriptura ar ajunge sa fie insuficient sau chiar rau inteleasa, in locurile in care ea se exprima prea scurt sau prea sumar. Sfantul apostol Petru insusi ne atrage atentia ca "in toate epistolele sfantului apostol Pavel sunt unele lucruri cu anevoie de inteles pe care cei nestiutori si neintariti le rastal­macesc, ca si pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare" (II Petru, 3, 16).

 

Traditia nu este ceva static, inchis, ci ceva dinamic, o putere vie, "neintrerupta si inepuizabila", este memoria vie a Bisericii. Tradi­tia este lucrarea Duhului Sfant in Biserica si, prin Biserica, in lume. Aceasta constituie caracterul dinamic al Traditiei, pe langa cel statornic, care consta din credinta apostolica, aceeasi in toate tim­purile si locurile.

 

Totodata nu putem vorbi despre Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie independent de Biserica. Biserica este aceea care ne-a dat Sfanta Scriptura cu ajutorul Sfintei Traditii, fixand deci canonul cartilor Sfintei Scripturi in primele decenii ale secolului al IV-lea. In afara Bise­ricii, Sfanta Scriptura poate fi o simpla colectie de carti, o scriere obisnuita.  

 

Insa, nu trebuie sa uitam ca Biserica sta pe temelia Scripturii, se reinnoieste pe baza Sfintei Scripturi si se articu­leaza in revelatia divina supranaturala prin Scriptura, pe care o intelege si o aplica in contextul cel larg al Sfintei Traditii.

 

In legatura cu Sfanta Traditie, este necesar sa facem cateva precizari: in inteles restrans, Traditia ca forma a Revelatiei dumnezeiesti cu­prinde adevarurile de credinta predate de Mantuitorul, propovaduite de sfintii apostoli, dar nescrise de ei, ci transmise in Biserica pe cale orala. Ca forma de transmitere deci a Revelatiei dumnezeiesti, Sfanta Traditie se numeste Traditia apostolica, fiindca continutul ei il formeaza intreaga invatatura a apostolilor, primita de ei prin viu grai de la Hristos insusi in timpul celor trei ani si jumatate de activitate publica a Lui.

 

Cartile Noului Testament contin si constituie Traditia apostolica, dar nu o epuizeaza, caci multe altele a savarsit Hristos care s-au transmis mai departe numai pe cale orala, in Biserica (Matei, 28, 20 , Ioan, 20, 30 - 31 ; 21, 25). Traditia sfanta (dumnezeiasca, apostolica), are doua aspecte : unul statornic in care Biserica recunoaste fondul Traditiei apostolice, preluate de ea ; altul dinamic in care Biserica a preluat si dezvoltat, dupa nevoile ei launtrice si exterioare, pe cel dintai.

 

Continutul Sfintei Traditii, adica al Traditiei apostolice, a fost fixat de Biserica in opt izvoare si anume :

1)   Simbolurile de credinta ;

3)  Definitiile dogmatice ale celor 7 sinoade ecumenice si ale celor 9 sinoade particulare (aprobate de sinodul VI Trulan) ;

4)  Marturisirile de credinta ale martirilor ;

5)  Definitiile dogmatice impotriva ereziilor ;

6)   Scrierile Sfintilor Parinti;

7)  Cartile de slujba;

8)  Marturiile istorice si arheologice, referitoare la credinta crestina

apostolica.

 

Transmiterea Sfintei Traditii se face prin Biserica, unul dintre mo­durile ei de manifestare si actualizare fiind viata liturgica bisericeasca. Intre trairea liturgica si trairea dogmatica este o unitate organica. Cu­noasterea adevarului dumnezeiesc revelat are loc cu ajutorul harului dumnezeiesc, impartasit credinciosilor, in cadrul lucrarii liturgice a Bi­sericii, prin cuvant si Sfintele Taine. Toate imnele liturgice contin texte din Sfanta Scriptura si toate actele liturgice simbolizeaza momente im­portante din istoria mantuirii.

 

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 8633

Voteaza:

Traditie, Scriptura, Biserica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact