Parintele Savatie Bastovoi - Postmodernism in rasa calugareasca

Parintele Savatie Bastovoi - Postmodernism in rasa calugareasca


Postmodernism in rasa calugareasca

Biografia tanarului ieromonah Savatie, uimeste si in egala masura indica un model. Este modelul renasterii spirituale a unui om. Cum s-a petrecut? Cititorii nostri vor gasi poate un raspuns parcurgand temele interviului de mai jos:

"Poetul Stefan Bastovoi, natiune, stiinta si globalizare ". "Omul vechi ramane in noi pana la ultima suflare" Parinte, nu ati incercat nicio clipa sa va ascundeti trecutul tumultos. Sa se datoreze asta faptului ca nu v-ati desprins total de "omul vechi" care ati fost? Omul care ati fost pana la calugarire a ramas adormit undeva in strafundurile sufletului si ale constiintei Sfintiei Voastre, asteptand prilejul desteptarii, ori, a "murit" odata cu tunderea in monahism?

Ceva a murit, ceva a mai ramas. Altfel nici nu se poate, cititi Patericurile, asa e monahismul. Sigur ca omul vechi ramane in noi pana la ultima suflare asteptand, dupa cum zici, prilej sa se trezeasca. Dar trebuie sa gasim limba comuna si cu el, cu omul acesta vechi din noi, sa-l mai certam, sa-l mai punem la treaba. Prostii a facut destule, ajunge! Acum sa mai faca si ceva bun, macar cat poate in ce priveste trecutul, ce am eu a ascunde? Om ca toti oamenii, trecut ca tot trecutul. Nici nu ma laud, nici nu ma rusinez. Eu traiesc cu convingerea ca trecutul nu exista. Hristos a venit si a pus capat trecutului. Si eu ma rog Lui ca fiecare clipa a vietii mele sa fie un nou inceput, o noua nastere si sa nu mai socoteasca niciodata trecutul meu, pentru ca trecutul intotdeauna e un hau plin de mizerie si de tristete, pentru ca trecutul este moarte. Vesnicia nu are trecut.

Va este dor de poetul rebel Stefan Bastovoi?

Mie nu mi-a placut niciodata sa fiu rebel. Eu pur si simplu nu eram de acord cu lumea in care traiam. In felul in care eram rebel atunci, sunt rebel si acum. Dar daca prin "rebel" se intelege sa bei si sa te bati, iar pe urma sa iei ghitara si sa plangi, nu, de asa ceva nu-mi este dor niciodata.

Cum se impaca un pasionat de Freud, care ati fost, cu necesitatea curatiei trupesti in monahism?

Cine nu-i pasionat de Freud? Toti suntem stapaniti de aceasta patima, aceasta este firea noastra. Dar mai exista si Dumnezeu. Daca vrei, aceasta este o buna dovada ca Dumnezeu exista, faptul ca un pasionat de Freud a devenit calugar.

Ce a declansat convertirea la ortodoxie a unui adept al ateismului stiintific si al unui pasionat de Nietzsche?

Nu pot sa spun.

"Romania si Basarabia nu prea au cultura". Exista vreo tema comuna intelectualilor basarabeni-rusi si romani cu rezonanta in spatiul ortodox, specifica acestuia si care sa nu tina de domeniul creatiei bisericesti?

Exista ceva comun la intelectualii din Romania si cei din Basarabia, fara indoiala. De exemplu, faptul ca basarabenii trag la copiator mintea romanilor, atata doar ca xeroxul este rusesc. Ce sa zic, nu prea avem noi cultura. Si acesta este un alt punct comun pentru Romania si Basarabia. In ce priveste raportul cu ortodoxia, atat pe unii, cat si pe altii ii caracterizeaza indepartarea de aceasta. Eu cunosc multi intelectuali, ii cunosc personal pe mai toti cei care au obiceiul sa apara pe prima pagina in gazete, dar nu cunosc niciunul care sa umble la Biserica. N-o zic ca pe un repros, Doamne fereste! Asa eram si eu.

Afecteaza asta in vreun fel evolutia spirituala a comunitatii nationale?

Vezi, inainte ca evolutia sa poata fi afectata, ea trebuie sa existe. Nu stiu daca exista o evolutie nationala. Ma refer, in primul rand, la evolutia biologica, nu in sensul lui Darwin, desigur, ci mai mult demografic. Ultimele statistici din Republica Moldova ne spun ca se nasc mai multi morti decat vii. Peste 20 din copii sunt nascuti din mame necasatorite. A vorbi de cultura, de poezie in aceasta situatie, mi se pare chiar putin cinic.

Care este calea cea mai scurta de intoarcere a unui intelectual, plin de mandria indoielii -"obligatoriepentru un om cult" - la Biserica?

Daca ar fi existat aceasta cale. Dumnezeu ne-ar fi descoperit-o, ca El vrea ca toti sa se mantuiasca si sa fie vii. Nu cunosc o astfel de cale si nici nu ma gandesc sa o descopar. Cred, si nu ma indoiesc, ca Dumnezeu lucreaza cu fiecare om asa cum stie El. Dumnezeu cunoaste pe fiecare, caci "El ne-a facut pe noi si nu noi pe El", cum zice David, si se descopera fiecaruia potrivit felului sau de intelegere. De exemplu, magilor le-a trimis un inger in chip de stea, pentru ca aceia se pricepeau la stele.

"Stiinta confirma si intareste dogmele ortodoxe". In ce fel este influentata - daca este - viata moral-spirituala a est-europenilor de catre dezvoltarea tehnologica si informationala ametitoare ?

Eu nu prea mai am legatura cu lumea. Am pierdut pulsul timpului meu. Aceasta o descopar din scrisorile pe care le primesc. Pe de alta parte, e un lucru bun. Cineva din poetii rusi, zicea ca o ii contemporan cu timpul tau e semn de stagnare.

Astazi, calugarii au telefoane celulare, manastirile au pagini pe Internet, un monah poate locui in rugaciune si in acelasi timp, explora locuri straine si indepartate prin Internet, fara a se sminti?

Locuri straine din Internet nu are nevoie nimeni sa exploreze; strainatatea, cu sensul de necunoscut, nu e buna in nici un fel. Dar sa-si scrie scrisori poate. Ce rau e in asta? E si aici un folos, daca stii sa-l folosesti. De exemplu, sarmanii oameni, care sunt asaltati de toate ispitele lumii in care traim, pot suna sau scrie oricand duhovnicului, sa ceara un sfat, sa primeasca o mangaiere.

Un parinte batran din Moscova povesteste in una din cartile sale un caz simpatic, potrivit pentru discutia noastra. S-a intamplat sa fie luat peste picior in troleu de un tanar ateu: "Ce, popa, cum e sa mergi pe dracu, e bine?"

 Nu-i nimic rau in a merge pe dracul - raspunse parintele cu blandete -mai rau e cand dracul merge pe tine ".

Mai multi preoti ortodocsi din Europa rasariteana si de peste Ocean au infierat minunile tehnologiei, considerate drept unelte ale vrajmasului. Astfel, continua o apriga dezbatere despre semnificatia cifrei 666, care ar fi inscrisa pe cartile de identitate; au fost publicate brosuri despre nocivitatea spirituala a televizorului s.a.m.d. Ortodoxia intra in contradictie cu dezvoltarea tehnica si informationala?

Nu exista nicio contradictie intre Ortodoxie si dezvoltarea tehnica. Si aici e musai sa folosim cuvantul Ortodoxie si nu crestinism, deoarece lupta cu stiinta este treaba romano-catolicilor si a protestantilor, care si ei se numesc crestini. Ortodocsii n-au ars pe nimeni pe rug pentru faptul ca ar crede ca pamantul se roteste. Dogmatica romano-catolicilor si a protestantilor i-a pus in situatia sa nege stiinta, deoarece descoperirile stiintifice contraziceau inchipuirile lor despre lume si om. In ce ne priveste pe noi, stiinta nu face decat sa confirme si sa intareasca dogmele ortodoxe.

Altceva este pseudo-stiinta, cand speculatii de tipul lui Darwin sunt identificate cu stiinta. Noi nu trebuie sa stigmatizam stiinta numai pentru faptul ca unii reprezentanti ai ei au dat gres sau au urmarit scopuri diabolice. Acelasi lucru se poate spune si despre multi reprezentanti ai Bisericii, dar asta nu inseamna ca Biserica nu este buna. Nu trebuie sa separam stiinta, cultura in general, de viata religioasa, in modul acesta brutal. Viata bisericeasca nu este ceva paralel cu realitatea, viata bisericeasca este adevarata noastra viata. Noi avem o multime de sfinti care au fost imparati, demnitari de stat, soldati etc.

Aceasta este viziunea ortodoxa, autentic crestina, asupra lumii si a stiintei. Cititi tratatele Sfantului Grigore de Nyssa, episcop din veacul al V-lea, in special cele despre Facerea omului, talcuirea la Hexameron (cele 6 zile ale Facerii) si talcuirea la titlurile Psalmilor, unde sfantul vorbeste despre atmosfera si circuitul elementelor in natura, despre mersul stelelor si celelalte care au tulburat atat de mult pe inchizitorii romano-catolici. Aceasta ar fi atitudinea dogmatica, teoretica a Ortodoxiei fata de stiinta.

In ce ma priveste, nu recomand nimanui sa priveasca televizorul, nici eu nu-l privesc si nici muzica nu ascult. Dar motivele pentru care o zic sunt altele decat cele invocate de curentul pe care l-ai pomenit. Cred ca daca s-ar face un experiment, sa se arate la televizor vreme de o saptamana numai lucruri bune, sa se schimbe afisele mizerabile de pe strada, sa inceteze muzica vulgara si idioata care rasuna de peste tot si in locul lor sa se cante psalmi, cred ca ne-am schimba mult parerea despre lume si performantele stiintei. Am intelege ca harburile acestea, pline de sarmulite si surubase nu fac nimic, daca nu este omul in spatele lor sa le porneasca cu rautatea sau cu bunatatea sa.

"Ortodoxia nu raspunde nici unei provocari". Asistam la un fenomen care pare de neoprit: globalizarea. Unul dintre efectele sale este nivelarea identitatilor, constiintelor, mentalitatilor etc. Diversitatea tinde sa se topeasca in uniformitate. Va raspunde Ortodoxia acestei provocari?

Ortodoxia nu trebuie sa raspunda nici unei provocari. Ea a raspuns o data si pentru totdeauna prin moartea lui Hristos. Dumnezeu pe Cruce este raspunsul nostru lumii acesteia. Celelalte nu sunt ale noastre.

Limba principalului promotor al globalizarii - engleza -, castiga tot mai mult teren. In Romania se inregistreaza un fenomen de americanizare a limbii. Credeti ca este doar o moda sau un semn al slabiciunii unei limbi care lasa locul alteia mai puternice?

Nu stiu ce inseamna o limba slaba sau puternica, dar stiu ce inseamna un popor slab si fara personalitate. Romanii, intotdeauna au fost impresionati de ceea ce vine de la straini. In veacul al XIX-lea, vorbeau frantuzeste, ceva mai inainte greceste, acum americaneste. Acelasi popor, acelasi fenomen, limba n-are nicio vina. Nu schimbarea limbii ma sperie pe mine, ca limba spune ce-i zice mintea, ci schimbarea mintii. Nu ca romanii ar avea cine stie ce minte buna, dar asa cum e ea, totusi e minte, pe cand ceea ce ne aduce americanizarea este renuntarea totala la minte.

Cine ne asigura ca asa cum ne este inlocuita limba, nu ne va fi schimbata si credinta printr-o campanie asidua si persuasiva? Vedem doar ca se incearca acreditarea ideii ca principala piedica a progresului Romaniei este Biserica Ortodoxa, care, uzand de influenta sa, se opune unor masuri care "sa ne aduca in randul lumii", cum este, bunaoara, legalizarea homosexualitatii.

Au dreptate. Biserica Ortodoxa este principala piedica in calea progresului oamenilor spre pierderea totala a mintii. Dar, eu cred Celui care a zis, ca ea va ramane pana la sfarsitul veacurilor. Intotdeauna se va gasi un om doi care sa gandeasca, iar ei vor putea vorbi si altora, oricati ar fi, oricine ar fi. Asta ma face sa fiu linistit.

Interviu realizat de Claudiu Tarziu. Revista " Rost"

Pe aceeaşi temă

25 Iulie 2012

Vizualizari: 14157

Voteaza:

Parintele Savatie Bastovoi - Postmodernism in rasa calugareasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact