Ereziile iudaizante

Ereziile iudaizante

 

Ereziile iudaizante

Cuvantul erezie, insemneaza alegere, parere se­parata, eroare, secta. El se intrebuinteaza pentru a arata erorile de doctrina ale celor care n-au primit sau n-au pastrat doctrina crestina asa cum s-a predicat de Sfintii Apostoli si cum s-a inteles si pastrat de Biserica.

Primele erezii sunt cele iudaizante, numite asa pentru ca au in­cercat sa iudaizeze crestinismul. Aceste erezii atribuiau Vechiului Testa­ment valoare permanenta si cereau aplicarea lui integrala, in cresti­nism, desi Sinodul Apostolilor de la Ierusalim, din primavara anului 50, a hotarat ca Legea Mozaica nu este obligatorie pentru crestinii dintre neamuri (Fapte XV, 19 si 28).

Ereticii   iudaizanti  erau de mai multe nuante, cunoscute sunt  doua. 

a)  Nazareii erau iudaizanti moderati, ramasi izolati in retragerea lor peste Iordan. Nazareii recunosteau nasterea supranaturala a Mantuitorului, moartea si invierea Lui.

b)  Ebionitii  erau iudaizanti rigoristi. Numele lor vine, dupa Sfintul Irineu, de la un oarecare Ebion, sau de la un rabin Iaba sau Abun,- dupa altii de la aba, un vesmant de cersetor; dupa altii era numele comun de saraci (ebionim), saraci piosi. Dupa Origen si Teodoret erau doua feluri  de  ebioniti.  Unii recunosteau nasterea  supranaturala a lui Iisus Hristos, altii il socoteau fiul lui Iosif si al Mariei: si unii si altii negau divinitatea Lui. Ambele categorii respectau legea mo­zaica dupa Matei in limba aramaica, refuzand scrierile Sfantului Pavel, considerat ca apostat.

c)  In unele scrieri ale Noului Testament putem vorbi de eretici deosebiti de iudaizantii propriu-zisi. Ei aveau si alte idei decat cele iudaice. Iudaizantii combatuti de Sfantul Apostol Pavel in Epis­tola catre Coloseni propagau nu numai observarea legii mozaice (circumciziunea,   deosebirea   alimentelor,   sarbatiori,   tinerea  sabatului,   a lunii noi), ei cereau si practicarea ascezei, socotind corpul ca o inchi­soare a sufletului.

Iudeo-gnosticii erau eretici care pastrau in parte legea iudaica si imprumutau idei straine, din gnosticismul antic, precum si unele idei crestine, denaturate in sensul si scopul sistemului lor.

a)  Cerint era un iudeu alexandrin, influentat de ideile lui Filon. El era dualist, admitand existenta unui Dum­nezeu  ascuns,  invizibil,  inefabil  si  a  materiei eterne.  Lumea  a  fost creata de un inger, Demiurg. Un alt inger a dat legea mozaica. Iisus a fost un om natural, dar mai bun si mai drept decat ceilalti oameni. Asupra Lui s-a coborat la botez, Hristos, spiritul lui Dumnezeu, care a facut prin El minuni, dar L-a parasit la moarte. Cerint era deci si dochet, neadmitand realitatea intruparii lui Hristos.

b)  Elchesaismul - adeptii sunt cunoscuti din secolul al II-lea. In elehesaism se intalnesc idei religioase diferite: naturalism pagan, astrologie, magie,etc. Elchesaitii socoteau legea mozaica obligatorie (circumciziune, sabat), dar nu tineau sacrificiile. Ei practicau un fel de botez si spalari dese, ca mijloc de curatire si de vindecare. Savarseau un fel de impartasire cu paine si sare.

Despre Hristos, elchesaitii spuneau ca este un eon sau un inger superior. S-a intrupat de mai multe ori in Adam si in altii ca in credintele hinduse.

c) Iudeo-gnosticismul se constata si in ideile scrierilor apocrife cunoscute sub numele de Pseudo-Clementine. Adam, Moise si Hristos sunt profeti, care au descoperit din nou vechea revelatie de la crearea lumii, intunecata de pacatele oamenilor. Scrierile pseudo-clementine contin idei iudaice, eretice si antice, admit pan­teismul stoic, vesnicia materiei, emanatia, dualismul.

Simon Magul este cronologic primul eretic. El este cunoscut din Faptele Apostolilor (VIII, 9-25), unde se vorbeste despre aparenta lui convertire la crestinism, in urma predicii in Samaria a diaconului Filip. Ceea ce impresiona si interesa pe Simon, erau "puterile cele mari si semnele ce facea" misionarul crestin, pe care el il urma­rea de aproape. Venind Apostolii sa puna mainile pe cei botezati, Simon a oferit bani Sfantului Petru, ca sa-i dea si lui puterea lor. Numele lui a ramas pana astazi, in "simonie", care inseamna cum­pararea celor sfinte.

Simon Magul avea ideea ca este o intrupare divina. Pe Iisus il socotea una din formele aparente ale puterii supreme.

Legea mozaica era socotita de Simon opera a spiritelor inferioare si un instrument de sclavie. Invata mantuirea prin credinta in el. 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 7769

Voteaza:

Ereziile iudaizante 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact