Ereziile iudaizante

Ereziile iudaizante

 

Ereziile iudaizante

Cuvantul erezie, insemneaza alegere, parere se­parata, eroare, secta. El se intrebuinteaza pentru a arata erorile de doctrina ale celor care n-au primit sau n-au pastrat doctrina crestina asa cum s-a predicat de Sfintii Apostoli si cum s-a inteles si pastrat de Biserica.

Primele erezii sunt cele iudaizante, numite asa pentru ca au in­cercat sa iudaizeze crestinismul. Aceste erezii atribuiau Vechiului Testa­ment valoare permanenta si cereau aplicarea lui integrala, in cresti­nism, desi Sinodul Apostolilor de la Ierusalim, din primavara anului 50, a hotarat ca Legea Mozaica nu este obligatorie pentru crestinii dintre neamuri (Fapte XV, 19 si 28).

Ereticii   iudaizanti  erau de mai multe nuante, cunoscute sunt  doua. 

a)  Nazareii erau iudaizanti moderati, ramasi izolati in retragerea lor peste Iordan. Nazareii recunosteau nasterea supranaturala a Mantuitorului, moartea si invierea Lui.

b)  Ebionitii  erau iudaizanti rigoristi. Numele lor vine, dupa Sfintul Irineu, de la un oarecare Ebion, sau de la un rabin Iaba sau Abun,- dupa altii de la aba, un vesmant de cersetor; dupa altii era numele comun de saraci (ebionim), saraci piosi. Dupa Origen si Teodoret erau doua feluri  de  ebioniti.  Unii recunosteau nasterea  supranaturala a lui Iisus Hristos, altii il socoteau fiul lui Iosif si al Mariei: si unii si altii negau divinitatea Lui. Ambele categorii respectau legea mo­zaica dupa Matei in limba aramaica, refuzand scrierile Sfantului Pavel, considerat ca apostat.

c)  In unele scrieri ale Noului Testament putem vorbi de eretici deosebiti de iudaizantii propriu-zisi. Ei aveau si alte idei decat cele iudaice. Iudaizantii combatuti de Sfantul Apostol Pavel in Epis­tola catre Coloseni propagau nu numai observarea legii mozaice (circumciziunea,   deosebirea   alimentelor,   sarbatiori,   tinerea  sabatului,   a lunii noi), ei cereau si practicarea ascezei, socotind corpul ca o inchi­soare a sufletului.

Iudeo-gnosticii erau eretici care pastrau in parte legea iudaica si imprumutau idei straine, din gnosticismul antic, precum si unele idei crestine, denaturate in sensul si scopul sistemului lor.

a)  Cerint era un iudeu alexandrin, influentat de ideile lui Filon. El era dualist, admitand existenta unui Dum­nezeu  ascuns,  invizibil,  inefabil  si  a  materiei eterne.  Lumea  a  fost creata de un inger, Demiurg. Un alt inger a dat legea mozaica. Iisus a fost un om natural, dar mai bun si mai drept decat ceilalti oameni. Asupra Lui s-a coborat la botez, Hristos, spiritul lui Dumnezeu, care a facut prin El minuni, dar L-a parasit la moarte. Cerint era deci si dochet, neadmitand realitatea intruparii lui Hristos.

b)  Elchesaismul - adeptii sunt cunoscuti din secolul al II-lea. In elehesaism se intalnesc idei religioase diferite: naturalism pagan, astrologie, magie,etc. Elchesaitii socoteau legea mozaica obligatorie (circumciziune, sabat), dar nu tineau sacrificiile. Ei practicau un fel de botez si spalari dese, ca mijloc de curatire si de vindecare. Savarseau un fel de impartasire cu paine si sare.

Despre Hristos, elchesaitii spuneau ca este un eon sau un inger superior. S-a intrupat de mai multe ori in Adam si in altii ca in credintele hinduse.

c) Iudeo-gnosticismul se constata si in ideile scrierilor apocrife cunoscute sub numele de Pseudo-Clementine. Adam, Moise si Hristos sunt profeti, care au descoperit din nou vechea revelatie de la crearea lumii, intunecata de pacatele oamenilor. Scrierile pseudo-clementine contin idei iudaice, eretice si antice, admit pan­teismul stoic, vesnicia materiei, emanatia, dualismul.

Simon Magul este cronologic primul eretic. El este cunoscut din Faptele Apostolilor (VIII, 9-25), unde se vorbeste despre aparenta lui convertire la crestinism, in urma predicii in Samaria a diaconului Filip. Ceea ce impresiona si interesa pe Simon, erau "puterile cele mari si semnele ce facea" misionarul crestin, pe care el il urma­rea de aproape. Venind Apostolii sa puna mainile pe cei botezati, Simon a oferit bani Sfantului Petru, ca sa-i dea si lui puterea lor. Numele lui a ramas pana astazi, in "simonie", care inseamna cum­pararea celor sfinte.

Simon Magul avea ideea ca este o intrupare divina. Pe Iisus il socotea una din formele aparente ale puterii supreme.

Legea mozaica era socotita de Simon opera a spiritelor inferioare si un instrument de sclavie. Invata mantuirea prin credinta in el. 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 7871

Voteaza:

Ereziile iudaizante 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact