Ereziile iudaizante

Ereziile iudaizante

 

Ereziile iudaizante

Cuvantul erezie, insemneaza alegere, parere se­parata, eroare, secta. El se intrebuinteaza pentru a arata erorile de doctrina ale celor care n-au primit sau n-au pastrat doctrina crestina asa cum s-a predicat de Sfintii Apostoli si cum s-a inteles si pastrat de Biserica.

Primele erezii sunt cele iudaizante, numite asa pentru ca au in­cercat sa iudaizeze crestinismul. Aceste erezii atribuiau Vechiului Testa­ment valoare permanenta si cereau aplicarea lui integrala, in cresti­nism, desi Sinodul Apostolilor de la Ierusalim, din primavara anului 50, a hotarat ca Legea Mozaica nu este obligatorie pentru crestinii dintre neamuri (Fapte XV, 19 si 28).

Ereticii   iudaizanti  erau de mai multe nuante, cunoscute sunt  doua. 

a)  Nazareii erau iudaizanti moderati, ramasi izolati in retragerea lor peste Iordan. Nazareii recunosteau nasterea supranaturala a Mantuitorului, moartea si invierea Lui.

b)  Ebionitii  erau iudaizanti rigoristi. Numele lor vine, dupa Sfintul Irineu, de la un oarecare Ebion, sau de la un rabin Iaba sau Abun,- dupa altii de la aba, un vesmant de cersetor; dupa altii era numele comun de saraci (ebionim), saraci piosi. Dupa Origen si Teodoret erau doua feluri  de  ebioniti.  Unii recunosteau nasterea  supranaturala a lui Iisus Hristos, altii il socoteau fiul lui Iosif si al Mariei: si unii si altii negau divinitatea Lui. Ambele categorii respectau legea mo­zaica dupa Matei in limba aramaica, refuzand scrierile Sfantului Pavel, considerat ca apostat.

c)  In unele scrieri ale Noului Testament putem vorbi de eretici deosebiti de iudaizantii propriu-zisi. Ei aveau si alte idei decat cele iudaice. Iudaizantii combatuti de Sfantul Apostol Pavel in Epis­tola catre Coloseni propagau nu numai observarea legii mozaice (circumciziunea,   deosebirea   alimentelor,   sarbatiori,   tinerea  sabatului,   a lunii noi), ei cereau si practicarea ascezei, socotind corpul ca o inchi­soare a sufletului.

Iudeo-gnosticii erau eretici care pastrau in parte legea iudaica si imprumutau idei straine, din gnosticismul antic, precum si unele idei crestine, denaturate in sensul si scopul sistemului lor.

a)  Cerint era un iudeu alexandrin, influentat de ideile lui Filon. El era dualist, admitand existenta unui Dum­nezeu  ascuns,  invizibil,  inefabil  si  a  materiei eterne.  Lumea  a  fost creata de un inger, Demiurg. Un alt inger a dat legea mozaica. Iisus a fost un om natural, dar mai bun si mai drept decat ceilalti oameni. Asupra Lui s-a coborat la botez, Hristos, spiritul lui Dumnezeu, care a facut prin El minuni, dar L-a parasit la moarte. Cerint era deci si dochet, neadmitand realitatea intruparii lui Hristos.

b)  Elchesaismul - adeptii sunt cunoscuti din secolul al II-lea. In elehesaism se intalnesc idei religioase diferite: naturalism pagan, astrologie, magie,etc. Elchesaitii socoteau legea mozaica obligatorie (circumciziune, sabat), dar nu tineau sacrificiile. Ei practicau un fel de botez si spalari dese, ca mijloc de curatire si de vindecare. Savarseau un fel de impartasire cu paine si sare.

Despre Hristos, elchesaitii spuneau ca este un eon sau un inger superior. S-a intrupat de mai multe ori in Adam si in altii ca in credintele hinduse.

c) Iudeo-gnosticismul se constata si in ideile scrierilor apocrife cunoscute sub numele de Pseudo-Clementine. Adam, Moise si Hristos sunt profeti, care au descoperit din nou vechea revelatie de la crearea lumii, intunecata de pacatele oamenilor. Scrierile pseudo-clementine contin idei iudaice, eretice si antice, admit pan­teismul stoic, vesnicia materiei, emanatia, dualismul.

Simon Magul este cronologic primul eretic. El este cunoscut din Faptele Apostolilor (VIII, 9-25), unde se vorbeste despre aparenta lui convertire la crestinism, in urma predicii in Samaria a diaconului Filip. Ceea ce impresiona si interesa pe Simon, erau "puterile cele mari si semnele ce facea" misionarul crestin, pe care el il urma­rea de aproape. Venind Apostolii sa puna mainile pe cei botezati, Simon a oferit bani Sfantului Petru, ca sa-i dea si lui puterea lor. Numele lui a ramas pana astazi, in "simonie", care inseamna cum­pararea celor sfinte.

Simon Magul avea ideea ca este o intrupare divina. Pe Iisus il socotea una din formele aparente ale puterii supreme.

Legea mozaica era socotita de Simon opera a spiritelor inferioare si un instrument de sclavie. Invata mantuirea prin credinta in el. 

06 Iulie 2012

Vizualizari: 7896

Voteaza:

Ereziile iudaizante 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact