Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

 

Pentru a intelege conditiile in care s-a intemeiat Biserica si s-a raspandit crestinismul, trebuie sa cunoastem starea generala a lumii antice la nasterea lui Iisus Hristos.

 

Palestina, leaganul crestinismului, facea parte din Imperiul roman. Imperiul roman era un stat uni-versal; se intindea pe trei continente, de la Oceanul Atlantic si Marea Nordului pana la granita Armeniei, Arabiei si Marea Rosie, din Bretania, de la Rin si Dunare pana la marginea Saharei si a Etiopiei. In vremea imparatului Traian (98-117), Imperiul roman s-a intins si mai mult, cuprinzand Dacia si ajungand la Marea Caspica si Golful Persic.

 

Imparatul August (31 i.d.Hr. - 14 d.Hr.) a creat sistemul politic numit "Prin-cipatul", deoarece Imparatul, desi impartea cu Senatul roman puterea suprema, se considera Princeps, adica primul dintre senatori. Acest sistem politic a durat pana la Imparatul Diocletian (284-305), care a inaugurat un nou sistem politic numit "dominat".

 

Cifra populatiei Imperiului roman din timpul lui August nu se cu-noaste : istoricii o apreciaza cu probabilitate intre 60-120 milioane. Statul era condus de imparat si de Senat (diarhie) si era impartit in provincii. Ele erau de trei categorii: provincii imperiale, conduse de un legat, care reprezenta pe imparat ; senatoriale, conduse de un proconsul. Acestea erau provinciile mai bine romanizate;  unele provincii,  cu o  situatie speciala, ca Egiptul.

 

Starea religioasa

Cu exceptia iudeilor, popoarele vechi erau politeiste si idolatre. Cultele erau numeroase; fiecare popor avea religia sa. Statul roman le tolera pe toate, afara de unele culte socotite peri-culoase (ca al druzilor din Galia, unele culte siriene si egiptene, apoi crestinismul). Religia romana, religie de stat, era in decadenta. Ea era un cult formalist, fara dogme, fara istorie, constand intr-o multime de rituri. Ca religie de stat, religia poporului dominant, ea era insa legata de toata viata cetateanului si observarea ei interesa mult con-ducerea Imperiului. Primul imparat, August, a luat si titlul de "pontifex maximus", adica sef religios suprem al statului, si a facut o re-forma religioasa, care tindea la intarirea paganismului roman.

 

Religia greaca era de asemenea in decadenta. Mai importante erau misterele. Ele aveau unele idei religioase deosebite ca: ideea de pacat, de renastere, de curatire, de nemurire, aveau unele rituri si ospete sacrale, erau entuziaste si prozelitiste, tindeau spre monoteism si universalism. Datorita cultelor orientale, au patruns in Imperiul roman, misterele, magia, astrologia si unele practici religioase noi. Cel mai insemnat dintre ele era cultul zeului Mithra (mithraismul), zeul soarelui.

 

Religia era in general discreditata; necredinta clasei culte era cunoscuta, superstitia in popor era foarte mare. Prin reorganizarea religiei romane de catre August si prin sprijinul statului, ca si prin atractia cultelor orientale, paganismul avea sa se opuna totusi cresti-nismului cu toata puterea sa.

 

Unitatea religioasa o asigura in Imperiu cultul imparatului. August era socotit un salvator al lumii si a fost divinizat dupa moarte. Alti imparati (Galigula, Domitian, Diocletian) au primit onoruri divine inca in viata.

 

Filozofia timpului era reprezentata de trei sisteme mai insemnate : epicurismul, care avea ca principiu moral placerea, nega Providenta, invata indiferenta religioasa; scepticismul, profesat de noua Academie a lui Carneade, care era totodata si imoral; stoicismul, care invata panteismul, socotea ca lumea este condusa de necesitate (destin), admitea ca chiar raul este necesar, recomanda in morala apatia, justifica viciile si sinuciderile. A fost sistemul cel mai influent in societatea romana si avea unele idei interesante din punct de vedere moral: privea pe oameni ca semeni. Stoicismul era totusi inconsecvent si contradictoriu.

 

Raspandirea crestinismului era favorizata de insuficienta religioasa si morala a politeismului greco-roman, de propaganda cultelor orientale si a filozofilor, de situatia sociala a lumii vechi.  

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 21914

Voteaza:

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact