Manelele crestine

Manelele crestine

Una din caracteristicile confesiunilor crestine neoprotestante este aceea de folosi muzica in scop de propaganda si prozelitism. Asa se face ca, in adunarile lor, adeptii acestor culte il lauda pe Domnul intr-un chip extrem de variat din punct de vedere muzical, pentru a avea posibilitatea de a atrage noi aderenti din zone diverse ale societatii. De aceea, nu putine sunt cazurile in care unii membri ai acestor culte, se gasesc in biserica nu pentru a-L afla pe Hristos, ci pentru ca sunt fani ai muzicii folk, pop, rock etc.

Cand maneaua devine muzica de cult

Cei de etnie roma au, la randul lor, posibilitatea de a se exprima muzical in adunare intr-un mod specific, prin intermediul muzicii lautaresti si, mai nou, al manelelor crestine. "Pentru noi s-a ivit mantuirea”, "Vreau sa spuna cel ce-i slab”, "Doamne am necazuri”si "Da-ti solzii de pe ochi, azi crestine”, sunt numai cateva din manelele cu caracter crestin, ce se gasesc astazi pe internet, la numai un click distanta.

Pentru multi dintre noi, toate aceste manifestari cultice sunt de nagandit sau tin de sfera sacrilegiului, dar trebuie sa constientizam ca s-a putut ajunge aici, pentru ca, in viziunea acestor culte, accentul cade pe mesaj, forma pe care o acesta o imbraca fiind neglijata. Nu trebuie sa ne mire insa, din moment ce toate acestea se intemeieaza pe o invatatura doctrinara ce respinge Sfanta Traditie.

Muzica psaltica in Biserica Ortodoxa

In Biserica Ortodoxa alaturi de mesaj, de textul liturgic, foarte importanta este si forma in care acesta este propagat. Atat textul liturgic, cat si forma au, in Biserica, un caracter revelat, fiind randuite de Sfintii Parinti, sub inspiratia Duhului Sfant.

In privinta formei pe care o imbraca prin Traditie cantul religios in Biserica Ortodoxa, aceasta se regaseste sub chipul muzicii psaltice sau al muzicii bisericesti bizantine. Ca si icoana bizantina, aceasta este o muzica transfigurata ce ne cheama la transfigurare.

Mai intai de toate, muzica bisericeasca este rugaciune si, din acest motiv, nu sunt acceptate in cultul bisericii nici cantarea instrumentala si nici genurile muzicale lumesti, ca unele ce nu ne pot descoperi realitatile ceresti. Toate acestea nasc intru noi sentimente, in timp ce muzica psaltica ne deschide trairii lui Hristos. Aceasta este in asa fel compusa si interpretata incat sa nu starneasca patimile noastre, ci sa le potoleasca, deschizandu-ne, in acelasi timp, rugaciunii si unirii de taina cu Mantuitorul.

Muzica bisericeasca si muzica lumeasca

Primul lucru pe care il invata cel care doreste sa deprinda cantarea psaltica, este acela ca Biserica Ortodoxa distinge doua ramuri ale muzicii: cea bisericeasca (adusa ca o jertfa, transfigurata, lui Dumnezeu si semenilor) si cea lumeasca (cu toate formele si caracteristicile ei). Aceasta granita esentiala se pare ca nu a fost trasata in cadrul bisericilor neoprotestante.

Interesant este insa faptul ca mult mai multe legaturi cu ceea ce este la origine maneaua, are muzica psaltica, decat melodiile cantate astazi sub acest nume, carora li s-ar potrivi mai corect numele "pseudo-manele”.

Nu multi stiu ca atat in Constantinopol, locul lor de origine, cat si in Tarile Romane, unele din manelele de secol XIX (lucrari cu caracter oral), au fost adunate si tiparite in cadrul unor colectii, in notatie muzicala psaltica, de catre psalti de seama ai Bisericii Ortodoxe. Sunt cunoscute in acest sens, lucrarile lui Theodor Papa Paraskos Focaevs, "Euterpe” (1830), "Pandora"(1843) ce prezinta, alaturi de cantari grecesti si turcesti cu caracter profan, cantece europene provenite din arii de opera sau creatii populare.

Corespondentul valah al muzicienilor din Constantinopol ce au "cules" productiile multor generatii de compozitori rasariteni este Anton Pann, cel care a tiparit "Spitalul amorului sau cantatorul dorului”. Daca opera sa psaltica beneficiaza in linii mari de studii destul de consistente, in schimb sub aspectul repertoriului muzical profan, al "cantecelor de lume", este foarte putin cercetat. 

Din "Spitalul amorului"  a fost preluata si aranjata in stil turcesc (anii 1950), piesa  "Pana cand nu te iubeam”, de catre violonistul Victor Predescu,  pentru a fi interpretata de cantareata  Maria Tanase.

De asemenea, piese cuprinse in aceasta colectie de cantece lumesti tiparita de Anton Pann, se regasesc in prezent si in repertoriul unor grupuri vocal-instrumentale precum "Trei parale” si "Anton Pann”, cel din urma avand in componenta si psalti ai bisericilor din Bucuresti.

In incheiere, mentionez faptul ca nu am intentionat demonizarea acestui gen muzical (atat de controversat) si nici demonizarea folosirii lui in cadrul cultului bisericilor neoprotestante. Am dorit sa arat ca - dupa cum am vazut - desi acesta nu este nicidecum strain spatiului ortodox, la nivelul cultului divin al Bisericii Ortodoxe, este pastrata distinctia traditionala, fireasca si necesara, dintre "bisericesc” si "lumesc”.

Acesta este poate unul din motivele pentru care, ascultand muzica practicata in adunarile neoprotestante, nu stim daca ne aflam in biserica sau intr-o sala de concert (sau chiar la o nunta), dar ascultand cu umilinta cantarea psaltica, desi ne aflam pe pamant, "in cer ni se pare a sta".

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 5358

Voteaza:

Manelele crestine 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Xosroviduxt SahakduxtPostat la 2012-01-17 21:07

    Oare nu ar trebui pusa si problema „pricesnelor”? Si ele sunt oarecum, o deviere de la regulile muzicii bizantine si sunt totusi aproape omniprezente in cadrul Sfintei Liturghii in bisericile din intreaga tară.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact