Liturghia in Constitutiile Apostolice

Liturghia in Constitutiile Apostolice

Lucrarea Constitutiile Apostolice este socotita de critica opera unui compilator, de origine -probabil - din Siria. Cuprinsul sau este format din opt carti, dintre care cele dintai sase reproduc, cu oarecare modificari si elemente noi, o scriere mai veche: Didascalia Apostolilor, care exista in limba siriaca si in fragmentele unei versiuni latine.

Cartea VII nu este altceva decat Didahia celor doisprezece Apostoli, cu multe interpolari. Importanta acestei colectii consta in faptul ca ea ne da cea mai completa liturghie din cate am putut cunoaste pana in aceasta vreme, si anume in cartea VIII, in legatura cu hirotonia episcopului.

Material liturgic cuprind, de altfel, si cartea II (cap. 57-59), precum si cartea VII(cap. 33-49). In privinta vechimii acestei scrieri, critica n-a cazut nici pana azi de acord asupra uneia si aceleiasi date. Afara de Funk, care socoteste vechimea acestei scrieri de pe la inceputul veacului V, toti ceilalti insa se opresc asupra veacului IV. Harnack, de pilda, este pentru vremea dintre anii 340-360, iar Dr. Paul Drews se opreste in preajma anului 350 d.Hr..

Parerea generala inclina astazi pentru a doua jumatate a veacului IV, ca data a compunerii acestei scrieri. De obicei, liturghia cuprinsa in cartea VIII, sau liturghia clementina, cum i se mai zice, nu este privita ca o liturghie uzuala, ci ca o culegere a unui autor anonim, care s-a folosit de diverse piese liturgice mai vechi, pe care le-ar fi ordonat dupa planul liturghiei folosite in Antiohia, adica in Biserica Siriei, spre deosebire de liturghia cuprinsa in cartea II si VII, in care ar fi folosit un tip de liturghie egipteana, in intrebuintare poate prin regiunea Feniciei. Aceasta este parerea Dr. Anton Baumstark, care se bazeaza in formularea acestei ipoteze pe felul cum se aleg pericopele din Scriptura pentru a fi citite la liturghia catehumenilor, precum si pe alte mici diferente de amanunt.

Astfel, in liturghia egipteana, prima pericopa de citit se ia din oricare carte istorica, pe cand in cartea VIII din Constitutiile Apostolilor nu se citeste decat din cele dintai cinci carti ale lui Moise.

In tot cazul, trebuie sa retinem ca aceasta scriere reproducea in veacul IV material liturgic mai vechi si nu putem ascunde impresia puternica pe care ne-o produce liturghia desfasurata in cartea VIII a Constitutiilor Apostolice, in care se poate constata aevea ecoul atator mentiuni, aluzii si pasaje liturgice cunoscute din literatura veacurilor precedente, precum si punctul de sprijin larg si bogat al liturghiilor ortodoxe de astazi.

In ea distingem doua parti bine caracterizate: liturghia catehumenilor intai, si apoi cea a credinciosilor, savarsite -precum am spus - cu ocazia unei hirotonii de episcop.

Oficiul trebuie facut Duminica. In timpul liturghiei catehumenilor, se citeste din Lege, din profeti, din Epistolele si Faptele Apostolilor si din Evanghelii.Urmeaza, apoi, cinci serii de ectenii amanuntite, rostite de diacon pentru: catehumeni, energumeni, neofiti, cei supusi la pocainta si pentru credinciosi. Poporul raspunde: "Doamne, miluieste", iar la sfarsitul fiecarui fel de ectenie, episcopul citeste cate o rugaciune pentrufiecare dintre cele cinci categorii, care o ascultau plecati. Dupa aceasta, toti, afara de ceicredinciosi, paraseau biserica la invitatia diaconului: "Iesiti!...".Dupa citirea de catre arhiereu a unei noi rugaciuni pentru credinciosi, se dadea sarutarea sfanta, se luau masuri de ordine prin diaconi in vederea oficierii misterului euharistie, iar liturghisitorii isi spalau mainile (cap. 11). Diaconii aduceau apoi episcopului darurile, careerau pregatite pentru Sfanta Jertfa. Tot ce a urmat pana aici, dupa concedierea diferitelor categorii de catehumeni, era un fel de pregatire introductiva pentru ritul euharistic propriu-zis, care se deschidea cu cuvintele din II Cor. 13,14, zise de arhiereu:- "Darul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti!"- Si cu duhul tau, raspundea poporul. Si dialogul continua:- Sus mintea!- Avem catre Domnul!- Cu vrednicie si cu dreptate!

Episcopul incepea apoi o lunga rugaciune euharistica, in care se multumea lui Dumnezeupentru binefacerile creatiei, pentru actiunea Providentei in epoca Vechiului Testament sipentru binefacerile mantuirii prin Iisus Hristos, facandu-se amintire de patimile, de moartea,de invierea, de inaltarea si de a doua Sa venire.

In cadrul acestei rugaciuni sunt inserate, la momentele indicate de desfasurarea rugaciunii, cantarea serafimica de trei ori sfant, cuvintelede instituire de la Cina, invocarea sfantului Duh (epiclesa) si dipticele sau pomenirea de vii si morti pe categorii sociale. Nu este greu sa recunoastem in Liturghierul ortodox de azi si in moliftele obisnuite la serviciul tainelor, expresii din anafora cartii VIII a Constitutiilor apostolice.

Se pronunta, dupa aceea, o ectenie de catre diacon pentru primirea darurilor "in jertfelnicul cel ceresc intru miros de buna mireasma", dupa care episcopul citea o rugaciune inainte de impartasirea clerului si a poporului. Diaconul zicea apoi:- Sa luam aminte!, iar episcopul completa:- Sfintele, sfintilor; poporul raspundea:- Unul sfant, unul Domn Iisus Hristos, intru slava lui Dumnezeu-Tatal, binecuvantat esti inveci, amin. Urma impartasirea, in timpul careia se citea psalmul 33, in care se afla versetul: "Gustati sivedeti ca bun este Domnul" (v. 8).

Dupa ectenia de incheiere, episcopul rostea o rugaciune demultumire dupa impartasire, cerand daruri spirituale si morale ca efecte ale impartasirii. Se incheia cu un ecfonis, iar diaconul concedia pe credinciosi cu formula: "Iesiti in pace!".

Cartea VIII cuprinde, precum se vede, un adevarat formular al liturghiei. In comparatie cu acesta, datele referitoare la liturghie din cartea II ne pun la indemana in cap. 57 si 58 numai un plan sau instructiuni de tipic ale randuielii serviciului, staruind mai mult asupra liturghiei catehumenilor.

Se citeau, astfel, in aceasta parte din urmatoarele carti ale Sfintei Scripturi: din cartile lui Moise, ale lui Isus Navi, ale Judecatorilor, ale Regilor, I si II Paralipomena si cartile despre intoarcerea din captivitate; deasemenea, din cartile lui Iov, ale lui Solomon si ale celor 16 prooroci, impartindu-se citirile in doua parti, adica alternand intre doi citeti.

Urma apoi cantarea psalmilor de catre o alta persoana - cantaretul -, poporului fiindu-i rezervat numai stihul de la inceput. Se citea, dupa aceea, din scrierile Noului Testament: Faptele si Epistolele Apostolilor, iar laurma Evanghelia, zisa de diacon sau preot. Dupa aceasta, preotii, iar la urma episcopul,predicau. In urma pregatirilor introductive in liturghia credinciosilor (scularea in picioare, aducerea darurilor de catre diaconi, sarutarea pacii si o ectenie mare), trebuia sa se faca Euharistia. Dar despre aceasta parte a serviciului, cartea II nu ne da decat cateva randuri, mentionand numai "sa se savarseasca Sfanta Jertfa..., si cand s-a sfintit, sa se impartaseasca fiecare categorie de credinciosi cu trupul Domnului si cu scumpul sange...".

Am putea spune, deci, ca, in timp ce cartea II ne infatiseaza regula liturghiei catehumenilor, cartea VIII ne-a pastrat serviciul intreg al liturghiei credinciosilor. Cartea VII cuprinde numai elemente inrudite cu rugaciunile liturghiei, precum si reguli in legatura cu randuiala botezului si a mirungerii.

Parintele Petre Vintilescu

13 Iunie 2012

Vizualizari: 5133

Voteaza:

Liturghia in Constitutiile Apostolice 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact