Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

După ce preotul încheie pomenirea numelor, acoperă Sfântul Potir şi Sfântul Disc cu două acoperăminte speciale. Acoperirea aceasta a Cinstitelor Daruri se face, pe de o parte, din motive practice. Adică acoperim darurile noastre, pâinea şi vinul, ca să le păzim de diferite insecte şi musculiţe.

Cu siguranţă, acoperirea Cinstitelor Daruri are însă în acelaşi timp şi o însemnătate simbolică: aşa cum deja am amintit, Sfântul Agneţ, care se află pe Sfântul Disc în vremea Proscomidiei, îl simbolizează pe Hristos Care S-a născut în Betleem şi a fost oferit ca fiu întâi-născut de parte bărbătească lui Simeon, purtătorul de Dumnezeu. In decursul Sfintei Liturghii vom vedea că se derulează în faţa noastră şi celelalte evenimente ale vieţii lui Iisus.

Aşadar, acoperirea Cinstitelor Daruri simbolizează vârsta copilăriei şi tinereţii lui Iisus, adică cei treizeci de ani ai vieţii Lui pe care i-a trăit în tăcere şi anonimat. Este perioada în care Iisus Şi-a ascuns puterea şi firea sa dumnezeiască, şi s-a ferit să-i înveţe pe oameni şi să săvârşească minuni.109 Din motivul acesta, Cinstitele Daruri se păstrează acoperite până în acest moment al Sfintei Liturghii care simbolizează începutul lucrării de propovăduire a lui Iisus (credincioşii văd că preotul ţine Cinstitele Daruri acoperite în timpul Vohodului Mare, imediat după citirea Evangheliei).

In paralel, acoperirea Cinstitelor Daruri ne aminteşte de acoperirea slavei dumnezeirii lui Iisus când S-a pogorât pe pământ. Acoperirea aceasta s-a concretizat prin întruparea Sa, adică prin primirea de către Mântuitorul Hristos a trupului şi firii omeneşti. Inăuntrul acestui trup a fost acoperită dumnezeirea, fiinţa dumnezeiască a lui Iisus şi slava Lui strălucitoare, a cărei vedere nu putea s-o suporte nici omenirea, nici pământul, nici universul întreg.

In ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri, preotul rosteşte anumite versete din sfinţii profeţi, care se referă la dumnezeirea şi atotputernicia lui Iisus, Dumnezeu-Omul.

Scopul preotului este să mărturisească că noi privim în momentul acesta pe Iisus ca om smerit şi neînsemnat, însă recunoaştem că în spatele acestui trup umil, pe care l-a purtat de dragul nostru, se află Creatorul Atotputernic al universului.

De asemenea, preotul tămâiază acoperămintele în ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri. Jertfa de tămâie are în principal două simbolisme. Tămâia simbolizează în special iubirea dumnezeiască şi harul Sfântului Duh, care se răspândesc peste toţi credincioşii.110 Aşa cum tămâia se răspândeşte şi trimite mireasma ei tuturor, întocmai şi Sfântul Duh transmite tuturor credincioşilor harismele şi darurile Sale.111

Conform versetului din Psalmi: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta" (.Psalmul 140, 2), tămâia simbolizează mireasma rugăciunii noastre. Aşa cum tămâia urcă spre ceruri, la fel dorim şi noi rugăciunea noastră să urce la cer, însă ca o jertfă binemirositoare şi nu ca o ofrandă întinată şi respingătoare.

Aceste două simbolisme le sugerează şi preotul când binecuvântează tămâia în vremea Proscomidiei, zicând: „Tămâie îţi aducem Ţie, Hristoase Dumnezeul nostru, întru miros de bună mireasmă duhovnicească, pe care primind-o în Jertfelnicul Tău cel mai presus de ceruri, trimite-ne nouă harul Preasfântului Tău Duh." Preotul mulţumeşte lui Dumnezeu şi îl preaslăveşte, oferindu-i darurile şi rugăciunea lui, o ofrandă şi o slujire duhovnicească binemirositoare, aşa cum este tămâia. Liturghisitorul îl roagă pe Dumnezeu să primească în ceruri tămâia binemirositoare şi câte simbolizează aceasta, şi de acolo să trimită harul şi darurile Sfântului Duh. In acelaşi timp, prin jertfa de tămâie, preotul mărturiseşte că săvârşeşte taina prin împreună-lucrarea Sfântului Duh şi, de asemenea, că prin taina Dumnezeieştii Euharistii se revarsă peste mulţimea credincioşilor harul Sfântului Duh.112

După ce preotul acoperă Sfântul Disc şi Sfântul Potirul, aşază peste ele un veşmânt mai mare cu care acoperă amândouă sfintele vase. Acoperământul acesta se numeşte „Sfântul Aer"113 şi simbolizează consimţământul Părintelui ceresc peste ofranda şi jertfa Fiului Său, care urmează să se săvârşească peste puţină vreme în timpul Dumnezeieştii Liturghii.

In final, preotul spune o rugăciune liturgică prin care-L roagă pe Dumnezeu să primească darurile noastre şi să binecuvânteze Sfintele puse înainte. De asemenea cere lui Dumnezeu să-Şi amintească şi să-i ajute pe cei care au adus darurile, dar şi pe cei pentru care s-au adus.

In continuare, preotul, stând între Uşile împărăteşti, tămâiază Sfântul Altar şi toată biserica, arătând că răspândirea harismelor lui Dumnezeu porneşte de la Sfântul Jertfelnic şi apoi în toată biserica. Stând între Sfintele Uşi preotul tămâiază, de asemenea, icoanele sfinţilor, chemându-i să participe la Cina Euharistică, căci sfinţii, fraţii noştri adormiţi şi noi alcătuim mădularele aceleiaşi Biserici, una, sobornicească şi apostolică.

Toate sunt pregătite ca să înceapă Sfânta Liturghie. Cea mai mare parte din aceasta poate fi văzută de poporul credincios în antiteză cu Sfânta Proscomidie care, în pofida importanţei ei, se desfăşoară într-un spaţiu care nu este accesibil credincioşilor.

Arhimandrit Vasilios Papadaki

Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie"

Note:

109 Sfântul Nicolae Cabasila, op. cit., cap. 11, P.G. 150, 389CD.
110 Sfântul Simeon al Tesalonicului, Tâlcuire despre lăcaşul dumnezeiesc, cap. 25, P.G. 155, 708C.
111 Ibidem, cap. 133, P.G. 155,344D.
112 Idem, Despre Sfânta Liturghie, cap. 95, P.G. 155, 285BC.
113 Sfântul Aer = Este ale treilea acoperământ ce se pune peste Sfintele Vase (Discul şi Potirul), acelaşi nume purtându-l şi o bucată de pânză cu care se învelea Sfânta Evanghelie (sec. X-XIII), când se ieşea la Vohodul de la sfârşitul slujbei din Vinerea Patimilor. Astăzi se foloseşte tot denumirea de Aer pentru a descrie Epitaful, care este o pânză mai mare ce are pictată sau brodată pe el scena punerii în mormânt a Mântuitorului, (n. ed.)

 

Pe aceeaşi temă

02 Februarie 2017

Vizualizari: 8324

Voteaza:

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact