Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

După ce preotul încheie pomenirea numelor, acoperă Sfântul Potir şi Sfântul Disc cu două acoperăminte speciale. Acoperirea aceasta a Cinstitelor Daruri se face, pe de o parte, din motive practice. Adică acoperim darurile noastre, pâinea şi vinul, ca să le păzim de diferite insecte şi musculiţe.

Cu siguranţă, acoperirea Cinstitelor Daruri are însă în acelaşi timp şi o însemnătate simbolică: aşa cum deja am amintit, Sfântul Agneţ, care se află pe Sfântul Disc în vremea Proscomidiei, îl simbolizează pe Hristos Care S-a născut în Betleem şi a fost oferit ca fiu întâi-născut de parte bărbătească lui Simeon, purtătorul de Dumnezeu. In decursul Sfintei Liturghii vom vedea că se derulează în faţa noastră şi celelalte evenimente ale vieţii lui Iisus.

Aşadar, acoperirea Cinstitelor Daruri simbolizează vârsta copilăriei şi tinereţii lui Iisus, adică cei treizeci de ani ai vieţii Lui pe care i-a trăit în tăcere şi anonimat. Este perioada în care Iisus Şi-a ascuns puterea şi firea sa dumnezeiască, şi s-a ferit să-i înveţe pe oameni şi să săvârşească minuni.109 Din motivul acesta, Cinstitele Daruri se păstrează acoperite până în acest moment al Sfintei Liturghii care simbolizează începutul lucrării de propovăduire a lui Iisus (credincioşii văd că preotul ţine Cinstitele Daruri acoperite în timpul Vohodului Mare, imediat după citirea Evangheliei).

In paralel, acoperirea Cinstitelor Daruri ne aminteşte de acoperirea slavei dumnezeirii lui Iisus când S-a pogorât pe pământ. Acoperirea aceasta s-a concretizat prin întruparea Sa, adică prin primirea de către Mântuitorul Hristos a trupului şi firii omeneşti. Inăuntrul acestui trup a fost acoperită dumnezeirea, fiinţa dumnezeiască a lui Iisus şi slava Lui strălucitoare, a cărei vedere nu putea s-o suporte nici omenirea, nici pământul, nici universul întreg.

In ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri, preotul rosteşte anumite versete din sfinţii profeţi, care se referă la dumnezeirea şi atotputernicia lui Iisus, Dumnezeu-Omul.

Scopul preotului este să mărturisească că noi privim în momentul acesta pe Iisus ca om smerit şi neînsemnat, însă recunoaştem că în spatele acestui trup umil, pe care l-a purtat de dragul nostru, se află Creatorul Atotputernic al universului.

De asemenea, preotul tămâiază acoperămintele în ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri. Jertfa de tămâie are în principal două simbolisme. Tămâia simbolizează în special iubirea dumnezeiască şi harul Sfântului Duh, care se răspândesc peste toţi credincioşii.110 Aşa cum tămâia se răspândeşte şi trimite mireasma ei tuturor, întocmai şi Sfântul Duh transmite tuturor credincioşilor harismele şi darurile Sale.111

Conform versetului din Psalmi: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta" (.Psalmul 140, 2), tămâia simbolizează mireasma rugăciunii noastre. Aşa cum tămâia urcă spre ceruri, la fel dorim şi noi rugăciunea noastră să urce la cer, însă ca o jertfă binemirositoare şi nu ca o ofrandă întinată şi respingătoare.

Aceste două simbolisme le sugerează şi preotul când binecuvântează tămâia în vremea Proscomidiei, zicând: „Tămâie îţi aducem Ţie, Hristoase Dumnezeul nostru, întru miros de bună mireasmă duhovnicească, pe care primind-o în Jertfelnicul Tău cel mai presus de ceruri, trimite-ne nouă harul Preasfântului Tău Duh." Preotul mulţumeşte lui Dumnezeu şi îl preaslăveşte, oferindu-i darurile şi rugăciunea lui, o ofrandă şi o slujire duhovnicească binemirositoare, aşa cum este tămâia. Liturghisitorul îl roagă pe Dumnezeu să primească în ceruri tămâia binemirositoare şi câte simbolizează aceasta, şi de acolo să trimită harul şi darurile Sfântului Duh. In acelaşi timp, prin jertfa de tămâie, preotul mărturiseşte că săvârşeşte taina prin împreună-lucrarea Sfântului Duh şi, de asemenea, că prin taina Dumnezeieştii Euharistii se revarsă peste mulţimea credincioşilor harul Sfântului Duh.112

După ce preotul acoperă Sfântul Disc şi Sfântul Potirul, aşază peste ele un veşmânt mai mare cu care acoperă amândouă sfintele vase. Acoperământul acesta se numeşte „Sfântul Aer"113 şi simbolizează consimţământul Părintelui ceresc peste ofranda şi jertfa Fiului Său, care urmează să se săvârşească peste puţină vreme în timpul Dumnezeieştii Liturghii.

In final, preotul spune o rugăciune liturgică prin care-L roagă pe Dumnezeu să primească darurile noastre şi să binecuvânteze Sfintele puse înainte. De asemenea cere lui Dumnezeu să-Şi amintească şi să-i ajute pe cei care au adus darurile, dar şi pe cei pentru care s-au adus.

In continuare, preotul, stând între Uşile împărăteşti, tămâiază Sfântul Altar şi toată biserica, arătând că răspândirea harismelor lui Dumnezeu porneşte de la Sfântul Jertfelnic şi apoi în toată biserica. Stând între Sfintele Uşi preotul tămâiază, de asemenea, icoanele sfinţilor, chemându-i să participe la Cina Euharistică, căci sfinţii, fraţii noştri adormiţi şi noi alcătuim mădularele aceleiaşi Biserici, una, sobornicească şi apostolică.

Toate sunt pregătite ca să înceapă Sfânta Liturghie. Cea mai mare parte din aceasta poate fi văzută de poporul credincios în antiteză cu Sfânta Proscomidie care, în pofida importanţei ei, se desfăşoară într-un spaţiu care nu este accesibil credincioşilor.

Arhimandrit Vasilios Papadaki

Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie"

Note:

109 Sfântul Nicolae Cabasila, op. cit., cap. 11, P.G. 150, 389CD.
110 Sfântul Simeon al Tesalonicului, Tâlcuire despre lăcaşul dumnezeiesc, cap. 25, P.G. 155, 708C.
111 Ibidem, cap. 133, P.G. 155,344D.
112 Idem, Despre Sfânta Liturghie, cap. 95, P.G. 155, 285BC.
113 Sfântul Aer = Este ale treilea acoperământ ce se pune peste Sfintele Vase (Discul şi Potirul), acelaşi nume purtându-l şi o bucată de pânză cu care se învelea Sfânta Evanghelie (sec. X-XIII), când se ieşea la Vohodul de la sfârşitul slujbei din Vinerea Patimilor. Astăzi se foloseşte tot denumirea de Aer pentru a descrie Epitaful, care este o pânză mai mare ce are pictată sau brodată pe el scena punerii în mormânt a Mântuitorului, (n. ed.)

 

Pe aceeaşi temă

02 Februarie 2017

Vizualizari: 8093

Voteaza:

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact