Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri

După ce preotul încheie pomenirea numelor, acoperă Sfântul Potir şi Sfântul Disc cu două acoperăminte speciale. Acoperirea aceasta a Cinstitelor Daruri se face, pe de o parte, din motive practice. Adică acoperim darurile noastre, pâinea şi vinul, ca să le păzim de diferite insecte şi musculiţe.

Cu siguranţă, acoperirea Cinstitelor Daruri are însă în acelaşi timp şi o însemnătate simbolică: aşa cum deja am amintit, Sfântul Agneţ, care se află pe Sfântul Disc în vremea Proscomidiei, îl simbolizează pe Hristos Care S-a născut în Betleem şi a fost oferit ca fiu întâi-născut de parte bărbătească lui Simeon, purtătorul de Dumnezeu. In decursul Sfintei Liturghii vom vedea că se derulează în faţa noastră şi celelalte evenimente ale vieţii lui Iisus.

Aşadar, acoperirea Cinstitelor Daruri simbolizează vârsta copilăriei şi tinereţii lui Iisus, adică cei treizeci de ani ai vieţii Lui pe care i-a trăit în tăcere şi anonimat. Este perioada în care Iisus Şi-a ascuns puterea şi firea sa dumnezeiască, şi s-a ferit să-i înveţe pe oameni şi să săvârşească minuni.109 Din motivul acesta, Cinstitele Daruri se păstrează acoperite până în acest moment al Sfintei Liturghii care simbolizează începutul lucrării de propovăduire a lui Iisus (credincioşii văd că preotul ţine Cinstitele Daruri acoperite în timpul Vohodului Mare, imediat după citirea Evangheliei).

In paralel, acoperirea Cinstitelor Daruri ne aminteşte de acoperirea slavei dumnezeirii lui Iisus când S-a pogorât pe pământ. Acoperirea aceasta s-a concretizat prin întruparea Sa, adică prin primirea de către Mântuitorul Hristos a trupului şi firii omeneşti. Inăuntrul acestui trup a fost acoperită dumnezeirea, fiinţa dumnezeiască a lui Iisus şi slava Lui strălucitoare, a cărei vedere nu putea s-o suporte nici omenirea, nici pământul, nici universul întreg.

In ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri, preotul rosteşte anumite versete din sfinţii profeţi, care se referă la dumnezeirea şi atotputernicia lui Iisus, Dumnezeu-Omul.

Scopul preotului este să mărturisească că noi privim în momentul acesta pe Iisus ca om smerit şi neînsemnat, însă recunoaştem că în spatele acestui trup umil, pe care l-a purtat de dragul nostru, se află Creatorul Atotputernic al universului.

De asemenea, preotul tămâiază acoperămintele în ceasul în care acoperă Cinstitele Daruri. Jertfa de tămâie are în principal două simbolisme. Tămâia simbolizează în special iubirea dumnezeiască şi harul Sfântului Duh, care se răspândesc peste toţi credincioşii.110 Aşa cum tămâia se răspândeşte şi trimite mireasma ei tuturor, întocmai şi Sfântul Duh transmite tuturor credincioşilor harismele şi darurile Sale.111

Conform versetului din Psalmi: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta" (.Psalmul 140, 2), tămâia simbolizează mireasma rugăciunii noastre. Aşa cum tămâia urcă spre ceruri, la fel dorim şi noi rugăciunea noastră să urce la cer, însă ca o jertfă binemirositoare şi nu ca o ofrandă întinată şi respingătoare.

Aceste două simbolisme le sugerează şi preotul când binecuvântează tămâia în vremea Proscomidiei, zicând: „Tămâie îţi aducem Ţie, Hristoase Dumnezeul nostru, întru miros de bună mireasmă duhovnicească, pe care primind-o în Jertfelnicul Tău cel mai presus de ceruri, trimite-ne nouă harul Preasfântului Tău Duh." Preotul mulţumeşte lui Dumnezeu şi îl preaslăveşte, oferindu-i darurile şi rugăciunea lui, o ofrandă şi o slujire duhovnicească binemirositoare, aşa cum este tămâia. Liturghisitorul îl roagă pe Dumnezeu să primească în ceruri tămâia binemirositoare şi câte simbolizează aceasta, şi de acolo să trimită harul şi darurile Sfântului Duh. In acelaşi timp, prin jertfa de tămâie, preotul mărturiseşte că săvârşeşte taina prin împreună-lucrarea Sfântului Duh şi, de asemenea, că prin taina Dumnezeieştii Euharistii se revarsă peste mulţimea credincioşilor harul Sfântului Duh.112

După ce preotul acoperă Sfântul Disc şi Sfântul Potirul, aşază peste ele un veşmânt mai mare cu care acoperă amândouă sfintele vase. Acoperământul acesta se numeşte „Sfântul Aer"113 şi simbolizează consimţământul Părintelui ceresc peste ofranda şi jertfa Fiului Său, care urmează să se săvârşească peste puţină vreme în timpul Dumnezeieştii Liturghii.

In final, preotul spune o rugăciune liturgică prin care-L roagă pe Dumnezeu să primească darurile noastre şi să binecuvânteze Sfintele puse înainte. De asemenea cere lui Dumnezeu să-Şi amintească şi să-i ajute pe cei care au adus darurile, dar şi pe cei pentru care s-au adus.

In continuare, preotul, stând între Uşile împărăteşti, tămâiază Sfântul Altar şi toată biserica, arătând că răspândirea harismelor lui Dumnezeu porneşte de la Sfântul Jertfelnic şi apoi în toată biserica. Stând între Sfintele Uşi preotul tămâiază, de asemenea, icoanele sfinţilor, chemându-i să participe la Cina Euharistică, căci sfinţii, fraţii noştri adormiţi şi noi alcătuim mădularele aceleiaşi Biserici, una, sobornicească şi apostolică.

Toate sunt pregătite ca să înceapă Sfânta Liturghie. Cea mai mare parte din aceasta poate fi văzută de poporul credincios în antiteză cu Sfânta Proscomidie care, în pofida importanţei ei, se desfăşoară într-un spaţiu care nu este accesibil credincioşilor.

Arhimandrit Vasilios Papadaki

Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Talcuire la Dumnezeiasca Liturghie"

Note:

109 Sfântul Nicolae Cabasila, op. cit., cap. 11, P.G. 150, 389CD.
110 Sfântul Simeon al Tesalonicului, Tâlcuire despre lăcaşul dumnezeiesc, cap. 25, P.G. 155, 708C.
111 Ibidem, cap. 133, P.G. 155,344D.
112 Idem, Despre Sfânta Liturghie, cap. 95, P.G. 155, 285BC.
113 Sfântul Aer = Este ale treilea acoperământ ce se pune peste Sfintele Vase (Discul şi Potirul), acelaşi nume purtându-l şi o bucată de pânză cu care se învelea Sfânta Evanghelie (sec. X-XIII), când se ieşea la Vohodul de la sfârşitul slujbei din Vinerea Patimilor. Astăzi se foloseşte tot denumirea de Aer pentru a descrie Epitaful, care este o pânză mai mare ce are pictată sau brodată pe el scena punerii în mormânt a Mântuitorului, (n. ed.)

 

Pe aceeaşi temă

02 Februarie 2017

Vizualizari: 8046

Voteaza:

Acoperirea si tamaierea Cinstitelor Daruri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact