Tipuri regionale de basilici crestine

Tipuri regionale de basilici crestine

 

Tipuri regionale de basilici crestine si monumente reprezentative din diverse regiuni ale crestinatatii

 

Pe caracterele generale ale stilului basilical, comune tuturor basilicilor, se grefeaza elementele particulare ale traditiilor locale, dand nastere la diverse tipuri regionale sau locale de basilici, deosebite intre ele prin variante arhitectonice si decorative de amanunt. Putem dis­tinge mai ales doua tipuri principale de basilici: unul oriental si altul occidental.

 

a. Tipul oriental predomina in Siria, Asia Mica (orasele din interior), Mesopotamia si Armenia si partial in Africa de Nord. Caracterele lui principale sunt :

 

1)  Inlocuirea plafonului drept si a acoperisului in sarpanta prin acoperisul boltit: in Asia Mica, Siria, Armenia, Mesopotamia si Egipt, navele sunt  acoperite  cu bolte  semicilindrice  (elemente  de  provenienta mesopotamiana), iar in unele cazuri nava centrala are o cupola (basilica initiala a Maicii Domnului, din Efes) sau mai multe, dispuse in    cruce (basilica Sf. Ioan din Efes si in general basilicile din Armenia).

 

In general, bisericile orientale manifesta din ce in ce mai puternic tendinta spre formele rotunde si evidentierea partii centrale a edificiu­lui, dand nastere atat tipului de edificiu de constructie centrala, numit martyrion (martyrium), care se va impune in toata crestinatatea, cit si basilicii cu cupola (ca de ex. basilica din Aladja din Taurus, sau biserica Sf. Treime din Efes), care constituie tipul tranzitoriu spre stilul bizan­tin.

 

2)  Intrebuintarea (de preferinta sau exclusiv) pietrei ca material de constructie (chiar pentru acoperis, ca la basilicile din Siria de Sud sau Hauran) ;

 

3) Lipsa totala a atriului (si uneori a nartexului) ;     

   

4)  Preocuparea pentru decorul exterior (al fatadelor), cu ajutorul sculpturii ;

 

5)  Fatada monumentala la intrare, flancata de doua turnuri puter­nice (elemente de origine siriana, trecute mai tarziu si in arhitectura apuseana);

 

6)  Impartirea interiorului in sensul latimii, prin arcuri transversale (nu in toate cazurile) ;

 

7)  Inlocuirea (in unele cazuri) a coloanelor interioare prin pilastri masivi, de piatra sau zid, meniti sa suporte greutatea acoperisului de piatra sau sa sprijine in interior zidurile laterale ;

 

8)  Absida nu e totdeauna libera (semicirculara in afara), ci inscrisa intr-un patrat sau dreptunghi de zid;

 

9)  Prezenta usilor de intrare pe zidurile lungi laterale (mai ales pe cel de sud, in Mesopotamia si in Siria) si a ferestrelor la absida (in unele cazuri).

 

Cele mai multe dintre numeroasele biserici constantiniene si basilici paleocrestine din Orient au disparut, fiind distruse mai ales de arabi  si de turci, iar o parte chiar de cruciati.

Intre basilicile paleocrestine de tip oriental mai importante, amintim :

1)  Basilica zidita de episcopul Paulin la 314, in Tir (azi Sour in Siria), descrisa de Eusebiu;

2)  Basilica Nasterii Domnului din Betleem, zidita de Constantin cel Mare si marita de Justinian;

3)  Basilica Sf. Sofia din Tesalonic, sec. V ;

4)  Basilica Sf. Nicolae din Mira  ;

5)  Complexul basilical Sf. Simion Stilpnicul, de la Kalat-Seman (langa Antiohia), din secolele V-VI, cea mai mare constructie religioasa din Siria si una din cele mai de seama ale antichitatii  crestine;

6)  Basilicile de la Turmanin, Kalb-Luzeh si Ruweha (in jurul  Antiohiei), basilici de tip sirian, cu fatada impunatoare cu cate doua   turnuri (azi in ruine) ;

7)  Basilica lui Iulian din Urum-idj-Djimal, in Siria de Sud   (Hauran), din anul 345, cea mai veche basilica crestina   din   lumea   intreaga pastrata pana azi in forma ei originala, fara refaceri ;

8)  Basilica cruciforma  a Sfantului Ioan din Efes (secolele IV-VI), una din cele mai mari (ruine sapate din 1921 inainte) ;

 

b. Tipul occidental sau elenistic

Basilicile de acest tip sunt in general mai inalte si mai gratioase, au totdeauna galerii deasupra navelor laterale ; cele mai vechi (sec. IV) au fatada spre rasarit si absida spre apus (desi nu in regula generala). Uneori zidul exterior al fatadei e impodobit cu picturi in fresca. E tipul basilical cel mai raspndit in antichitatea crestina ; il gasim in Apus, in peninsula Balcanica, Egipt, Constantinopol si periferiile Asiei Mici.

 

Un element caracteristic arhitecturii basilicilor de tip occidental e transeptul sau chalcidicul, adica nava transversala din fata chorului (sau intre altar si naos), menita sa atenueze disproportia dintre lungimea exagerata si ingustimea (latimea mica) edificiului ; datorita acestui adaos basilica primeste forma de T, iar prin dezvoltarea lui se ajunge la basilica occidentala (elenistica) in forma de cruce latina; deasupra lui, basilicile din Galia adauga arcada, din care se dezvolta turnul, cu ferestre.

 

Absida se mareste considerabil, deoarece sub ea se zidesc (mai ales in Africa) cripte funerare (confessio) pentru inmormantarea credincio­silor alaturi de martiri ; in aceste cazuri, scaunele clericilor din altar au fost mutate in naos (pe solee). Atriumul, caracteristic basilicii de tip elenistic, devenit inutil dupa desfiintarea disciplinei catehumenatului si penitentei publice, se transforma in locuinte pentru clerici (claustrum).

 

Cele mai vechi basilici crestine apusene, care s-au pastrat pana azi, sunt in Italia, la Roma si la Ravena, si anume :

1)  Basilica Sf. Pavel din Roma (zidita in sec. IV de Constantin cel   Mare, arsa   in incendiul din 1823 si refacuta, dupa planul cel vechi) ;                                                             2)  Basilica Sf. Ioan din Laterna (San Giovanni in Laterno), astazi nu mai pastreaza nimic din forma initiala; 

3)  Basilica Sf. Clement (sec. V) ;

4)  Basilica Sf. Sabina din sec. V, care pastreaza cel mai mult  aspec­tul ei initial, ca si basilica Santa Maria-Majore (Maggiore), zidita  de papa Liberius,  renu­mita pentru mozaicurile sale;

5)  Cele doua basilici din Ravena inchinate Sfantului  Apolinarie (San Apolinarie in Classe si S. Apolinarie Nuovo, din secolele V si VI) ;

6)  Se pastreaza de asemeni, in   forma   originala, basilica   episcopu­lui Eufrasius din Parenzo (Istria), din sec. VI («domul din Parenzo»), cu frumoase mozaicuri de stil bizantin ;      

7)  Tipului basilical elenistic ii apartin si vechile basilici din nordul Egiptului (Alexandria), dintre care cele mai vestite   sunt   cele   din   jurul mormantului Sfntului Mina (martir egiptean de la sfarsitul  secolului  III), in desertul Libiei, la vest de Alexandria (azi Karm-Abu-Mina), construite in secolele IV-V si distruse de arabi in sec. VII ; 

8)  Numeroase basilici paleocrestine (secolele IV-VI) au existat si in Africa de Nord, la Cartagina si Damus-El-Karita in Tunisia, apartinand insa ca arhitectura mai mult tipului oriental (sirian) ; au abside inscrise, usi de intrare pe zidurile laterale, despartirea navelor prin balustrade de lemn sau piatra, fixate intre coloane, pentru separarea credinciosilor dupa sex,  varsta, pozitie sociala etc. Se caracterizeaza mai ales prin prezenta mormintelor de martiri sau a criptelor funerare sub absida altarului, cuprinzand mor­mintele slujitorilor  sau  ale unor persoane  de seama. 

9)  Desi situate in Rasarit, tot tipului occidental clasic (elenistic) ii apartin cele mai vechi basilici ridicate de Constantin cel Mare in  Locu­rile Sfinte (ca de ex. Basilica Sfintei Cruci Martyrion de pe Golgota in Ierusalim), precum si cele mai multe basilici din peninsula balcanica, numeroase mai ales in Grecia, unde se pastreaza pina acum   basilica   Sf. Dumitru din Tesalonic si Sf. Paraschiva din Cholcida (secolele V-VI), ambele refacute, dar pastrand inca infatisarea originala (in schimb tipul oriental-sirian e reprezentat de basilica Pariaghia-Acheiropolites din Te­salonic, sec. V). La Constantinopol (vechiul Bizant) au   disparut basilici celebre, ca vechea Sf. Sofia, Sf. Irina si Sfintii Apostoli (basilica cruci­forma), toate  din sec.  IV,  zidite de Constantin  cel Mare.  Se  mai pas­treaza, in stare de ruina, numai basilica Sf. Ioan Botezatorul a manastirii Studion, din sec. V (transformata in geamie din sec. XVI, cu numele de Mirachor-Djami). Dintre basilicile din   Serbia   de azi    (toate distruse), amintim pe cele descoperite prin sapaturi la Salone in Dalmatia, iar din Bulgaria pe cele de la Buchova, Varna si Sofia (vechea Sardica :   basilica   Sf.   Sofia,   care a dat numele   orasului, asemenea cu cele de tip oriental din Capadocia :   cruciforma,    cu cupola la incrucisarea bratelor crucii, absida pentagonala la exterior).

08 August 2006

Vizualizari: 4883

Voteaza:

Tipuri regionale de basilici crestine 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact