Crezul sau Simbolul credintei

Crezul sau Simbolul credintei

Crezul sau Simbolul credintei reprezinta sinteza hotararilor dogmatice de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, tinut in anul 325 si a celui de-al doilea, de la Constantinopol, din 381. Crezul sau Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan, totalizeaza 12 articole. Primele sapte articole au fost elaborate la Niceea, iar la Constantinopol au fost alcatuite urmatoarele cinci.

Crezurile

Printre crezurile care au circulat inca din vechime si s-au pastrat in traditia dogmatica si cultica sunt:

Crezul apostolic (sau Crezul roman vechi) - a aparut la Roma in secolul al III lea si cuprinde invatatura despre coborarea la iad (I Petru 3, 18-19), comuniunea sfintilor si invierea trupului. Incepand cu secolul al IX lea, acest Crez se rosteste la Botez in Bisericile occidentale, in vreme ce la Sfanta Liturghie se rosteste Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan cu adaosul Filioque. In Biserica Ortodoxa se rosteste atat la Botez cat si in cadrul Sfintei Liturghi, Crezul alcatuit la Sinodul I de la Niceea din 325 si la cel de la Constantinopol, din anul 381.

Crezul atanasian - a aparut in secolul al VI lea in limba latina. Era recitat la inceputul secolului al VIII lea, Duminica, la serviciile de dimineata. Catolicii il folosesc destul de rar, in vreme ce anglicanii inlocuiesc Crezul Apostolic cu cel atanasian la marile sarbatori.

Crezul niceo-constantinopolitan sau Simbolul credintei

La originea textului de la Niceea se afla crezurile baptismale folosite in Palestina, Siria si Cezareea.

Se crede ca la Sinodul I ecumenic de la Niceea, Eusebiu de Cezareea ar fi adus Crezul din Cezareea (primele sapte articole din Simbolul credintei) si l-ar fi prezentat participantilor la sinod. Potrivit acestei ipoteze, sinodalii au confirmat ortodoxia Crezului, insa au adaugat termenul „homoousios” – „de o fiinta cu Tatal”. Prin aceasta expresie a fost respinsa invatatura lui Arie, care sustinea ca Fiul nu exista din veci, ca a fost un timp in care El nu exista si ca prin El a fost facuta lumea. Ultimul paragraf adoptat la Sinodul I ecumenic, contine o formula de anatema: „Cat priveste pe cei care spun ca ar fi fost un timp in care El (Fiul) nu era si ca inainte de a fi fost nascut El n-a existat, si ca El a fost adus in existenta din nimic, sau cei care afirma ca Fiul lui Dumnezeu este de o ipostasa (fire) sau substanta diferita, sau ca Fiul este creat sau ca este supus stricaciunii si schimbarii, pe acestia Biserica ii anatematizeaza”.

Impotriva ereziei lui Macedonie, care sustinea ca Sfantul Duh este unul din duhurile sau ingerii slujitori ai lui Dumnezeu, Sindodul Ecumenic de la Constantinopol (381) afirma dumnezeirea Duhului si egalitatea Lui cu Tatal si cu Fiul. Facem mentiunea ca Biserica Romano-Catolica a introdus in Crez, contrar canonului 7 de la Sinodul al III-lea Ecumenic, expresia ca Duhul purcede si de la Fiul (Filioque).

Cand este introdus Crezul in Sfanta Liturghie?

Originea Crezului se afla in contextul botezului, deoarece marturisirea credintei este o conditie pentru botez (Fapte 8, 36-38). El are menirea de a pazi de erezii credinta apostolilor.

In istoria dogmaticii ortodoxe se observa o evolutie a Crezului, atat in continutul sau, cat si in intrebuintarea sa. Sfantul Ignatie aminteste in Ep. Catre Tralieni IX, 1-2, de folosirea unui crez la slujba botezului si a Liturghiei. Insa, se pare ca prima incercare de a formula un crez apartine Sfantului Iustin Martirul (cca 150). Era un crez sub forma de intrebari adresate celui ce se boteza. Acest crez se rezuma la credinta in Sfanta Treime. Deci, aceste Marturisiri baptismale nu erau Crezuri declarative, ci interogative. Episcopul sau preotul, intreba pe cel care urma sa se boteze: "Crezi tu in Dumnezeu Tatal?" Si se raspundea: "Cred in Dumnezeu Tatal care a facut cerul si pamantul". Apoi urmau celelalte intrebari: "Crezi si in Dumnezeu Fiul?", "Crezi tu si in Duhul Sfant?”. Crezul pe care noi il rostim astazi, este unul declarativ, caci el incepe cu forma verbala "pistevo“ - "eu cred“.

Mai tarziu, Crezul a fost asociat nu numai cu Botezul si Euharistia, ci si cu instruirea catehetica a candidatilor la botez. Sa nu uitam ca una din obligatiile catehumenilor era rostirea in public a Simbolului de credinta.

Introducerea Crezului in Sfanta Liturghie s-a facut la sfarsitul secolului al V-lea. Ierom. Petru Pruteanu sustine ca „spre sfarsitul secolului al V-lea, in toiul controverselor hristologice dintre ortodocsi si monofiziti, ambele tabere se declarau fidele Simbolului niceo-constantinopolitan, ceea ce amplifica si mai mult confuziile teologice. In acest context, printr-o adevarata stratagema politico-religioasa, patriarhul monofizit de Antiohia Petru Gnafevs (sau Fulon), in anul 471, introduce Simbolul de Credinta in Sfanta Liturghie. In anul 512 patriarhul monofizit de Constantinopol Timothei generalizeaza Crezul in Liturghie pentru tot Imperiul. Deja in anul 518, cand scaunul de Constantinopol a revenit ortodocsilor, acestia nu mai puteau scoate acest Simbol de Credinta din Liturghie (chiar daca el era destinat doar Botezului), pentru ca in acest fel ar fi fost acuzati de erezie de catre monofiziti”.

Liturghia nu era lipsita de Crez nici pana in secolul al V lea, daca tinem seama de faptul ca anaforaua liturgica si celelalte rugaciuni din Liturghie, pe langa continutul lor liturgic-sacramental, sunt si marturisiri de credinta.

Arhid. Ioan I. ICA jr. sustine ca introducerea recitarii Crezului in cadrul Liturghiei euharistice mai are o explicatie. "Ea este legata de mutatia generalizata in secolul al VI-lea - in ciuda legislatiei contrare a lui Iustinian din 546 si 565 - in modul savarsirii Euharistiei: piesa centrala a Liturghiei, marea rugaciune euharistica sau anaforaua, incepe sa fie citita de protos cu glas scazut (mystikos) intr-un altar izolat de credinciosi prin grilajuri si perdele. In loc de o rugaciune a intregii comunitati, cum arata pluralul ei, ea se metamorfozeaza intr-o rugaciune sacerdotala, rolul ei comunitar fiind luat acum de cantari devenite un comentariu muzical al Liturghiei pentru credinciosi. Pentru a suplini functia marturisitoare si didactica unica a anaforalei - adevarata marturisire de credinta a Bisericii - scufundate in tacere, s-a introdus in Liturghie recitarea rezumatului de origine baptismala al acestei credinte cuprins in Simbolul constantinopolitan. Parintele Ioan I. ICA jr. ne atrage atentia si asupra faptului ca textul original al Simbolului niceo-constantinopolitan este la persoana intai plural, el incepand cu verbul "Credem…“ (Pisteuomen…), ceea ce evidentiaza din capul locului o functionalitate comunitar-liturgica, euharistica.

In incheiere, amintim ca anul 2010 a fost inchinat Crezului niceo-constantinopolitan, de la a carui elaborare crestinatatea a aniversat 1.685 de ani.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

24 Mai 2022

Vizualizari: 38733

Voteaza:

Crezul sau Simbolul credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact