
Ierurgii in legatura cu nasterea copilului
1) Dupa ce a nascut o femeie, in prima zi, preotul rosteste scurta rugaciune de sfintire a apei, in care cere iertarea pacatelor, schimbarea chinurilor, indepartarea tuturor rautatilor si vindecare. Aceasta sfintire se numeste "molitfa". Dupa sfintirea apei se canta Troparul Nasterii Domnului si Condacul, apoi se citesc cele trei rugaciuni, pentru iertarea pacatelor si curatirea femeii lauze de intinaciunea trupeasca, pricinuita de nastere, intrucat suntem "zamisliti in faradelegi si nascuti in pacate" (Ps. 50, 6) ; in a doua rugaciune preotul cere Domnului s-o miluiasca pe mama, pe prunc, trimitandu-le ingeri luminati si stralucitori, ferindu-i de toata fermecatura si de asuprirea duhurilor rele. Se citeste si rugaciunea de curatenie pentru cei care s-au atins de lauza, considerandu-se "necurati", dupa Levitic (12, 1-4).
Daca preotul face aceasta molitfa acasa, stropeste cu apa sfintita pruncul, casa si pe ai casei; iar copilul inseamnat cu semnul sfintei cruci la frunte, la gura si la inima.
2) La opt zile dupa nastere se face apoi rugaciunea de punerea numelui copilului, care se face acasa. Aceasta ierurgie se face in amintirea zilei a opta, cand Pruncul dumnezeiesc, nascut din Sfinta Fecioara Maria, a fost adus la templu si taiat-imprejur, punandu-I-se numele Iisus, potrivit Legii (Lev., 12, 3), nume dat ele inger (Luca, 2, 21).
3) La 40 de zile, lauza luand pruncul vine la biserica, unde i se fac rugaciunile de curatire si de imbisericire a copilului. Acestea amintesc momentul cand Maica Domnului, la implinirea zilelor curateniei, a adus dumnezeiescul Prunc la templu, unde a fost primit in brate de dreptul Simeon, binecuvantand pe Dumnezeu ca a vazut mantuirea asteptata de Israel (Luca, 2, 22-30). Aceasta randuiala e prescrisa de Moise (Lev., 12, 3). Dupa terminarea rugaciunilor - citite in pronaosul bisericii - daca pruncul este deja botezat, preotul luandu-l pe brate il inchina la sfintele icoane, ca Domnul si Maica Domnului sa-l ocroteasca in viata ; iar daca este baiat merge cu el si in altar, inchinandu-l in cele patru parti ale Sfintei Mese si la Proscomidie, apoi in mijlocul bisericii, rostind de fiecare data cuvintele de imbisericire. Si incredintandu-l mamei ii miruieste pe amandoi. In caz ca pruncul e nebotezat, preotul, dupa ce l-a luat in brate, face cu el - din pronaos spre altar - semnul crucii si miruieste numai pe mama, urmand a-l imbiserici, dupa botez.
-
Existenta seculara si viata liturgica
Publicat in : Viata liturgica -
Viata liturgica a Bisericii si talcuirea Scripturii
Publicat in : Viata liturgica -
Viata liturgica si duhovniceasca
Publicat in : Credinta -
Intalnirea dintre istorie si eshaton in teologia si viata Sfintilor Trei Ierarhi
Publicat in : Sfintii Trei Ierarhi -
Transparenta Bisericii in viata sacramentala
Publicat in : Editoriale
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.