Locasurile de cult ale primilor crestini

Locasurile de cult ale primilor crestini

Locasurile de cult ale primilor crestini

 

Sfintii Apostoli, urmand pilda Mantuitorului, mergeau sa se inchine la templu, in care se aflau "pururea, laudand si binecuvantand pe Dumnezeu", dupa inaltarea Mantuitorului (Luca XXIV, 53 ; si Fapte III, 1 ; V, 21 ; XXII, 17 ; XXIV, 11-12) ; iar dupa plecarea lor din Ierusalim si raspandirea in lume pentru predicarea Evangheliei, ei isi indeplineau obligatiile rituale atat in sinagogile iudaice, pe care le cercetau si in scop de prozelitism (Fapte XIII, 14 ; XIV, 1 ; XVII, 1-2 ; XIX, 8 ; XXIV, 12), cat si in casele par­ticulare, (Fapte X, 9; Fapte XX, 7-8).

 

Dintre astfel de case, un rol important a jucat in istoria cultului crestin din Ierusalim, in epoca apostolica, asa numita camera sau foisorul de sus, in care avusese loc Cina cea de taina si in care, dupa aceea, Sfintii Apostoli se gaseau adunati, atat in ziua invierii spre seara, cand Domnul li Se arata pentru prima oara (Ioan XX, 19), cat si la o saptamna dupa aceea, cand Domnul li Se arata pentru a doua oara, fiind de fata si Toma (Ioan XX, 26). Tot aici se adunau, de re­gula, Sfintii Apostoli, dupa inaltarea Domnului, impreuna cu Maica Domnului si cu celelalte sfinte femei (Fapte I, 13-14). Dupa toate pro­babilitatile, tot aceasta a fost casa in care Sfintii Apostoli se aflau adunati in ziua Cincizecimii, cand Sfantul Duh Se pogoara asupra lor (Fapte II, 1-2) si unde, conform traditiei crestine, concretizata in iconografia Pogorarii Sfantului Duh, era prezenta si Maica Domnului. Dupa traditie, aceasta casa apartinea Sfintei Maria, mama Sfantului Evanghelist Ioan-Marcu (Fapte XII, 12). Ea era situata pe co­lina Sion. Aci ar fi avut loc sinodul apostolic din anul 49/50 si aici ar fi locuit si Maica Domnului timp de 11 ani, dupa inaltarea la cer a Dom­nului, pana la adormirea ei. Era compusa din parter si etaj, forma pe care a pastrat-o si dupa transformarea ei in biserica. Dupa Sf. Chirii al Ierusalimului (Cateheza XIV, 4), Sfantul Duh S-a pogorat in incaperea de sus. Istoricii cruciadelor o numesc "Maica tuturor bisericilor" si afirma ca, fiind in afara zidurilor cetatii, ea a ramas nedistrusa atat de Titus (anul 70), cat si de Adrian, care a distrus ce mai ramasese din ora­sul vechi. Dupa informatiile transmise de Sf. Epifanie, ea a fost transformata in biserica. Pe locul ei a fost construita, in epoca lui Constantin, o splendida biserica, numita Cenaclum (biserica Cinei). Constructia constantiniana a fost distrusa la 1099, cand Ierusalimul a fost cucerit tem­porar de catre cruciati, care au reconstruit-o pe temeliile originale, tot cu 2 etaje.

 

Primii crestini, care formau comunitatea din Ierusalim in epoca apostolica, proveniti in marea lor majoritate dintre iudei, mergeau la inceput sa se roage in templu (vezi Fapte II, 46), mai ales in pridvorul sau foisorul numit al lui Solomon, de care ii legau, inca deprinderile si traditiile iudaice de cult ; dar pentru savarsirea Sfintei Euharistii (frangerea piinii) si a agapelor sau meselor comune, de dragoste, care o insoteau, ei foloseau casele particu­lare de tip iudaic (oriental), ale credinciosilor mai instariti, care puteau pune la dispozitia fratilor sali mai spatioase sau incaperi mai mari din casele lor, necesare pentru adunari si pentru agape. Faptele Sfintilor Apos­toli amintesc des despre frangerea painii prin case (vezi de ex. II, 46).

 

Faptele Sfintilor Apostoli si epistolele pauline ne-au transmis numele catorva dintre acesti cres­tini, in casele carora aveau loc adunarile de rugaciune si de cult ale comunitatilor crestine locale si dintre care unii erau colaboratori apropiati ai Sfintilor Apostoli, ca de ex. : casa lui Acvila si Priscila la Corint (Romani XVI, 3, 5) si la Efes (1 Cor. XVI, 19), a lui Stefana, a lui Aristobul si cea a lui Narcis din Corint (1 Cor. XVI, 15 si Rom. XVI, 10, 11), a Lidiei, langa Filipi, in Macedonia (Fapte XVI, 14-15), a lui Iason la Troia (Fapte XX, 7-11), a lui Filimon din Colose in Frigia, a lui Gaius, gazda lui Pavel in Roma si locul de adunare al intregii comunitati de aici (Romani XVI, 23), a lui Nimfan din Laodiceea (Col. IV, 15) etc.

 

Pana spre sfarsitul se­colului II nu avem nici o marturie despre existenta unor constructii pro­prii pentru cultul crestin sau a unor biserici crestine propriu-zise. Dar de la sfarsitul secolului II si primii ani al secolului III, cand numarul crestinilor crescuse foarte mult, a inceput sa se fixeze inlauntrul caselor particulare o incapere deosebita, folosita numai ca loc de cult si ex­clusa de la orice alta folosire, lumeasca sau profana. Un astfel de spa­tiu apartinea fie unui particular, care il punea exclusiv la dispozitia comunitatii, fie comunitatii intregi, care il achizitionase si il amenajase in acest scop. Dupa o scriere pseudoepigrafica, atribuita Sfantului Cle­ment Romanul, un oarecare Teofil, care era cel mai cu vaza intre puter­nicii cetatii (probabil cel amintit de Sf. Pavel in Fapte I, 1) a inchinat casa sa incapatoare ca basilica a Bisericii.

20 Iunie 2012

Vizualizari: 13452

Voteaza:

Locasurile de cult ale primilor crestini 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact