Nadejdea

Nadejdea

 

Nadejdea

 

1. Nadejdea ca virtute teologica

 

Nadejdea in general, ca fenomen sufletesc, este o nazuinta pli­na de incredere spre un bun viitor, posibil de dobandit. Posibilitatea dobandirii bunului respectiv transforma nadejdea din simpla dorinta sau nazuinta in incredere. Ea devine o forta care ne impinge la actiune, la lupta pentru cucerirea acelui bun. Ea indruma toate fortele spre bunul viitor.

 

In viata religios-morala nadejdea are un rol important deoarece bunul suprem spre care se indreapta crestinul este Dumnezeu. El doreste sa ajunga sa vada pe Dumnezeu si in aceasta vedere sa ajunga desavarsirea proprie si sa guste fericirea vesnica. El se marturiseste ca: "avand dorinta de a ma desface de viata aceasta si a fi impreuna cu Hristos" (Filip. I, 23).

 

Dorinta noastra dupa unirea cu Dumnezeu devine nadejde, dorinta plina de incredere, prin faptul ca girantul implinirii ei este Dumnezeu, Cel ce a turnat arvuna fagaduintei Sale in inimile noastre. Prin harul divin, pe de alta parte, nadejdea insasi, ca tendinta inerenta a spiri­tului uman, este innoita si intarita. Aceasta se realizeaza la taina Sfantului Botez.

 

Nadejdea este virtutea teologica prin care, pe baza fagaduintei lui Dumnezeu, avem incredere ca vom ajunge la fericirea vesnica si nu vom fi lipsiti de mijloacele necesare mantuirii.     

 

E nazuinta plina de incredere spre posesiunea lui Dumnezeu, ga­rantata de iubirea si fagaduinta lui Dumnezeu. Sfantul Apostol Pavel o numeste "ancora a sufletului sigura si tare, care intra in cele dinaun­tru ale catapeteasmei, unde a intrat ca inaintemergator pentru noi Iisus" (Evr. VI, 19-20). Ea este o anticipare a vesniciei ce ne sta ina­inte, "caci prin nadejde ne-am mantuit" (Rom. VIII, 14). Prin ea parti­cipam de acum la viata viitoare.

 

2. Necesitatea si insusirile nadejdii

 

Nadejdea este absolut necesara pentru mantuire. De aceea o si primim odata cu harul baptismal. Ea indreapta intreaga fiinta a cres­tinului spre Dumnezeu, ca tinta suprema a vietii lui. Ea sprijina sufletul pe Dumnezeu, intr-o incredere necontenita in ajutorul Lui. Ea da putere de lupta, de infrangere a tuturor greutatilor, pentru dobandirea mantuirii.

 

Nadejdea trebuie cultivata si ferita de toate primejdiile. Mijloacele de cultivare a nadejdii sunt: rugaciunea, lectura, meditatia, cugetarea la binefacerile lui Dumnezeu, la vietile sfintilor, repetarea actului nadejdii etc. Astfel, nadejdea prin exercitarea ei necontenita se intareste si se desavarseste, dobandind toate insusirile ce-i sunt ca­racteristice.

 

Insusirile nadejdii :

a) nadejdea sa fie luminata, adi­ca sa se indrepte, in primul rand, spre bunurile vesnice si spirituale, iar spre bunurile vremelnice numai intrucat acestea slujesc mantuirii;

b) sa fie tare si neclintita pentru ca se sprijina pe Dumnezeu (2 Tim. I, 12; Filip. IV, 13);

c) sa fie vie (1 Petru I, 3), adica insufletita de iubire, caci cum va nazui cu ardoare spre bunurile ceresti, daca nu le va iubi?

 

Cu cat viata cuiva este mai curata, mai conforma cu voia lui Dumnezeu, cu atat nadejdea lui este mai puternica, mai sigura. Totusi nici un muritor nu poate spune ca are certitudinea absoluta a mantuirii, ci toti tre­buie sa marturisim cu Sfantul Apostol Pavel: "Prin nadejde ne-am mantuit" (Rom. VIII. 24).

 

3. Roadele nadejdii

 

Roadele nadejdii sunt multiple. Relevam numai pe cele mai generale.

 

In primul rand, nadejdea indreapta cu mare dorire sufletul spre Dumnezeu, spre viata viitoare, si-l dezlipeste de bunurile simtuale si vremelnice. El nu are cetate statatoare pe pamant; cetatea lui este cea care va sa fie, cetatea din ceruri (Evr. XIII, 14).

 

In al doilea rand, nadejdea naste ravna, curajul, taria, statornicia in lucrarea mantuirii. Ea produce barbatia crestina, care si-a gasit in­truparea in Sfintii Apostoli, in mucenicii si marturisitorii credintei.

 

Pri­vind spre bunurile viitoare, ei au infruntat toate valtorile vietii, cu cu­raj, seninatate si bucurie, nevoindu-se ca sa fie intru toate bineplacuti Domnului (2 Cor. V, 4-9). Barbatia crestina este entuziasm in lupta si rabdare in necazuri. Este ceea ce spune Psalmistul: "Fiti tari cei ce nadajduiti in Domnul si sa se imbarbateze inimile voastre" (Ps. XXX, 23) si continua Apostolul Pavel: "Ne laudam cu nadejdea maririi lui Dumnezeu. Si nu numai atat, ci ne si laudam in necazuri, stiind ca ne­cazul aduce rabdare si rabdarea incercare, iar incercarea nadejde. Iar nadejdea nu rusineaza" (Rom. V, 2-5).

 

Sau in alta parte: "Spre aceasta ne si ostenim si sintem ocoriti, caci am nadajduit in Dumnezeul cel viu, convinsi fiind ca daca patimim cu Hristos, impreuna cu El ne vom  si mari" (Rom. VIII, 17; 1 Tim. IV, 10). Caci "Cel ce rabda pana la sfarsit, acela se va mantui" (Mat. X, 22).

 

4. Pacate impotriva nadejdii

 

Deznadejdea este pierderea oricarei nadejdi in Dumnezeu si in mantuirea proprie.

Deznadejdea poate izvori: a) din constiinta pacato­seniei proprii, unita cu socotinta ca nu mai poti avea iertare la Dum­nezeu (Iuda, spre exemplu);

b) din caderea in robia pacatului printr-o viata imorala, in asa fel incat crestinul ajunge sa creada ca nu mai este scapare din aceasta robie;

c) din nenorocirile vietii, care, uneori, ne pun la grea incercare.

 

Impotriva deznadejdii se lupta prin intarirea credintei in iubirea si bunatatea lui Dumnezeu si in fortele morale ale sufletului, prin cugetarea la viata atator pacatosi care au devenit sfinti si atator mucenici care intru rabdare au dobandit cununa nemuririi.

 

Increderea peste masura poate fi de doua feluri: referitoare la Dum­nezeu si referitoare la noi insine.

 

Cu referire la Dumnezeu, increderea peste masura inseamna a continua sa pacatuiesti pe motivul ca Dum­nezeu este bun si iarta. Bunatatea lui Dumnezeu este luata tocmai pentru a savarsi pacatul. 

 

Cu referire la noi insine, increderea peste masura consta in a crede ca putem dobandi mantuirea numai prin puterile noastre proprii, fara ajutorul lui Dumnezeu (pelagianism). Aceasta izvoraste din mandrie, din supraestimarea fortelor noastre. Ea trebuie combatuta prin con­stiinta clara ca fara Dumnezeu noi nu putem face nimic pentru man­tuirea noastra.

 

Fiind in acelasi timp pacate impotriva actiunii sfintitoare a Duhu­lui Sfant in noi, deznadejdea si increderea peste masura in bunatatea lui Dumnezeu si in puterile proprii sunt pacate de moarte, facand parte din pacatele impotriva Duhului Sfant (Mat. XII, 31-32).

 

06 Iulie 2012

Vizualizari: 18358

Voteaza:

Nadejdea 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact