Poligamia, casatoria afectata de pacat

Poligamia, casatoria afectata de pacat Mareste imaginea.

Casatoria este un asezamant randuit de Dumnezeu, datand inca de la facerea primilor oameni, acestia fiind, in mod special, binecuvantati de Dumnezeu sa se inmulteasca si sa stapaneasca pamantul. "Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l supuneti; si stapaniti peste pestii marii, peste pasarile cerului, peste toate animalele, peste toate vietatile ce se misca pe pamant si peste tot pamantul" (Facere 1, 28).

In lumina Sfintei Scripturi, casatoria apare ca o legatura indisolubila intre un barbat si o femeie. "Iata aceasta-i os din oasele mele si carne din carnea mea; ea se va numi femeie, pentru ca este luata din barbatul sau. De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va uni cu femeia sa si vor fi amandoi un trup" (Facere 2, 23-24). Aceasta legatura puternica va fi insa zdruncinata de pacat.

Poligamia, o casatorie afectata de pacat

Ca urmare a caderii in pacat a primilor oameni, de la legatura monagama, s-a ajuns la poligamie, primul barbat care a avut doua sotii fiind Lameh, un urmas de-al lui Cain. "Lameh si-a luat doua femei: numele uneia era Ada si numele celeilalte era Sela" (Facere 4, 19). Monogamia s-a pastrat si la alte popoare, precum asirienii si egiptenii, daca prima sotie nu putea avea copii, fiind permisa luarea unei a doua sotii.

Pentru o vreme, ca ingaduinta fata de neputinta in care s-a aruncat omul si pentru inmultirea neamului omenesc, Dumnezeu a ingaduit poligamia. Neincetat insa, omul a pastrat constiinta unitatii indisolubile dintre un barbat si o femeie. Amintim aici cazul lui Avraam, cand, deoarece Sarra nu putea avea copii, el a luat o a doua femeie, anume pe sluga Agar.

Din pacate insa, treptat, poligamia a ajuns raspandita in tot poporul lui Israel, mai ales in familiile mai instarite. Astfel, in vremea lui Moise, aceasta era atat de inradacinata in popor, incat el nu a reusit sa o poata elimina complet. In vederea aceasta, multe dintre prescriptiile Legii iudaice au incercat sa reglementeze casatoria si aspectele acesteia; si, intr-o oarecare masura, va si reusi.

Este interzisa casatoria aceluiasi barbat cu doua surori: "Sa nu iei concubina pe sora femeii tale" (Levitic 18, 18). Regelui ii este interzisa tinerea mai multor femei: "Sa nu-si inmulteasca femeile, ca sa nu se razvrateasca inima lui" (Deuteronom 17, 17).

Cea vanduta roaba, de se va casatori cu fiul stapanului, sa fie cinstita ca fiica: "Daca cineva isi va vinde fiica roaba, ea nu va iesi cum ies roabele. Daca ea nu va placea stapanului sau, care si-a ales-o, sa-i ingaduie a se rascumpara, dar el nu va avea voie s-o vanda la familie straina, dupa ce i-a fost necredincios. Daca a logodit-o cu fiul sau, atunci sa se poarte cu ea dupa dreptul fiicelor." (Iesire 21, 8).

Ca o ingradire a poligamiei sunt si masurile luate in vederea interzicerii casatoriei intre rude, precum citim: "Nimeni sa nu se apropie de nici o ruda dupa trup, cu gandul ca sa-i descopere goliciunea. (...) goliciunea tatalui tau si goliciunea mamei tale sa n-o descoperi ... goliciunea femeii tatalui tau sa n-o descoperi ... goliciunea surorii tale, goliciunea fiicei tatalui tau sau a fiicei mamei tale, care s-a nascut in casa sau afara din casa, sa n-o descoperi ... goliciunea fiicei fiului tau sau a fiicei fiicei tale sa n-o descoperi ... goliciunea fiicei femeii tatalui tau sa n-o descoperi ... goliciunea surorii tatalui tau sa n-o descoperi ... goliciunea surorii mamei tale sa n-o descoperi ... goliciunea fratelui tatalui tau sa n-o descoperi si de femeia lui sa nu te apropii, ca sunt unchiul si matusa ta ... goliciunea nurorii tale sa n-o descoperi, ca ea este femeia fiului tau ... goliciunea femeii fratelui tau sa n-o descoperi ... goliciunea unei femei si a fiicei ei sa nu descoperi ... pe fiica fiului ei si pe fiica fiicei ei sa nu le iei ... aceasta este nelegiuire, ca sunt rude de sange cu ea ... sa nu iei concubina pe sora femeii tale, ca sa descoperi rusinea ei in vremea ei, vie fiind ea" (Levitic 18, 6-20).

In general insa, poporul Israel a pastrat monogamia, numai regii si oamenii bogati pastrand poligamia. Elcana, tatal lui Samuel, era om bogat si avea doua femei: "Elcana avea doua femei: numele uneia era Ana si numele celeilalte era Penina" (I Regi 1, 2). Regele Solomon a fost unul dintre regii cu mai multe sotii, dupa cum citim: "Regele Solomon, in afara de fata lui Faraon, a iubit si alte multe femei straine: moabite, amonite, idumeiene, sidoniene, hetite si amoriene. (...) Si a avut el sapte sute de femei si trei sute de concubine; si femeile i-au smintit inima lui" (III Regi 11, 1-4).

Faptul ca, in constiinta poporului evreu, monogamia a ramas intotdeauna institutia ideala, randuita si binecuvantata de Dumnezeu, se observa si din randuiala impusa celui mai mare dintre preoti. Astfel, arhiereului, ca implinitor prin excelenta al voii lui Dumnezeu, i se admitea o singura casatorie, cu o singura fecioara. "Acesta isii va lua de femeie fecioara din poporul sau. Vaduva, sau lepadata, sau necinstita, sau desfranata sa nu ia, ci fecioara din poporul sau sa-si ia de femeie" (Levitic 21, 13-14).

Monogamia, ridicarea casatoriei la rang de taina

Potrivit datelor vechi-testamentare, vedem cum omul a pastrat intotdeauna constiinta unitatii indisolubile dintre un singur barbat si o singura femeie. Din pacate insa, niciodata, pana la Hristos, poligamia nu a putut sa fie complet inlaturata. Hristos a inlaturat definitiv poligamia, ruperea legaturii dintre cei doi miri avand loc doar in cazul caderii in desfranare a unuia dintre ei.

"Si s-au apropiat de El fariseii, ispitindu-L si zicand: Se cuvine, oare, omului sa-si lase femeia sa, pentru orice pricina? Raspunzand, El a zis: N-ati citit ca Cel ce i-a facut de la inceput i-a facut barbat si femeie? Si a zis: Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si vor fi amandoi un trup. Asa incat nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a impreunat Dumnezeu omul sa nu desparta.

Ei I-au zis Lui: Pentru ce, dar, Moise a poruncit sa-i dea carte de despartire si sa o lase? El le-a zis: Pentru invartosarea inimii voastre, v-a dat voie Moise sa lasati pe femeile voastre, dar din inceput nu a fost asa. Iar Eu zic voua ca oricine va lasa pe femeia sa, in afara de pricina de desfranare, si se va insura cu alta, savarseste adulter; si cine s-a insurat cu cea lasata savarseste adulter." (Matei 19, 3-9).

Prin savarsirea primei minuni, la nunta din Cana Galileei, casatoria monogama a fost ridicata de Hristos la rangul de taina. Nunta din Cana a avut invitati de seama: Maica Domnului, Mantuitorul Iisus Hristos si Sfintii Apostoli. Prezenta acestora la nunta, iar mai ales a Fiului lui Dumnezeu, a sfintit actul casatoriei, precum odinioara Dumnezeu a sfintit, in rai, unirea dintre Adam si Eva.

"Si a treia zi s-a facut nunta in Cana Galileii si era si mama lui Iisus acolo. Si a fost chemat si Iisus si ucenicii Sai la nunta. Si sfarsindu-se vinul, a zis mama lui Iisus catre El: Nu mai au vin. A zis ei Iisus: Ce ne priveste pe mine si pe tine, femeie? Inca n-a venit ceasul Meu. Mama Lui a zis celor ce slujeau: Faceti orice va va spune.

Si erau acolo sase vase de piatra, puse pentru curatirea iudeilor, care luau cate doua sau trei vedre. Zis-a lor Iisus: Umpleti vasele cu apa. Si le-au umplut pana sus. Si le-a zis: Scoateti acum si aduceti nunului. Iar ei i-au dus. Si cand nunul a gustat apa care se facuse vin si nu stia de unde este, ci numai slujitorii care scosesera apa stiau, a chemat nunul pe mire, si i-a zis: Orice om pune intai vinul cel bun si, cand se ametesc, pune pe cel mai slab. Dar tu ai tinut vinul cel bun pana acum.

Acest inceput al minunilor l-a facut Iisus in Cana Galileii si Si-a aratat slava Sa." (Ioan 2, 1-11).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 8416

Voteaza:

Poligamia, casatoria afectata de pacat 5.00 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Ionel Cojocariu Postat la 2011-05-12 17:41

    A vorbi în zilele noastre despre poligamie şi „morala” ei este un pic cam demodat sau cel puţin târziu. Asta din cauză că cei mai mulţi ne ştim la adăpost, cel puţin din perspectiva ideii că toţi românii sunt monogami. Însă, dacă ne gândim la trăitul în păcat, aici lucrurile nu mai stau cum trebuie. Câţi admit/sau nu ideea căsătoriei de probă? Câţi trăiesc/sau nu ani întregi fără binecuvântarea bisericii? Câte mirese nu se căsătoresc „de nevoie”? Câţi nu consideră concubinajul o problemă firească, mai ales acum când statul începe să pună concubinul/concubina în „drepturi”? Să mai continui? Nu mai continui pentru că ar însemna să scormonesc mai adânc în neruşinea omului „modern”

  • felicis felicisPostat la 2011-05-12 17:29

    Barbatul este poligam in viata de zi cu zi si monogam la modul ideal ,asa cum l-a vazut Christos.Desigur aceasta nu este singurul deziderat nerealizat de catre omul cazut, cazut in pacat. El vrea sa realizeze unitatea indisolubila mereu cu altcineva,intr-o permanenta speranta desarta a gasirii idealului care nu exista.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE